Gå til innhold
Arkivverket

Varteig: Ole Amundsen Kongsrud i 1664

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Ole Amundsen Kongsrud skal i følge bygdeboken (og Varteig historielag) ha bodd på Nøtterøy i 1664.

https://www.nb.no/nbsok/nb/87551c4156753d650940898f3c274c62?index=1#447 

http://kulturminnekart.no/ostfold/PDF/1053262.pdf 

Ved manntallene i 10.10.1664 og 5.11.1664 bor han på Kongsrud:

https://media.digitalarkivet.no/view/35497/126 og https://media.digitalarkivet.no/view/35560/80

Det står ingenting om hvor informasjonen kommer fra som forteller at Ole var på Nøtterøy. 

Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en 48 år gammel Oluf Amundsen på Sandbekk på Tjøme i 1664.

Født 1619. Han er da 45 år. Bare tre år feil, så det kan være han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Amundsen oppgis å være 45 år i 1664 og 40 i 1666 (alle gangene som bonde på Kongsrud i Varteig).

Jeg klarer ikke å lese vedlegget, Kristian, men du har selvsagt rett i at det kan stå der. 

Og siden denne saken står i rettsprotokollen for året 1665, kan det jo uansett stemme.

At Ole har bodd en periode på Nøtterøy i 1665, men så kommet hjem igjen til manntallet 15.3.166:

https://media.digitalarkivet.no/view/35497/136 - ft10041005070137

image.thumb.png.86e04360b18cbb42898e5c3db358da66.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingboka som Kristian Hunskaar henviser til inneholder ingen opplysninger om at Ole Amundsen noen gang bodde på Nøtterøy/Tjøme. Men han nevnes flere ganger i tingboka fra 1665. Som her: (venstre side, nesten øverst)

https://www.digitalarkivet.no/rg20090714650634

Dette er fra et ting avholdt i Tune 30.aug 1665, hvor Olle Amundsen Kongsrød, Alf Jonsen Furuholmen, Anders (Guttormsen) Brunsby og Arne (Helgesen) Kongsrød blir tilkjent retten til å bruke halvparten av plassene Hovden og Suteren "paa deris Qvinders vegne". Det var her snakk om et arveoppgjør, som bl.a innvolverte avdøde Brynte Sikkeland. Motparten var brødrene Jon Olsen Kokkim og Hans Olsen Gryte. Saken var også oppe tidligere i 1665 på Hasle Tingstue i Varteig.  Ole Amundsen hadde dengang også adressen "Kongsrød" "Olle Kongsrød" nevnes også i okt. 1665, men da i en helt annen sammenheng. Det finnes således ingen opplysninger i de her viste kilder som støtter påstanden om at Ole Amundsen skal for en stakket stund ha bodd på Nøtterøy. Det står mye i Varteigboka som primærkildene støtter, men jeg har i årenes løp funnet flere påstander som er direkte feil.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, og jeg har også funnet noen helt usannsynlige sammenblandinger i boken,

selv om jeg ikke har holdt på med den så lenge. Jeg er likevel evig takknemlig for at det

i det hele tatt finnes en bygdebok. Bygdebøker gir ofte en oversikt og en pekepinn,

selv om de ikke på langt nær er noe man kan stole 100 % på 🙂

Jeg hadde nok en anelse om at det ikke stemte at Ole hadde bodd på Nøtterøy,

men man skal aldri si aldri. Det kan være en haug med grunner for et slikt opphold,

men det skjedde trolig aldri. - En ting er i hvert fall sikkert, han og naboene hans

frekventerte tinget temmelig ofte, he, he.

Tinget du refererer til, som ble avholdt i Tune 30. aug 1665, var det da den endelig

slutten på krangelen om Hovden og Suteren, nord på Tunøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser slik ut. Hvis Jon Kokkim og Hans Gryte anket dommen fra bygdetinget, ville den i så fall antagelig blitt prøvd for lagmann Christen Jensen i Fredrikstad, men dette ville ikke blitt innført i tingboka for Tune , Veme og Aabygge Fogderi, men i Lagtingsprotokollen i Fredrikstad. Forøvrig var det også arvekrangel om parter i Kokkim og Gryte også.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg forsøker å finne ut forbindelsen mellom disse menneskene. 

Arne (Helgesen) Kongsrød var gm Ole Amundsen Kongsrøds søster.

Ellers er det jo nødt til å være slekt alt sammen. Og "paa deris Qvinders vegne" betyr at det er konene som er linken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Amundsen Kongsrød kan ha vært gm en Berte, ellers ukjent

Arne (Helgesen) Kongsrød var gm Ole Amundsens søster

Alf Jonsen Furuholmen var gm Anne Pedersdatter (hun som ble anklaget for trolldom)

Anders (Guttormsen) Brunsby var gm ?

Ole Amundsen og hennes søster hadde en far på Kongsrød som het Amund. Etternavn ukjent. Kone ukjent.

Brynte Sikkeland (nevnt 1611-60 på Sikkeland, Varteig) eide ifølge bygdeboken odel i Gryte med ødeplassen Haugen.

Det blir foreslått at han er en mulig bror av Ole Gryte (nevnt 1592-1625 på Gryte).

Ole Gryte var far til Hans Gryte og Jon Kokkim som er motparten til gjengen over (med "konene").

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilføyelse på Arne Helgesen Kongsrød. Han var gift med sikkerhet i alle fall 2 ganger. Siste gang med Kari Sørensdatter (død på Kongsrød 1718, skifte avholdt 19.jan 1719) Hun var datter av Søren Jonsen og Beata Alexandersdatter på Børgen Østre i Skjeberg. Men dette finner du ikke i Varteigboka.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du forresten dette skifte? Jeg finner det ikke når jeg søker med kommune Varteig og Tune ...

Sier skiftet noe om barn, slekt og eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var hun. Men først; jeg kom til å blande henne med en annen. Skiftet etter Kari Sørensdatter ble avholdt 23.mars 1719, så hun døde sent i 1718 eller tidlig i 1719. Nå finnes det jo ikke skifteprotokoller fra Tune/Varteig men disse oplysningene stammer fra panteboka for Skjeberg 1738 - 1755.

Hvor mange av barna til Arne Helgesen som hadde Kari Sørensdatter til mor er umulig å vite, men en del er kjent. 

1. Beate Arnesdatter (ca 1692 - 1764) gift med Simen Svendsen (ca 1687 - 1760) Han overtok bygselen av halve Børgen Østre som foreldrene hadde bygslet for Arne Kongsrød. Dette var en del av arven etter Kari Sørensdatters foreldre.

2. Tue Arnesen (ca 1696 - 1754) gift 1721 med Ingeborg Svendsdatter søster av Simen. Han drev sammen med svogeren Simen til slutten av 1720-tallet da Simen og Beate flyttet til plassen Kløvningsten under Børgen Østre. Tue og Ingeborg drev deretter allene.

3. Kirsti Arnesdatter (ca 1698 - 1772) gift 1721 med Gøthe Thoresen (ca 1680 - 1747) de var leilendinger på Moum Vestre i Borge til 1726 da de flyttet til plassen Krapset under Biørnestad Nordre i Skjeberg.

4. Søren Arnesen (ca 1700 - etter 1741) gift med ukjent kvinne. De bodde på Kongsrød til rundt 1728 da de flyttet til Berby Nordre i Varteig. Kona døde i 1741 og oppgis å være 37 år.

5. Dorthe Arnesdatter (ca 1702 - 1768) gift 1723 med Anders Nielsen (ca 1681 - 1742) de eide og bodde på Krosby i Os, Rakkestad.

6. Kari Arnesdatter (ca 1705 - 1792) gift 1725 med Anders Østensen (ca 1698 - 1776) Han var fra Svinndal, men de bodde på plassen Glendetangen i Skiptvet.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - i bygdeboka står også Lars og Amund?

I tillegg Gro gm Peder Alfsen Furuholmen i 1691.

De fikk kongelig tillatelse til ekteskapet 21. mars 1691 fordi de var beslektet i tredje ledd:

Norske kongebrev: med innlegg: regester. 5: Kongebrev under Christian V: 1690-1694

https://www.nb.no/nbsok/nb/3fe3704de4ecbbd8748232a7dd5599a1#81 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert riktig. De barna jeg ramset opp er alle fra Arne Helgesens ekteskap med Kari Sørensdatter. De du nevner er fra Arnes første ekteskap, altså halvsøsken. Forøvrig må Arne Kongsrød ha hatt mange barn som vokste opp. Skoskatten fra 1711 nevner at Arne Kongsrød ikke hadde tjenestefolk på gården, men han betalte skatt for sko til 11 personer over 12 år. I tillegg var det vel også ei datter ved navn Anne gift med Erich Schøllersen på Jelsnes Ødegaard. Kanskje Arne var gift 3 ganger.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg - 11 personer over 12 år og ingen tjenestefolk!

Han ble jo en gammen mann, han Arne, og har fått barn i meget godt voksen alder 🙂 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Arne Helgesen ble en gammel mann er det ingen tvil om. Etter hans alder oppgitt i prestemanntallet 1664, skal han ha vært født rundt 1638. Han var jo ung i 1664 så hans oppgitte alder er neppe mye feil. Han døde jo først i 1732 så han må ha vært rundt 94 år. Meget respektabelt.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid godt å se når noen ble så gamle. Og det ble de jo.

Det er jo spesielt den høye barnedødeligheten som gir en sånn lav gjennomsnittsalder.

Når det er sagt, er det tydelig at det var store forskjeller.

I noen tiår ser det ut til at nesten alle barna vokste opp, mens i andre tiår kan 8 av 10 barn dø.

Men mange andre ting spilte også selvsagt en rolle, boforhold, penger, nærkontakter/støtte, andre sosiale forhold, epidemier, kornhøsten osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et av flere bevis på Arne Helgesens ekteskap med Kari Sørensdatter. Det finnes flere i panteboka som omhandler de barna som med skkerhet hadde Kari Sørensdatter som mor. Dette gjelder arvepart i Foss Østre i Skjeberg. 1 skp tunge i gården var en del av hva Beata Børgen arvet etter Alexander Olufsen Navestad. Dattera Kari arvet 4 lisp 1 remål av dette, resten gikk til andre arvinger etter Søren og Beata Børgen. Kari Sørensdatter arvet også som tidligere nevnt 1 1/2 tønne korn i Børgen Østre (halve gården)

Idd & Marker Fogderi Pantebok 1738 – 1755:

FOSS ØSTRE

1741 Høsttinget for Skjeberg Prestegjeld avholdt på Øvre Guslund Tingstue 18.november (side 167b)

Jeg Underskrevne Anders Østensen Glende Tange af Schibtveds Sogn kiendes og her med Witterlig giør af Velberaad hue og Sind at have Soldt og afhendt Ligesom ieg og med min Kiære hustrue Kari Arnes Datters Villie og Samtycke her med Sælger, skiøder og afhender fra mig og mine Arvinger til og under min Kiære Svoger Anders Nielsen Krosbye af Ous Annex og Rachestad Præstegiæld hans hustrue, Børn og arvinger min Eiende og tilhørende Jordepart udi gaarden Østre Foss udi Schieberg hoved Sogn og Ide og Marcher fougderie beliggindes som er 2 Lisp ½ Reemaal med bøxel og herlighed som min Kiære hustrue fornte Kari Arnes datter ved Passerede Skiftebrev de dato 23 Marty 1719 eftter sin Salig Moder Kari Sørensdatter arvelig udlagt og tilfalden er, og som bemeldte min Kiære Svoger mig for bemeldte Skyld og Jordepart fuldkommen til fornøyelse eftter accord og forening haver betalt med den Summa 23 Rdl. Siger Teuge og Trei Rdl Dansk Courant Myndt, som med dette brevs bevidtnelse , med Stemplet Papier, Skriver Løn og Ting Lysning samt for den paabudne Attests forfærdigelse som han i alt har bettaled. Saa skal besagde 2 Lisd ½ Reemaal her eftter følge og tilhøre Attermeldte min Kiære Svoger Anders Nielsen Kraasbye hans hustrue og arvinger osv…..

….Dette til berigttelse under min haand og hos trøgte Signette saa og de 2de velagte Danne-mænd Gouthe Foss og Thore Naalum med mig som troverdige witterligheds Vidner ville Underskrive og forsegle. Friderichshald den 15 Noveber 1741. (Tinglyst 18.nov 1741)

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som du selv skriver "Førnevnte" eller "tidligere nevnte" eller "ovenfor nevnte". Det som er typisk for slike gamle dokumenter er at skriverne hadde en tendens til å gjenta seg selv flere ganger, altså skrive om igjen det "innlysende".

Vi kan jo ta med en til fra panteboka. Denne gang er det Tue Arnesen på Børgen Østre, sønn av Arne Helgesen og Kari Sørensdatter Kongsrød som er ute å låner penger. 

BØRGEN ØSTRE

1744 Vårtinget avholdt på Øvre Guslund Tingstue 13.mars (side 262a)

Een Thue Arnessøns Mortificerede obligation til Erich Schiøllersen for Skyldige Capital 98 rdl emod under pandtsat 1 tønde 1 53/80 Skiepper hardt Korn udi gaarden Dragon qvarteret Østre Børgen i Schieberg Sogn beliggende datt 12 Marty 1731 og Tinglyst samme dag og aar og er dens paatignide qvittering Mortification saaledes lydende Indbemdte obligations Indhold med sine eftterstaaende Renter og mig tillbacke betalt hvor for vedbørlig qvitterer. Erich Schiøllersen forestaaende for hen Tinglyste obligation med paatignede qvittering og Mortification, er til det almindelige vaar bøjgde Sage Thing holdede for Schieberg Præstegield paa Øfre Gudslund Thingstue udi menige tilstæde værende Almues og øfrige Thing? Paahør lydeligen bleven læst og Publicered hvor ved obligationens verdie er aflyst og der eftter udi Justitz Protocollen osv…13 Marty 1744 Test A: Hofnagell

Jeg Underskrevne Thue Arnesen boende paa østre Børgen udi Schieberg hoved Sogn beliggende, Kjendes og her med Kundbehegiør att vitterlig gield Skyldig ? ? velagte  unge Karl Erich Thoersen nu værende paa Hafslund gaard udi bemeldte Schieberg Sogn 100 rdl Siger hundrede Rixdaler Dansk Courant myndt som hand mig eftter vænlig begier Laant og med for? Haver til at Indfrie Een min for hen udstædde obligation til Erich Schiøllersen datt 12teMarty 1731 og Thinglyst samme dato, - Af hvilchen Capital ieg her hved Lover og til forpligte mig at Svare og betale den afgaaende Aarlig Rente 5 pcto udi Rette tiid, og naar hand iche lenger skulle behage at Lade Pengerne hos mig for Rente forestaa Skall Capitalen eftter at osv…….af mig Rigtig blive er Lagt og betalt, og paa det hand der bedre kand være og blive betrygelig forsichred, baade Capitall og Renter, da Pandtsætter ieg hannem her med 1te Prioritetz Rett mine ejende og tilhørende 1 Tønde 1 53/80 Skiæpe hart Korn med Bøxel og herlighed udi min paaboende gaard Dragon qvarteret østre Børgen, som mig dels ved Skiftebrev eftter min Salig Moder Karen Sørensdatter Arvelig tilfalden og ieg mig deels ved Skiøde Kiøbe bref af min broder Søren Arnesen tilkiøbt haver, hvor udi hand og arvinger eller hvem denne min obligation 1te Prioriteret og Pandte beredtiget ind till hand Skades løes er bleven fornøyed og betalt osv…Dete till bekræftelse under min haand og for trøgte Signete sampt venlig ombedes de tvende Dannemænd Helgie Olsen Rolvebørgen og Helgie Hansen Westre Børgen med mig till witterlighed ville underskrive og forseigle. Friedrichshald den 13 febr 1744.        

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget omstendelig 🙂 Men en får utrolig med informasjon fra disse gamle dokumentene.

Tusen takk for all den gode hjelpen og God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger disse to gårdene som Kari Sørensdatter eide jord i?

Hennes hjemgård, Børgen Østre, og Foss Østre?

Snakker vi om Borgen-gårdene på Borgenhaugen?

Og Karis fars hjemgård Navesstad som ligger like vest derfra?

Vet du i så fall hvor gården Foss ligger/lå?

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider