Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av faddere til Peder C. Angell f.1868

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Et usikkert forsøk:

Grmd. Andreas Hansen Leknæs og Kone Retina(?) Pedersdt. Dr. Niels

Pedersen &(?) Peder Pedersen; Pige Maria Hansdt. &(?) Lotte Knudsdt. alle af Leknæs.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Nytt namn for meg: Rebina, meiner eg det står.

Det kan det utmerket godt være ja, syntes kanskje det ville være litt underlig med en pike oppkalt etter netthinnen 😉

Tror i hvert fall ikke det kan være trådstartes forslag Catrine. Uansett – nytt navn for meg òg.

Takk, RJ.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge. Forsøker kikke på faddere for om mulig komme videre der det er usikkerhet på en av mange mulige. Skal se nærmere på alle forslag m.h.t. bygdebøker o.a., etter å ha samlet ytterligere faddere fra flere personer.

Jeg forsøker kikke i boka "Den glemte skriften" av Knut Johannessen for å sammenligne bokstaver med Gotisk skrift fra 15-16-17-18 hundretallene, men det er sannelig ikke enkelt. Noen bokstaver finner (ser) jeg ikke likhet i det hele tatt 🙂  (ble ikke enklere etter folkeskolen gikk over til formskrift)  mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebina står i Norsk Personnamnleksikon, skal vere variant av Rebekka. Kjent frå Nord-Tøndelag og Vest-Agder.

2 timer siden, Jan Eikeland skrev:

Jeg forsøker kikke i boka "Den glemte skriften" av Knut Johannessen for å sammenligne bokstaver med Gotisk skrift fra 15-16-17-18 hundretallene, men det er sannelig ikke enkelt. Noen bokstaver finner (ser) jeg ikke likhet i det hele tatt

Det er ikkje så rart...  Namna her er ikkje skrivne med gotisk skrift, men latinske bokstavar.  Det er om lag sånn det var vanleg å lære i skulen fram til om lag 1970.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider