Gå til innhold
Arkivverket

Hva er Amuns farsnavn?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Nederst til venstre, to linjer for gården Böhle - og det er den første som er interessant:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0003422_00480

Siden det er et MANNtall går jeg ut fra at han heter Amun (og ikke Anna... (smil)), men farsnavnet hans er ubegripelig Ce/Ci/KmuuS(on) ?? - Det KAN være samme farsnavn på første person på neste side, And: (Anders), selv om det ikke ser helt likt ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? - Og jeg som akkurat skulle til å foreslå Amun Simons eller Amun Clauss... 

Men 1000 TAKK! Fire øyne ser bedre enn to!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Arne Cranss?

Enig med deg, Gunnar. Annen bokstav er en r – altså Arne. Når det gjelder etternavnet, se på høyre side, tredje gård, person nr. 2. Er ikke det også Cranss? Bare litt tydeligere?

Er forøvrig lite glad i disse svenske skanningene. Vonde å navigere i, og vonde å lese.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Tronson, ja!

Og då trur eg at det står Arne Tronss. i den fyrste lenka, og ikkje Cranss. 🙂

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere begge: 1000 TAKK!

Til Even Stormoen:

Er enig med deg. Men de svenske sidene har en mulighet for å regulere lysstyrke og kontrast som jeg savner i Norge. Dessuten finner man ikke noen særlige svenske aner i de norske kildene...

Endret av tom askerøi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tom askerøi skrev:

Til dere begge: 1000 TAKK!

Til Even Stormoen:

Er enig med deg. Men de svenske sidene har en mulighet for å regulere lysstyrke og kontrast som jeg savner i Norge. Dessuten finner man ikke noen særlige svenske aner i de norske kildene...

Ok, jeg modifiserer herved min uttalelse 🙂 Svenske aner er vonde å finne i Norge. 😉 Og takk for lys/kontrast-info! Det hadde jeg fullstendig oversett. Veldig nyttig!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.