Gå til innhold
Arkivverket

er det muHvem var Christoffer Muus sin hustru Anne Larsdatter

Sølvi J. Ørstenvik
 Del

Recommended Posts

Christoffer Nilsen Muus 1712 - 1783 giftet seg 16.11.1741 med Anne Larsdatter Prestgården 1710 - 08.04.1793. Anne var søster til Berte Larsdatter Skrepperud. 

Jeg har ikke klart å finne noe om Berte og Annes foreldre. Ser av andres slektstrær  at heller ikke de har funnet noe.

Siden det i Stange bygdebok står Prestgården, så må det vel antas at de kommer derfra eller er oppvokst der, men jeg finner  ingen Lars som kan passe til å være deres far i beskrivelsne i Stange bygdeboks omtale av Stange Prestegård eller underbrukene. Kan han ha vært en av prestene?

Bygdeboka henviser til omtale av prestene under kirkene, men jeg finner ingen egen omtale av kirkene i Stange bygdebok. Finnes omtalen?   

Så vidt jeg har forstått det er kirkebøkene fra begynnelsen av 1700-tallet gått tapt, så finnes det da noen muligheter til å finne deres foreldre?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stange prestegård gr.nr. 83.

Kanskje Lars Pedersen, Osvold østre (83/33), grl. 6/1 1737, 68 år.

Det er alt som står om han i boka.

Også fant jeg Berte dpt. 26/4 1716 Stange, far Lars Fansrud (83/18).

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag. Jeg vil jo tro at Lars Fansrud er den mest sannsynlige siden disse 2 er oppført som søstre i bygdeboka.

Jeg finner en Lars Nielsen Fansrud født i 1692 på et annet slektstre, men her er ingen døtre ved navn Anne eller Berte. Hans barn er også født noe senere slik de er oppført - eldstebarne født i 1720.

Nå er både Lars Nielsen Fansruds  og Annes fødselsår cirkaår, så det kan jo likevell være at Lars Nielsen Fansrud er rett person. 

Har du linken til Berte sin dåp? Det hadde vært flott. 

Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider