Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av sak mot Seming Knudsen Midtsjøen, født 1771 og Ole Knudsen Kulstad, født 1778

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker gjerne å få hjelp til å tyde saken mot disse to karene. Jeg har selv forsøk, men det går dårlig. Disse karene var brødre, og kom fra Sollia ( i dag Stor-Elvdal) i Østerdalen.

Den første saken foregår på Tingstedet (leser trolig Vestad ?) i Ringebu. Nigard Vestad var Lensmannsgård i Ringebu på denne tiden med Lensmann Hans Fougner som Lensmann.

Fogd i Ringebu på denne tiden fra 1815 til 1833 var Christen Kahrs, og Sorenskriver i Søndre Gudbrandsdalen i tidsrommet 1806-1841 var Thomas Henrich Meinichen.

Sak År 1818, den 7 desember mot Semming Knudsen og Ole Knudsen på Tingstedet. Semming Knudsen skal ha blitt skadd under pågripelsen i denne saken.

Sør-Gudbrandsdal tingrett, G/Gc/L0004: Ekstrarettsprotokoll, 1813-1822, s. 413 (nederst til høyre) - s 414 (venstre side).

https://media.digitalarkivet.no/view/41237/210

Denne saken er veldig kort. Bekriver trolig bare dommen.

Sak År 1818, den 16 desember mot Semming Knutsen Midtsjøen og Ole Knutsen Kulstad på gården Onshus i Faaberg

Sør-Gudbrandsdal tingrett, G/Gc/L0004: Ekstrarettsprotokoll, 1813-1822, s. 418-419

https://media.digitalarkivet.no/view/41237/213

Ole Knudsen Kulstad satt iallefall på dom ved Kristiania Tugthus i 1819, da han døde der 14.10.1819.

Semming Knudsen Midtsjøen skal også ha dødd i fengsel, men jeg har ikke klart å finne ut hvor eller når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frank Rusten skrev:

Denne saken er veldig kort. Bekriver trolig bare dommen.

Veel, kan ikke si jeg er enig med deg i at den er så veldig kort . . . 😉 Har ‹knoklet› en god tid med sidene, og de inneholder en del mer enn selve dommen (som ikke skrives her, kun aktors påstand til slutt.)

Men legg merke til linjene 43 og 44 på side to. Helt ut av det blå erklærer Semming at han stadig blir bedre av skuddskaden. Tilgi sviktende hukommelse, men var det ikke han som det ble usikkerhet om når døde? 1818, eller på 40-tallet? Her er han i alle fall tydeligvis på bedringens vei.

Uansett – her kommer forsøket med sedvanlige lakuner etc.

01 Aar 1818 den 7de December, blev en Extraret sat paa Thingstædet

02 Wæstad i Ringeboe Præstegjeld, overværende fem Lavrettesmænd:

03 Iver Brettingen, Torsten Gutu, Erland Gutu og Christen Brettingen

04 Foged Kahrs mod Semming Knudsen og Ole Knudsen. –

05 De Tiltalte Semming Knudsen Mitsjøen og Ole Knudsen Kulstad vare ved Retten

06 tilstæde fri for Baand og Jærn. – Foged Kahrs mødte og fremlagde Kontinuations??

07 ning af 30te f. M., som med sine Overlegninger(?) er saalydende x . – Det indstævnte Vidne

08 Mari Guldbrandsdatter Sætter, fremstoed som det 8de Vidne, aflagde Eed, og svarede til

09 de i Sagen fremlagde Vidne-Spørgsmaale, nemlig til det 1ste: Kjender dem ikke. Til 2det Sp:

10 De ansees for velhavende Mænd. Til 3die Sp: Veed det ikke. Til 4de Sp: De have haft et maadligt(?)

11 Rygte. Til 5te Sp: Veed intet derom. Til 6te: Huuset bestaar af Ildhuus og Bod, hvorom ellers en

12 Gang, alt under et Tag. Til 7de Sp: Omtrent 14 Dage før end mars(?) (??) (??) og flytter Hjem

13 fra Sætteren, blev der en Nat begaaet Indbrud og Tyverie paa Guldbrand og Johannes Sætters

14 Sætter, hvor Vidnet laae allene som Budeje. Vidnet mærket intet til Indbrudet og

15 Tyveriet førend om Morgenen derpaa hun stod op, da hun befandt at Muren under Sæterboden

16 var bortrevet, hvorved Tyvene vare kommen op i Boden, hvoraf der var

17 bortstjaalet 1 Budt og 1 Kolle eller Træekop med Smør, 1 Skjør??, Flatbrød,

18 Meel, %Gryn% Salt, Spegekjød, 1 Hit(?), 4 Fladsker med Brændevin i de 2. men hvor

19 meget af hvert Slags veed hun ikke. Indbrydet og Tyveriet blev begaaet Natten til

20 den 1ste September d: A: , og der var ikke flere Folk i Sætterhuusene samme Tid end

21 Vidnet allene. Da Klokken var omtrent 10 Aftenen den 31te August d: A: sad hun endnu

22 oppe i Ildhuuset, og hørte da at det raslede udenfor; men hun troede at det var Johannes

[ny side]

01 Sætters Hæste. Hun troede dog at det ogsaa kunde være Mennesker, men da Ingen kom ind til

02 hende, gik hun til Sengs. Hverken hun saae eller talede med de der begik Indbrudet og Tyveriet

03 Morgenen derpaa gik hun til Gaarden Sætter, og berettede hvad hun havde erfaret om Indbrudet og

04 Tyveriet. Til 8de Sp: Jo. Til 9de: Intet videre end at Døren til Gangen der er immellem Sætter

05 huusene, anmeldte Aften og Nat var tillaaset, og at Ingen udenfra kunde komme ind i Sætter

06 boden, igjennem Døren til Samme, uden ved først at komme ind %igjennem% Gangen.

07 Kunde ikke om Aftenen eller Natten mærke at der var Folk i Boden. Vidnet blev di-

08 mittered. Lavrettet paa Tilspørgende erklærede at Semming Knudsens Rygte er slet, men

09 at de intet ondt har hørt om Ole Knudsen. At de Tiltaltes Forældre vare fattige, og saaledes

10 at befrygte at deres Opdragelse har været maadelig. Derfter ansatte Lavrettet, det ved

11 omhandlede Tyverie borttagne Brændevinsglas til 10 Sdl: Spesie(?)

12 Defensor-Prokurator Qvigstad(?), som havde mødt, og under Forhandlingen idag været til

13 stæde, begjærede de Angjeldendes Forklaring indtaget om Tiltalte Ole Knudsen havde

14 nogen Kundskab om at Semming Knudsen vilde udtage, og udtog noget af Muren før

15 end efter(?) at dette var begaaet, samt om Aarsagen hvorfor Ole Knudsen blev staaende til

16 bage ved Skigaarden. – Semming Knudsen hertil svarede %veed% Hans Broder Ole

17 Knudsen vidste intet i Forvejen om, det af Deponenten begaaede Indbrud, og veed hel

18 ler ikke om han saae Indbrudet, da det var mørkt. Veed ikke Aarsagen hvorfor Ole Knud

19 sen blev staaende tilbage ved Skigaarden. – Ole Knudsen aflagde samme Forklaring

20 som Semming Knudsen, med Tillæg: At han formedelst det var mørkt ikke saae Indbru

21 det, men da han, som forhen forklaret, modtog Tyvekosterne af Semming Knudsen, saae

22 han at Indbrudet var forøvet. – Det var af Frygt han blev staaende ved Skjigaarden,

23 og ikke gik frem til Sætterboden. – Saavel Dommeren som Lavrettet skjønned

24 af de Tiltaltes Udseende at de maa være meget over Kriminel Lavalder. – Actor

25 Foged Kahrs fremlagde Amtets Skrivelse af 25de f. M., med de deri ommeldte Dokumen

26 ter, alt saalydende xxxx, Bemeldte Dokumenter bleve, for de Tiltale oplæste. –

27 Semming Knudsen vedgik, at den for ham nu oplæste ??retsdom af 6te Januari 18??

30 er ham overgaaet, og (??) efter samme har udstaaaet Straffen. – Videre fremlagde

31 Foged Kahrs en Attest af 4de f. M. fra Distriktslæge Schultz, Præsteattesten af 10de Octo

32 ber d. A., og en Attest fra Kompagnie Cheffen Kapitaine Høyer, Alle saalydende xxxx. –

33 Semming Knudsen sagde: at det forholder sig rigtigt, hvad den ham angaaende frem

34 lagde Præsteattest udviser, at han er født Aar 1772. – Ole Knudsen sagde at han rigtig

35 saaledes som den ham angaaende Præsteattest ommelder, er født %paa% Aar 1778. – Paa

36 Grund af de tilvejebragte Oplysninger, og de Tiltaltes afgivne Tilstaaelser, an

37 saae Actor Sagen bevist. Og da han ikke veed flere Oplysninger at tilvejebringe

38 paastod han at de Tiltalte maatte hereffter(?) blive Dømt til Straf efter Forord

39 ningen af 20de Februari 1789 § 4, som han i henseende til Ole Knudsen bad Konfereret med

40 Lovens 6-17-3 og ommeldte Forordnings 8de §, at de videre maatte tilpligtes at

41 erstatte Tyvekosternes Verdie, i saavidt de ikke ere tilstædekomne, at betale de af Ak

42 tionens lovlig flydende Omkostninger, samt Skyds og Diæt for Komparenten efter af

43 Øvrigheden aproberete Regninger, og undergaa Sagens Dom. – Semming Knud

44 sen sagde at han efter det Skud han har faaet jevnlig bedres. – Defensor fremlagde

45 et Indlæg af DD, med deres(?) ommeldte Regning, hvortil han sig henholdt, alt saalydende

46 xx. – Eragtet: sagen optages til Kjendelse eller Dom. –

47 [signaturer]

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk, nå på lenke 2:

01 Aar 1818 den 16de December blev Retten sat paa Gaarden Onsu??

02 i Faabergs Præstegjeld, overværende som Lavrettesmænd Svend We

03 dum, Guldbrand Omsum, Ole Lundgaard og Peder Baanerud

04 I Sagen anlagt af Foged Kahrs som Aktor mod Semming Knudsen Mitsjøen og

05 Ole Knudsen Shulstad, blev af Sorenskriveren, og forbemeldte Lavrettesmænd, som

06 Meddomsmænd, afsagt Dom, see Dompr. Pag: 315 –

07 [signaturer]

Og nå skjønner jeg jo at det var denne innførselen som var «veldig kort». Et manglende kolon kan forléde . . . 😉 Beklager.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takk for hjelpen igjen. Ja, den siste oversettelsen var litt kortere enn den første.

Men jeg er takknemlig og ikke minst imponert over hvor rask du er med å oversette teksten som for meg er nokså uleselig.

Når jeg leser denne saken, ser det ut som at det har vært en forhandling tidligere i samme sak. Jeg fant den etter å ha lett litt bakover.

Henvisningen nedenfor er trolig første del av rettsak-protokollen, men er endel lengre enn andre del av saken fra 7.12.1818.

Men her står det trolig det meste som gjelder denne spesielle saken om Semming Knudsen.

Kunne jeg igjen spørre om hjelp til oversettelse?

Jeg vet det blir en større jobb å gjøre dette, men det hadde vært fint å få frem hele saken.

Det er derimot ingen hast. Jeg er bare takknemlig dersom noen har tid til å hjelpe.

Sak Aar 1818, den 16 september. Protokollen i saken starter nederst på side 374.

SAH, Sør-Gudbrandsdal tingrett, G/Gc/L0004: Ekstrarettsprotokoll, 1813-1822, side. 374-381

https://media.digitalarkivet.no/view/41237/191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank

Jeg har tydet et ‹nennsomt utvalg› av rettsdokumentet. Det er allikevel av en ansélig lengde. Og med forbausende få spørsmålstegn (til meg å være). Derfor lurer jeg på om jeg heller skal sende det via PM enn å poste det her? Så hvis det er noen essensielle ‹hull› du vil at noen andre kan prøve seg på, kan du legge det ut som nytt emne, med mine linjenummer som referanse? Ka du trur? 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gjerne det du har fått til i PM. Jeg kan forsøke å dele rettsprotokollen litt også, slik at det kanskje er flere som vil prøve seg.

Forresten har jeg funnet svaret på gåten Semming Knudsen og hans skjebne. Det kan jeg også meddele i PM om du er interessert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei Frank,  veldig interessant fordi Semming Knudsen er tipp, tipp, tipp, tipp oldefar til kone min!  Vennligst ta kontakt på 90802437.  Mvh Gerry Robinson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider