Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Sven Gjertsen Busch Trondheim 1717. Skjønner ikke noe særlig.

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg er tydeligvis bortskjemt med at områdene jeg hittil har undersøkt har skiftekort med noenlunde forståelig "moderne" skrift. Nå fant jeg skiftet etter Sven Busch digitalt med lenke til selve skiftet i skannet form. Og må beskjemmet innrømme at jeg har store problemer med å forstå noe særlig annet enn navn - og jeg finner ikke engang navn som jeg burde finne (hans datter):

https://www.digitalarkivet.no/sk20090203420386

Det begynner bra: "Anno 1717 d: 13 May" men så blir det verre: ".... Raadmann ....... Jens Hammer og ............. Jens Hveding......... 2de Borgermend Jörgen Brandt og Andreas Gaas.." (Dette er vel to øvrighetspersoner og to vitner?)

Så får jeg virkelig problemer: "..........Mons. ....... Dietlefs..... Sven Busches..... Bon.....Dato Mellan klokken 3 og 4 med døden.....Beritte for....Hansdatter......Mons. Marcus Busch.......dito Job Busch........"

I 7. linje på neste side finner jeg igjen Marcus Busch.  Men jeg kan altså ikke se at datteren, Ane Margrethe 1676-1723, er nevnt?

Marcus Busch er vel en av hans fars brødre - en av dem het i hvert fall dette. 

Det VAR en Job Busch, sønn av Nils Iversen Busch (som jeg ikke kan knytte til Svens slekt), som ble gift i Stavanger ca 1726-1729 - men kan ikke helt se hva han skulle ha med skiftet å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli sen aften, og kanskje derfor klarer jeg ikke helt å få med meg hva du egentlig spør om å få tydet? Hele skiftet? Navn på barn/arvinger?

Uansett må nok et eventuellt forsøk fra min side stilles i bero. Et par særdeles travle dager ligger foran meg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg har uttrykt meg dårlig. Jeg er interessert i arvinger (og deres relasjon til avdøde). 

Ha noen fine travle dager!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står om arvingane:

[.....] Effterlevende Børn, saa som med hans første Kiereste, Sal. Johane Detlefsdatter 1 Datter ved Nafn Ane Margrethe Busch gift med Johannes Bruhn paa Røraas, Med hans anden Sal. Kiereste Mette Marcusdatter [...?] efterskrevne børn. Marcus Busch, Giert Busch[?] 21 aar gl., Johanne Busch 24 aar udj Foesen[?] hos hendes moermoeder, og Catharina Busch gift med Fendrik Johannes Nordahl og med hans 3die og sidste Sal. Kiereste Ane Elisabet Rasmusdatter Finne aflede børn Rasmus Busch 14 aar gl. paa Røraas hos Sr. Jens Finne og Metthe Maria Busch gl. 9 aar hos hendes broder Marcus Busch, Efter hvilken dend Sal. Mands sidste Sal. Kiereste Indted skifte er holdet. [...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - sto det alt det??? 

Jeg begriper ikke hvordan du får det til (noe som vel fremkommer av mitt spede forsøk...)

Jeg er tydeligvis helt hjelpeløs med disse skiftene - selv ikke når du forteller meg hva det står (og jeg tror deg 100 %) er jeg i stand til å finne det i kråketærne. Jeg begynner å få en viss dreis på kirkebøkene, for etter å ha lest noen sider begynner man å vende seg til presten(es) kruseduller og formuleringer - og det er begrenset hvilken informasjon som gis der. Her bruker jo skribenten ikke mindre enn tre formuleringer bare for å nevne tre hustruer...

Fantastisk - minst to 1000 TAKK!

Synd det ikke sto noen forklaring på denne Job (Sob?) Busch som jeg syntes å finne i teksten litt nedpå siden...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider