Gå til innhold
Arkivverket

Heimstadsforklaringer Bergen 1854 - 1856

Svein Erik Berntzen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/db106305080102716CEF30AD-FF39-4D13-88EA-A7B7465B0312_1_105_c.thumb.jpeg.464bf5ab475d958d4101e092c845a3c2.jpeg

Noe som kan oversette disse 3 linjene? Har klart en del ord, men finner ikke helheten i dette. Mine tipp-oldeforeldre Anne Sophie Johnsen og ektemann Axel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vrien handskrift, eg står igjen med noen spørsmål som kanskje andre kan ordna opp i:

Anne Sophie Johnsen

er gift med Sjouerarbeider Axel Johnsen, der? fortiden? bor i 3die Rode 

No 61 fra? ...?[flytt.=flyttetid?]  Paaske?, og flyttede til dette? Logis fra Lars Vig paa Nordnæs?,

efter der at have boet siden? A...? i 3 1/2 Aar.

Bergens Politikammers 28 Septb 1854

Bøgh

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk skal du ha! Har selv tydet det samme frem t.o.m. Rode 3 No 61, men deretter finner jeg ikke sammenhengen. Har dokumentasjon på at de bodde i Rode på 5 ulike adresser i løpet av perioden 1844 til 1854. Finner derfor ikke ut hvor denne adressen kommer inn. Anne Sophie dør 30.12.1854 og da er adressen oppgitt til Rode 15 No 63, som er Vaskerelven/Krinkelkroken.  Skjønner heller ikke hva de 3 1/2 årene referer til, siden de hadde vært gift i mer enn denne tide og ikke hadde bodd noen steder så lenge som 3 1/2 år.  Om ikke jeg har bommet på noe. De hadde 5 barn og jeg dokumentasjon på alles dåp og adresser der. Siste barn dør bare en uke etter moren og da er adressen i Rode 10 No 76.    Hadde håpet at denne innførselen i Heimstadsforklaringene skulle kunne gi meg svar på noen av alle disse flyttingene.  (Av de 5 barnene levde bare 1 opp (min oldefar))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "pirk"

...Sjouerarbeidsmand...

...fra sistl. Paaske...
....uden Afbrydelse i...
... d. 28 Septb 1854...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider