Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble fogd Johan Henrich Munch gravlagt

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Johan Henrich Munch (1687-1724), fogd på Nedre Romerike, døde i København.

Hvordan kan jeg finne ut når og hvor han ble begravet? 

Mvh Sølvi Løchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Han står i Holmens navneregister, men jeg fant ham ikke da jeg gjennomgikk kirkeboken for begravde i Holmen 1724 (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#151588,25195087). 

Navneregister:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17256658#211788,40013588

image.png.5b96da318f4b1bab29389b38e432942a.png

Eg vart litt overraska då eg under 1721 ser at det står "Tordenskjolds uekte Datter Pernille."
Er dette ålmennt kjent?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg vart litt overraska då eg under 1721 ser at det står "Tordenskjolds uekte Datter Pernille."
Er dette ålmennt kjent?

Interessant spørsmål. Tordenskjold døde 12.sept 1720, altså året før. I Wikipedia-artikkelen står det at han døde uten barn, og historikerne er kanskje ikke så interessert i barn født utenfor ekteskapet som ikke vokste opp. Pernille ble begravet 2.mai 1721 på Holmen kirkegård, 3/4 år gammel. Hva er siste ordet i innførselen - Fra vandk...st?

image.png.8fa6ed8ca1531b33eba8ce5281520a64.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ejg besøkte Holmens kirke i mars 2019 tok jeg visst bare bilder i Store kapel, der sarkofagen til Tordenskiold står, og i Store Kirkegård utenfor (hvor kun et fåtall gravminner står igjen), ikke inne i selve kirken, uten at jeg kan huske hvorfor, mulig at det var så mørkt at jeg droppet det. Det var vel noen gravminner på gulvet - noen var nok delvis tildekket eller ikke så lett å fotografere, samt noen gravminner langs veggene. Kan derfor ikke si om det var noen Munch-gravminne eller ikke. Men jeg tok bilde av en Koren-grav ute på kirkegården, om ikke annet, jf. bildet i Slektshistoriewiki.

DTH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Da ejg besøkte Holmens kirke i mars 2019 tok jeg visst bare bilder i Store kapel, der sarkofagen til Tordenskiold står, og i Store Kirkegård utenfor (hvor kun et fåtall gravminner står igjen), ikke inne i selve kirken, uten at jeg kan huske hvorfor, mulig at det var så mørkt at jeg droppet det. Det var vel noen gravminner på gulvet - noen var nok delvis tildekket eller ikke så lett å fotografere, samt noen gravminner langs veggene. Kan derfor ikke si om det var noen Munch-gravminne eller ikke. Men jeg tok bilde av en Koren-grav ute på kirkegården, om ikke annet, jf. bildet i Slektshistoriewiki.

DTH 

Liten korreksjon: Jeg fant bildene fra selve kirken nå. Det var ikke så mange gravminner jeg tok bilde av, og uansett ingen Munch. Det er en gravkrypt i kirken, men jeg kan ikke huske at det var adgang til den.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Koren fikk jo en fin gravstein ser jeg på bildet i slektshistoriewiki.

I kirkeboken står det at assessor Munch ble lagt i "Liig Cammeret", det var sikkert i krypten under kapellet, som du nevner. Tordenskjold ble også lagt der i 1720, siden han var i unåde - han døde i en duell. Først lenge etter ble gravmonumentet hans med kisten plassert i kapellet. De lå altså samtidig i krypten.

Når det blir mulig å reise igjen kunne det være interessant med en tur til Holmens kirke. Jeg har sett den utenfra, men det vil kanskje være mulig å få se om Munch fremdeles ligger i krypten. Takk for lenken!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Interessant spørsmål. Tordenskjold døde 12.sept 1720, altså året før. I Wikipedia-artikkelen står det at han døde uten barn, og historikerne er kanskje ikke så interessert i barn født utenfor ekteskapet som ikke vokste opp. Pernille ble begravet 2.mai 1721 på Holmen kirkegård, 3/4 år gammel. Hva er siste ordet i innførselen - Fra vandk...st?

image.png.8fa6ed8ca1531b33eba8ce5281520a64.png

fra wandkonsten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det jo ikkje sikkert at Tordenskjold i det heile fekk greie på verken graviditeten eller Pernille. 
Han var jo på farten heile tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.