Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger

Jostein Bø
 Del

Recommended Posts

17 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Det vet jeg ikke, det er vel bassert på hvilke opplsninger som er gitt til telleren 🙂

Men alt som står på tellingskjemaet skal være transkribert og vises på skjermen.

La du merke til side 2 av Aagot sin  FT1920 skjema, sjekk post 9 der.

SAT, Folketelling 1920 for 1544 Bolsøy herred, 1920, s. 8090
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761824018060

Det er den samme tilføyelsen i personskjemaet til Marie Eide. Mulig det har status å ha arbeidsfolk med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jostein Bø skrev:

Men finnes det noe sted opplysninger om barn som ble "satt bort", eller som noen tok til seg?

Hei. Det er korrekt at man kan ha blitt satt bort, men likevel var det vanlig å skrive noe om dette ved dåpen. Dette barnet Aagot er døpt 2 1/2 måned gammel. Det står at det er født i ekteskap av de oppgitte foreldre.

Adopsjon var det ikke tradisjon for på dette tidspunktet. Skulle barnet vært satt bort til noen for oppfostring, ville nok likevel biologiske foreldre være nevnt i dåpen. 

Det var ikke fødselsregistrer på dette tidspunktet. Det kom i 1916 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står det, og det er det jeg har forholdt meg til i mine slektsregistreringer. Likevel hevdes det hardnakket i Aagots nærmeste familie at Marie og Kristoffer ikke var hennes biologiske foreldre. En kunne jo tenke seg at noe har kommet på for mor/far - krise, død eller lignende. Men som du sier, det er rart at det ikke er ført inn i kirkebøkene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jostein Bø skrev:

Ja, det står det, og det er det jeg har forholdt meg til i mine slektsregistreringer. Likevel hevdes det hardnakket i Aagots nærmeste familie at Marie og Kristoffer ikke var hennes biologiske foreldre. En kunne jo tenke seg at noe har kommet på for mor/far - krise, død eller lignende. Men som du sier, det er rart at det ikke er ført inn i kirkebøkene likevel.

og veldig rart at det ikke skal være meldt inn rette foreldre til SSB. Det var nemlig en fødselsregistrering og ikke dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men uansett. Skulle hun være satt bort til disse personene, så bør det stå noe om dette hos fattigvesenet i Ålesund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo også et sted å sjekke. Jeg får ta meg en runde der også.

Så takker jeg for alle gode tips og nyttig informasjon jeg har fått på denne strengen, og ønsker dere en riktig god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider