Gå til innhold
Arkivverket

Gården Hasseløen på Averøya, Nordmøre

Lars Egil Kjønø
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre, Johannes Erechson Langø født 1784 kom fra Eide til Hasseløen på Averøy på begynnelsen av 1800 tallet. Her ble han husmann og fisker under gården Hasseløen som den gang ble drevet av Peder Andersen Normann. Johannes flyttet senere til Langøen ved siden av rundt 1824. Jeg har forsøkt å finne informasjon om gården Hasseløen men har kommet til kort. Så fant jeg på nettet en referanse til et dokument "Gårdshistorie for garden Hasseløen G.nr 85 b.nr 1 med Husmannsplasser og bøgslede tomter. Fra 1659 - ca 1920". Dette dokumentet skal være utarbeidet i 2011/2012. Jeg har forsøkt å finne dette dokumentet men så langt ikke lykkes. Noen som kjenner til dette dokumentet og hvor det kan finnes. Noen som kjenner annen informasjon om denne gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kontakte Averøy Kommune?

Dokumentet er nevnt i  Reguleringsplanen for Hasseløy. Nederst på side 6.

Hvis du henter ned pdf dokumentet står det både navn og telefonnummer på forsiden.

https://www.averoy.kommune.no/_f/p1/i5b568378-671b-42b2-b6a5-d6f75f38cff3/gjeldende-planbestemmelser-og-planbeskrivelse-reguleringsplan-hasseloy-boligfelt-sor-24022015.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Egil Kjønø skrev:

Hei Leif. Takker så meget. Da satser vi på at kommunen har dette dokumentet   

Si gjerne fra om du får svar. Jeg fant nettopp igjen noen Hasseløyere i mitt tre, og har lett etter bygdebok eller annet.

Geir 🙂 

Skjermbilde 2021-03-27 kl. 16.36.48.png

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktet Averøy kommune og de skal lete i sine arkiver. Jeg sender dokumentet over hvis de skulle finne det 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider