Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av ekteparet Peder Christensen og Marthe Andersdtr. etter vielsen 01.11.1764 i Askøy, Hordaland?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Peder var døpt 15.04.1736 , foreldre  Christen Johannessen Godvik/Nygård under Kjøkkelvik og kona Karen Andersdtr. Drotningsvik .

Marthe døpt 07.07.1737, foreldre Anders Olsen Loddefjord/Tennebekk og Adelus Rasmusdtr. Tennebekk.

Peder og Marthe ble trolovet 02.07.1764 og viet 01.11.1764.

Men problemet mitt er at jeg ikke finner noen av dem igjen etter vielsen.

Da Marthes far døde i 1762 var hun selvsagt i live.

Skiftet er datert 15. mai 1762 og nevner enken Adelus Rasmusdatter og barna Ole Andersen, 21, Peder A., 14, Marithe A., 26, Dorothea A., 17, og Kari A., 8 år. Som lagverge for enken og formynder for barna: Salemon Joensen Hetlevig, mens Poul Jacobsen Bjørndahl var kurator for Ole A.

Da moren døde i 1781 nevnes bare døtrene Dorthe og Kari. Men de var ugift og der er neppe et fullverdig skifte for jeg vet at flere av barna fortsatt var i live på det tidspunktet.

Skiftet er datert 25. februar 1782 og nevner enkemannen Ole Andersen og døtrene Dorte Andersdatter, 39, og Kari Andersdatter, 28. Gabriel Nygaard var formynder for begge.

Dersom noen har kjennskap til denne familien eller på andre måter kan bidra til å finne ut hvor det ble av Peder og Marthe, er jeg svært takknemlig for hjelp.

Forøvrig er det en liten nøtt til i familen Anders Olsen og Adelus Rasmusdtr..

Marthe var som nevnt døpt i juli 1737 og er nevnt 26 år gammel i farens skifte 1762. Men de døpte også en datter Marthe/a 11.03.1742.

I og med at bare en av dem er nevnt i 1762 må den andre ha dødd før farens skifte ble avholdt. Jeg har alltid tenkt at det måtte være den eldste av dem som ble gift i 1764, all den tid hun nevnes som 26 år gammel ved skiftet. Men hvor ble det av den andre Marthe Andersdtr.?

Dåpen i 1742 på høyre side. https://media.digitalarkivet.no/view/8634/42430/81

Jeg har hatt oppe tema om dette tidligere, men uten at det kom frem noe nytt. Jeg har problemer med å hente opp gamle tema akkurat nå, men det burde dukke opp om man søker med ordet Tennebekk. Men som sagt det har ikke tidligere fremkommet noen spor etter dem.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Takk skal du ha Grethe.

Jeg skrev innlegget på mobiltelefonen og fikk ikke opp gamle innlegg. Responsen tidligere har ikke gitt resultater, så dette er vel et siste forsøk i håp om at noen har vært borti disse folka før, eller klarer å finne noe i tilgjengelige søkbare kilder som jeg eventuelt enten overser eller ikke finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bidrag nå og tidligere, men denne saken ser ut til å forbli uløst.

Det er merkelig at de begge synes å forsvinne umiddelbart etter vielsen i 1764. Jeg er i alle fall ikke i stand til å finne dem noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon og takk for bidraget. Jeg skulle gjerne sagt at her har du truffet blink. Men denne karen heter Christophersen mens han jeg jakter på het Christensen.

Jeg har avskrift av alle kirkebøkene for Askøy fra 1742-1927, men jeg finner absolutt ingen spor etter de der. Ingen barn ingen dødsfall, og jeg har prøvd på søk på landsbasis etter Peder Christensen i ulike varianter. Det er mange treff, men ingen som passer med en hustru Marthe Andersdtr. Så jeg vet sannelig ikke hvor jeg skal lete etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider