Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling Nord-Møre 1758 - finnes den?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter en folketelling for Nord-Møre som skal være gjort i 1758. Er det noen som kjenner til den?

Den er referert til her:

Og jeg har etterlyst den her (men da gjemt inn i et innlegg):

Jeg finner ingenting ved søk på digitalarkivet eller i Arkivportalen, men finner for så vidt heller ikke folketellingen for Vefsn 1769 på Arkivportalen og den vet jeg fins. Kan det være feilskrevet årstall? 1769 var det vel folketellinger over store deler av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje best å kontakte Statsarkivet i Trondeim som Nord-Møre vel er en del av.

De har oversikter over mye som fins i arkivet i permer der i resepsjonen. 

Jeg kjenner ikke til Nord-Møre, men for flere områder i Trøndelag finnes det flere "folketellinger" for 1700-tallet. Spesielt i tiden 1750 til 1800.

Inderoy.JPG.1a43daff6c8694758de63898f2e3cb9f.JPG

Dette er benevnt som mandtal, men den teller både menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Det er kanskje best å kontakte Statsarkivet i Trondeim som Nord-Møre vel er en del av.

Jeg kjenner ikke til Nord-Møre, men for flere områder i Trøndelag finnes det flere "folketellinger" for 1700-tallet. Spesielt i tiden 1750 til 1800.

God idé! Prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver et fiskesnøre til:

Jeg så i et annet innlegg i den opprinnelige tråden som nevnte "folketellingen" at det var Lars Berg sitt manntall. Og da fikk jeg treff her:

https://www.nb.no/items/de07eaaac310bebb6acc820a94c95e05?page=181&searchText="lars berg"

Lars Berg var visst "skoleholder". Da er vel ikke dette et sjeleregister og neppe heller i SAT om det ikke er presten som har laget det? Har søkt på "Lars Berg" og 1758 i arkivportalen uten hell. Det ser heller ikke ut til å ligge på nb.no. 

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulehaldaren var underordna soknepresten.  Det er vel mest nærliggande å leite i sokneprestarkivet.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos til Mathias Kolbergs innlegg:

Kirkeboka for Vaaler (og Svinndal sogn) i Østfold er (nesten) full av "communicanter" de første årene (1715-). Om det betyr om de gikk til alters eller om de var tilstede på gudstjenesten vet ikke jeg, men her listes det opp folk søndag etter søndag. Til sammen utgjør det rene folketellingen/sjeleregisteret - og (selv om det er uten fødselsdata og alder) kan det jo være nyttig å vite hvem som var i live på hvilken gård...?

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontakt med Finn Gunnar Oldervik som sto for den opprinnelig referansen til folketellingen. Han hadde en egen avskrift av denne. På spørsmål om originalen befant seg hos SAT, sier han: 

"Har en mistanke om at det havnet i privatarkivet til Anders Todal (Forfatteren av Gardtales i Aure). I tilfelle finnes det trolig i Aure, men er usikker på hvor dette arkivet befinner seg for tiden."

Jeg sender likevel en forespørsel til SAT. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Paul Bakkmyr skrev:

Hvis denne url'en virker, gir den litt mer informasjon om dette manntallet.

https://www.facebook.com/groups/1700810096815497/permalink/2420076711555495

Takk, Paul! Linken funket!

Dersom det stemmer at originalen av manntallet er lagret på et stengt bygdebokkontor, blir jeg rett og slett ganske sjokkert. Det burde absolutt være i Statsarkivet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Dette var interessant! Eg har sjølv lagt merke til tilvisingane til Lars Bergs manntalsliste i Gardtales-bøkene og skulle gjerne sjølv ha lese dei. I og med at kyrkjebøkene for Aure byrjar fyrst i 1772, er dette sers verdfullt materiale, ja, nokso unikt, i alle fall i denne delen av landet. (Eg legg merke til at mange av sjeleregistra som alt finst på Digitalarkivet, er daterte 1758, so kan henda var dette del av eit større, sentralisert tiltak.)

Har du fått noko svar frå Statsarkivet i Trondheim? Det kan jo tenkjast at dette ligg i prestearkivet, som Ivar S. Ertesvåg orda om. Om det ligg einkvan staden i Aure, bør det leitast fram og digitaliserast. Eg høyrer gjerne frå deg om du har noko nytt å fortelja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Klaus!

Jeg har gått igjennom mailene mine og kan ikke se at jeg noen gang fikk svar fra Statsarkivet. Jeg greier heller ikke se at jeg har sendt henvendelsen, så la den i hvert fall inn nå. Folketellingen ble nylig aktuell for meg igjen. Sjekket også andre kontakter jeg hadde hatt i fjor vår. Fikk kontakt med den tidligere sognepresten i Aure som hadde hatt som oppgave å gå gjennom Todals arkiv tidlig på 2000-tallet. Han mente det ikke var grunn til å tro at originalen lå der, men mente det kun var avskrifter der. Jeg har sendt en mail til han også nå for å høre om han fikk sett etter avskriften, som han nevnte i fjor vår. Oppdaterer her når/om jeg får svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons! Eg er svært interessert i å høyra kva svar du får frå Statsarkivet og frå gamlepresten i Aure (eg reknar med det er Per Eilert Orten). Om det finst ei avskrift av manntalet som Anders Todal sjølv har gjort, er det mesta jamgodt med å ha originalen – Anders Todal var ein sers etterretteleg mann, og Gardtales-bøkene hans er på mange måtar fantastiske. Likevel er dei primært gardshistorie, og mykje personalia må ein gå til grunnkjeldene for å finna. I den samanhengen er dette manntalet frå 1758 sers interessant – det ville fylla eit stort hol i kunnskapen vår om folk og ætter i Aure.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2021 den 16.34, Oddgeir Fossli skrev:

Desse manntala/folketeljingane burde ha vore skanna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 14.11.2022 den 20.55, Baard Vidar Pettersen skrev:

Hei Klaus!

Jeg har gått igjennom mailene mine og kan ikke se at jeg noen gang fikk svar fra Statsarkivet. Jeg greier heller ikke se at jeg har sendt henvendelsen, så la den i hvert fall inn nå. Folketellingen ble nylig aktuell for meg igjen. Sjekket også andre kontakter jeg hadde hatt i fjor vår. Fikk kontakt med den tidligere sognepresten i Aure som hadde hatt som oppgave å gå gjennom Todals arkiv tidlig på 2000-tallet. Han mente det ikke var grunn til å tro at originalen lå der, men mente det kun var avskrifter der. Jeg har sendt en mail til han også nå for å høre om han fikk sett etter avskriften, som han nevnte i fjor vår. Oppdaterer her når/om jeg får svar. 

Jeg har fått dette svaret fra SAT: Vi har undersøkt i Aure sokneprestkontor, uten å finne Lars Bergs manntall fra 1758 der.  Og i Statsarkivet i Trondheim sin katalog over manntall og folktellinger finnes ikke dette manntall. Videre har vi undersøkt i registeret til privatarkivene, uten å finne privatarkiv på Lars Berg der. Dette manntallet kan kan muligens være hos kommunen eller at det er privat eid og ikke avlevert til noen. 

Jeg har heller ikke fått noe napp hos den tidligere sognepresten, så da kommer nok ikke jeg noe videre med dette. Håper noen med lokal tilknytning kan grave litt i Todals arkiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider