Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger

Jostein Bø
 Del

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hva det betyr at det står ei stjerne bak namnet i folketellinga?

Dette gjelder Aagot Eide, fødd 1906 i Møre og Romsdal.

image.png.c24e939ce74e0a503d75ee3eb29583ce.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg, som jeg har sett * brukte er det at vedkommende i originalen står uten etternavn, men er tydelig endel av familien.

Jeg har  sett det mest brukt i traskriberingen av emigrantprotokollen.(kanskje fordi jeg har jobbet mest med den)

001 Kristoffer K. Eide 01 1873-04-26 Bolsø b hf g Hustømmermandsmester husmand med jord
002 Maria Knutsdatter 01 1873-03-20 Bolsø b hm g Husstel, kreaturstel
003 Aagot Eide* 01 1906-08-26 Aalesund b d ug Datter

Her er vel tilfelle du mener, når tellingen blr skannet kan man nok se det, men jeg vil anta at her står det bare Aagot i originalen.

Mens transkriberatør har lagt til etternavnet Eide*. For å få et mer komplett navn for personen i databasen. Ellers hadde det sikkert blitt mange med bare fornavn på landsbasis.

Strengt tatt skulle det vel stått Maria Knutsdatter Eide* også.

Men da kommer man inn på en annen interessant diskusjon med bruk av fornavn, etternavn og patrimonium 🙂

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Det påstås nemlig at Kristoffer og Maria tok Aagot til seg, at hun ikke var deres ekte datter. Men så langt har jeg ikke klart å verifisere dette i kirkebøker og jordmorsprotokoller.

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT1920 er vel nylig frigjort for søk for Ålesunfd, her har du lenken til henne.

Utfra denne kilden står hun som datter, men med en spesiell kommentar forsørges av far: Er det her pekt på Kristoffer eller bassert på det du skriver kanskje mot en annen far?

SAT, Folketelling 1920 for 1544 Bolsøy herred, 1920, s. 8089
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761824018059

FT1920:

001 Kristoffer K. Eide 01 1873-04-26 Bolsøy - hp g Bygningssnekker S
002 Marie K. Eide 01 1873-03-20 Bolsøy - hu g Husmor
003 Aagot K. Eide 01 1906-08-26 Aalesund - d ug Forsørges av far
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der ja - da er det kanskje noe i det som blir sagt. Det blir en utfordring å finne ut av hvem som forsørger. Det er vel uvanlig at sånt skrives/føyes ved ordinær familietilhørighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aagot sin fødsel, nr 222

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 529/L0460: Ministerialbok nr. 529A10, 1906-1917, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051101280007

Men bodde de på Bolsøy i 1900 også? 

Litt rart å døpe et barn i Ålesund da, uten jeg er lokalkjent.

Tenker her på din komentar om foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer reiste til Ålesund og var med under gjenreisingen av byen etter brannen i 1904. Slik kom han og hans kone dit for en stund. Ellers bodde de på Kleive i Bolsøy kommune både før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tenke i banene med 

19 minutes ago, Jostein Bø said:

Det påstås nemlig at Kristoffer og Maria tok Aagot til seg, at hun ikke var deres ekte datter

Det var vel mulig å "adoptere" ett barn i byen. 

Kanskje det var slik i Ålesund som i andre byer at de som kom i "ulykka" på landsbygda dro til byen for å være "hushjelp" ett års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har tenkt tanken. Men adopsjonsordningen ble visst ikke formalisert før 1917. Derfor har det så langt vært vanskelig å finne ut av. Eller skulle Kristoffer være en solid bedehusmann . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en utfordring, når det står skrevet slikt i KB ved fødselen, uten noen kommentar.

I dag kan en slik nøtt kanskje  løses med noen DNA tester hvis det er mulig. Ved å teste eventuelle etterkommere av Aagot og etterkommer av søsken til Kristoffer og Marie.

I slike tilfeller er det vel som en gammel dame sa i min hjemkommune. «Vi på bygda vet hvem som er foreldre eller far, men vi må gå etter det som står i kirkeboka ellers så blir det bare rot.»

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det har du rett i. Her er det sannsynlig vis noe mer om mulig å forske på. 

Finnes det tilsvarende dokumenter for folketellingen i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har tenkt tanken. Men adopsjonsordningen ble visst ikke formalisert før 1917. Derfor har det så langt vært vanskelig å finne ut av. Eller skulle Kristoffer være en solid bedehusmann . . . . .

Denne ble vist ikke sendt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Jostein Bø said:

"den hele og fulle sannhet".

Det vet jeg ikke, det er vel bassert på hvilke opplsninger som er gitt til telleren 🙂

Men alt som står på tellingskjemaet skal være transkribert og vises på skjermen.

La du merke til side 2 av Aagot sin  FT1920 skjema, sjekk post 9 der.

SAT, Folketelling 1920 for 1544 Bolsøy herred, 1920, s. 8090
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761824018060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det samme som for Marie - noe er rette/tilføyd etterpå. Kristoffer var snekker, og han hadde vel folk med seg. Spørsmålet er om det er det det betyr, eller om han hadde hjelp med selve forsørgingen. Det kan spekuleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det sies at når de ulike registrene ble ført, så la man ofte til grunn det som var ført i kirkebøkene. Så vidt jeg vet ble det ikke ført et skjema/rapport umiddelbart ved en fødsel. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider