Frank Rusten Skrevet Mars 23, 2021 Del Skrevet Mars 23, 2021 Trenger å tyde hva som står under pkt 5. i starten før navnet .. og etter navnet i parantes...?? Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1820-1828, s. 430, nr 5. https://media.digitalarkivet.no/view/7388/37561/2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Mars 23, 2021 Del Skrevet Mars 23, 2021 Uærlig livsslave paa Aggershuus Fæst-ning Semming Knudsen blev overlevert(?)...... Resten klarer jeg ikke. Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mars 23, 2021 Del Skrevet Mars 23, 2021 Eg trur det vidare står: .... fra Anatomikammeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mars 23, 2021 Del Skrevet Mars 23, 2021 https://www.nb.no/items/3077829ed5e5fe0319c1d9eaf904d307?page=0&searchText=anatomikammeret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Rusten Skrevet Mars 23, 2021 Forfatter Del Skrevet Mars 23, 2021 (endret) Takk for svar. Ja, det kan faktisk stå Anatomikammeret. Bogstavene stemmer med det. Jeg trodde det stod Garnisonsmenigheten, men det stemte verken med bokstavene i ordet, eller at det gav noen mening i at han "blev overlevert....". Det står i kirkeboken at han ble begravet 24 desember, men som dere har tydet, er det skrevet at han ble overlevert Anatomikammeret ved Det Medisinske fakultet Universitetet i Kristiania, i stedet for å bli begravd der de fleste slave-fangene ble stedt til hvile, i "fangekroken" ved Kristi kirkegård ved Møllergata i Kristiania. Jeg har lest om ærlige og uærlige fanger. Dette var noe som tydeligvis hang igjen fra 1700-tallet ved Slaveriet på Akershus. At Semming Knudsen var "uærlig" kan man jo bare spekulere i. Han var jo kun dømt for flere forhold av innbrudd og tyveri, men også trolig for trussler med øks, og at han forsøkte å unndra seg pågripelse og straff. Men han satt som livstidsfange. Det betydde mindre privilegier og hardere soningsforhold inne i fengselet. At han var "uærlig" betydde nok at han var blitt ekstra straffet på Slaveriet med for eksempel "Kakstryknin" (pisking), brennmerking eller lignende. Hvor mye jern slavene ble pålesset, var avhengig av type dom, den enkeltes helse, muskelkraft og oppførsel, samt hvorvidt de var «ærlige» eller «uærlige». Dersom Semming Knudsen var uærlig, slik det ser ut til, hadde han nok mye jern festet til kroppen. Da var det kanskje ikke så rart at han døde ganske raskt etter at han ble satt inn på Slaveriet, redusert som han var etter en skuddskade, at han trolig var pisket eller brennmerket, og på annen måte var preget av straffen og levevilkårene han hadde på Slaveriet, i tillegg til at han sansynligvis bar på flere kilo jern, enten i form av halsjern, fotjern, eller hele fangejern. Hele fangejern kunne bestå av halsjern, jernlivgjord (jernbelte), og kanskje en jernkule på beina, eller en trebjelke festet til fotlenken. Kanskje han også var festet til celleveggen med kjetting også, ikke vet jeg. Endret Mars 23, 2021 av Frank Rusten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Larsen Skrevet Mars 24, 2021 Del Skrevet Mars 24, 2021 Hmm, det er jo noen som synes at insatte idag blir for mildt behandlet, men når man vet hva de ble utsatt for tidligere, så får vi vel være godt fornøyde med dagens lover og regler. Olaf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå