Gå til innhold
Arkivverket

Adresser ca.1820

Per Jarle Kvenild
 Del

Recommended Posts

Heisann 

Når man ser en person er bosted IHLEN...dvs nå tids ILA i Trondheim,Kan man finne Adresser/gate navn slik man har idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter på Trondheimsboreger kan du også prøve i denne boken:

Du finner den på: 

https://biblioteket.trondheim.kommune.no/innhold/voksen/tema/tema-trondheim/digitaliserte-boker-fra-trondheim/#heading-h2-4

Chr. Thaulow. Personalhistorie for Trondhjems by og omegn

Bokomslag til Personalhistorie

i et tidsrum af circa 1 1/2 aarhundrede Omfattende ca 1300 personer. Afsluttet omkring 1876. Suppleret og udgivet af forfatterens sønnesøn grosserer Chr. Thaulow. Trondhjem 1919.

Dette er ei sentral kilde for alle som er opptatt av personalhistorie og Trondheim! Opphavsmann er Christian Thaulow (1806-1888). I tidlige år hadde han akademiske ambisjoner, men slo siden over på en kremmerkarriere. Fra 1835 med hovedkvarter i den kjente Thaulowgården ved Ravnkloa. Ved siden av forretningene, hadde han sterke, lokalhistoriske interesser. I en mannsalder samla han personalhistoriske opplysninger, som han aldri fikk publisert mens han levde. I Fortale, s. VII-VIII, datert 1876, redegjør han selv for dette livsverket sitt. Først i 1919 ble Personalhistorie gitt ut, av sønnesønnen Christian Thaulow (1864-1930). Av hans Udgiverens forord, s. V-VI, går det fram at han delvis har redigert bestefarens nedtegnelser, og dels supplert dem. 

Som det går fram, dekker  hovedtyngden av materialet personer som har levd på 1700- og 1800-tallet (fram til ca. 1870). Noen av innførslene er kortfattede, anekdotiske og overflatiske, mens andre har mer forskerpreg, er fyldigere og grundigere.

Bortsett fra de tematiske kapitlene (foran og bak i boka) er det vanskelig å finne noen klar og logisk ordning av stoffet. I boka er Registeret  plassert bakerst, mens vi har plassert det foran! Med dette som redskap, skulle det være lett å finne fram i teksten. Merk at navneinnførselene i registret oftest er supplert med yrke, profesjon og lignende. Dette kan være nyttig hvis en for eksempel søker stoff om forskjellige yrkesgrupper!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Hvis du leter på Trondheimsboreger kan du også prøve i denne boken:

Du finner den på: 

https://biblioteket.trondheim.kommune.no/innhold/voksen/tema/tema-trondheim/digitaliserte-boker-fra-trondheim/#heading-h2-4

Chr. Thaulow. Personalhistorie for Trondhjems by og omegn

Bokomslag til Personalhistorie

i et tidsrum af circa 1 1/2 aarhundrede Omfattende ca 1300 personer. Afsluttet omkring 1876. Suppleret og udgivet af forfatterens sønnesøn grosserer Chr. Thaulow. Trondhjem 1919.

Dette er ei sentral kilde for alle som er opptatt av personalhistorie og Trondheim! Opphavsmann er Christian Thaulow (1806-1888). I tidlige år hadde han akademiske ambisjoner, men slo siden over på en kremmerkarriere. Fra 1835 med hovedkvarter i den kjente Thaulowgården ved Ravnkloa. Ved siden av forretningene, hadde han sterke, lokalhistoriske interesser. I en mannsalder samla han personalhistoriske opplysninger, som han aldri fikk publisert mens han levde. I Fortale, s. VII-VIII, datert 1876, redegjør han selv for dette livsverket sitt. Først i 1919 ble Personalhistorie gitt ut, av sønnesønnen Christian Thaulow (1864-1930). Av hans Udgiverens forord, s. V-VI, går det fram at han delvis har redigert bestefarens nedtegnelser, og dels supplert dem. 

Som det går fram, dekker  hovedtyngden av materialet personer som har levd på 1700- og 1800-tallet (fram til ca. 1870). Noen av innførslene er kortfattede, anekdotiske og overflatiske, mens andre har mer forskerpreg, er fyldigere og grundigere.

Bortsett fra de tematiske kapitlene (foran og bak i boka) er det vanskelig å finne noen klar og logisk ordning av stoffet. I boka er Registeret  plassert bakerst, mens vi har plassert det foran! Med dette som redskap, skulle det være lett å finne fram i teksten. Merk at navneinnførselene i registret oftest er supplert med yrke, profesjon og lignende. Dette kan være nyttig hvis en for eksempel søker stoff om forskjellige yrkesgrupper!

Så morro å få hjelp..men leser av dette nå..at denne bok tok for seg mere Personer....å da litt besteborgere av Tronghjem..enn de jeg søker etter...samt at her forklarer man lite om Gater og adresser i Byen ca 1820..men Morro å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2021 den 11.07, Per Jarle Kvenild skrev:

Heisann 

Når man ser en person er bosted IHLEN...dvs nå tids ILA i Trondheim,Kan man finne Adresser/gate navn slik man har idag?

Du bør sjekke Oddgeir sit tips:

På 26.3.2021 den 11.34, Oddgeir Fossli skrev:

Du kan jo prøve å sjekke noen gamle kart:

https://www.trondheim.kommune.no/byantikvaren/gamlekart/

Her er det eit kart frå 1830 - rett nok 10 år etter ditt år.  Ila er området vest for Skansen (bymuren m. port innteikna).

Det er merka av nokre sparsamt bygde vegar og nummerert eit stort tal sjøtomter, som er identifiserte under bokstaven E til venstrehøgre for kartet.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du bør sjekke Oddgeir sit tips:

Her er det eit kart frå 1830 - rett nok 10 år etter ditt år.  Ila er området vest for Skansen (bymuren m. port innteikna).

Det er merka av nokre spparsamt bygde vegar og nummerert eit stort tal sjøtomter, som er identifiserte under bokstaven E til venstre for kartet.

Heisann takk for responsen på mitt innlegg...mulig jeg spurte forklarte meg feil .MEN det jeg lurte på er om personer hadde gateadresser ca 1820..ikke kart..jeg vet en person bodde i IHLEN(ILA)men hadde de nærmere adresser enn dette? Feks gateadresse der de bodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Jarle Kvenild skrev:

Heisann takk for responsen på mitt innlegg...mulig jeg spurte forklarte meg feil .MEN det jeg lurte på er om personer hadde gateadresser ca 1820..ikke kart..jeg vet en person bodde i IHLEN(ILA)men hadde de nærmere adresser enn dette? Feks gateadresse der de bodde

Det var berre to vegar... Ilevollen og Mellomila, tre om ein tek med vegen langs sjøen (Nedre Ila).

Brev og folk fann nok fram med adresse "Ihlen"; eller med vegnamn, evt. namn på hus/tomteeigar.

Det er ikkje så lenge sidan (10 år?) alle bygder i landet fekk gateadresser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker her på en historie fra en gammel utvandrer fra Trøndelag. Han bodde i Minneapolis.

Da han forklarte veien til de som kom på besøk sa han i følge overleveringen. «Når du kommer på veien fra St. Paul (tvillingbyen i dag) er huset mitt det andre på høyre side.»  

Man må brukte de kilder som finnes og før adressebøker er det vel kart og kanskje reiseberetninger som er den beste kilden.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider