Gå til innhold
Arkivverket

Kilder til norsk statsborgerskap

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til hvordan det på tidlig 1900-tall fungerte med hjemvendt norskamerikanere når det gjaldt statsborgerskap. Spørsmålet mitt gjelder de som var blitt amerikanske statsborgere ved søknad eller fødsel. Beholdt de sitt amerikanske statsborgerskap resten av livet i Norge? Måtte de søke norsk statsborgerskap? Kunne de ha dobbelt statsborgerskap? Det er kanskje ikke mulig å spørre om dette i dette forumet. Men jeg tenker at det må være noen arkiv på slike saker. Og i så fall kjenner vel dere til det.

For meg dreier det seg om farfar som utvandret i 1885 og kom tilbake til Norge i 1908, samt min far som ble født i Chicago i 1903. Jeg har sett av US Census 1900 for Los Angeles at farfar var blitt naturalisert. Jeg traff aldri han. Han døde i 1951. Min far hadde i alle fall seinere i livet norsk pass. Og da må han vel ha blitt norsk statsborger. Jeg vet at han i 1934 fikk en kopi av sin amerikanske fødselsattest. Kanskje det var i forbindelse med søknad om norsk statsborgerskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.