Gå til innhold
Arkivverket

Ser noen gårdsnavn og alder på Anders Simonson som døde 30. juni 1728 i Rölanda?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Gårdsnavnet er nok ganske sikkert ikke Vuhle for det er det ingen gård i Rölanda som heter.

Men det ER en gård som heter Böle som prestene dengang skrev som Böhle og noen ganger så det ser ut som Buhle.

Så da har vi løst det problemet! Og det kan forklare hvordan hans antatte datter og svigersønn overtok nettopp Böle noen år senere.

(Jeg trodde det stod Roth fordi paret (da antatt som sønn og svigerdatter) til slutt overtok DEN gården...)

((Paret var en AnderSON og en AndersDOTTER og hvem som var barn av hvilken Anders er ikke selvsagt når de begge er født før kirkebøkene begynner.))

1000 TAKK for stor hjelp!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik les eg dette:

Dödde Anders Simonson i Buhle och begrafs d. 21 Julii i vanliga

lijkplatsen i Buhle hans ålder

voro sex åhr gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor gammal burde han ha vore, omtrentleg? Eg garanterer ikkje at eg har lese rett, men alderen er skrive med bokstavar, og for meg ser det ut til at det står "sex".

image.png.c2a2b604af1a8607bb81454eaa6ccdb8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

dödde Anders Simonsson i Buhle och begrafs d. 21 Julii i den liga lijkplatsen i Buhle hans ålder hvar 61(?) åhr Gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg "Mormonerdatabasen" er han (eller en annen med samme navn) født ca. 1678 dvs. 60-61 år. Når Richard sier det så kan jeg også se (tror jeg) bokstavene sex, men synes det også er bittelittegrann "kluss" etterpå, så kanskje 61 er riktig? (Alt annet om hans(?) barn og barnebarn fra "Mormonerdatabasen" har vært korrekt, så kanskje det er riktig her også?

Uansett 1000 TAKK til dere begge!

PS

Ellers ber jeg om unnskyldning for noe rot i tredje (mitt andre) innlegg. Det var et annet par hvor begge var "Andersbarn". 

Endret av tom askerøi
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å samanlikna med andre 6-tal på desse sidene ser eg at det eg leste som "se" kan vera "6", det er toppen på bokstaven "d" under som villeier meg. Men noe 1-tal ser eg ikkje. Streken ned frå bokstaven "s" over (i lijkplatsen") kan forvekslast med "1", men det er uansett ikkje likt slik 1-tala elles er skrivne på desse sidene. Det er muleg at det "krøllet" rett til høgre for s-streken skulle ha vore ein 0 som blei for liten og samankrølla, samanlikn 0 i datoen "d:20 Maij" oppe til venstre.

Nytt forslag:

Dödde Anders Simonson i Buhle och begrafs d. 21 Julii i vanliga [sic!]

lijkplatsen i Buhle hans ålder

var [sic!] 60 åhr Gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider