Gå til innhold
Arkivverket

Hvor (på hvilken mølle i Oslo) arbejdede danskfødte Peder Nielsen i 1866?

Helle Ruby
 Del

Recommended Posts

Jeg er dansk og skriver derfor nedenstående på dansk - håber, at det er til at forstå...

Min tipoldefar, danskødte møller Peder Nielsen, opholdt sig i Grunerløkken (Grünerløkken) i Oslo i 1866. Med ham var hans hustru og nyfødte dreng (som blev døbt i Gammel Aker i 1866). Senere var Peder møller først i Tønsberg, siden i Mosby og til sidst i Barbu, inden han og familien atter flyttede tilbage til Danmark. Jeg tror, at Peder i 1866 arbejdede eller var i lære på en mølle i Oslo - formodentlig Kongens Mølle, der jo også lå i Grunerløkken. Jeg er dog slet ikke sikker på dette, men vil gerne forsøge at finde ud af, om jeg har ret.

Mon nogen her ved, om der eksisterer f.eks. et bedriftsarkiv, hvor gamle personaleoversigter eller lignende kan ses? Eller har I måske en anden god idé til, hvordan jeg finder frem til, hvor Peder var ansat i 1866?

Mange hilsner Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Knut - det er netop den dåb! Og du har ert i, at jg nok bør se lidt nærmere på fadderne, som ikke umiddelbart går igen i den danske familie. Derfor er der et håb om, at det måske netop er kolleger osv. i Norge. Jeg vil prøve at se, om jeg kan f

inde disse personer i folketællingerne - måske er jeg heldig, at en eller flere af dem arbejder på en mølle i Oslo! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er I dog hurtige til at finde rigtig interessante data!

Det er en fantastisk oplysning, at Peder og hans hustru boede i Korsgaden 30. Jeg har selv forsøgt at finde dem i folketellingen, men det lykkedes ikke - sikert fordi jeg ikke var opmærksom på stavemåden af navnet. Og mon ikke det derfor også netop var i Kongens Mølle, han arbejdede? Det tror jeg....

Og ja - jeg tror også næsten, at Ole og Karen Andersen i Korsgaden 3 er de to faddere fra dåben! Ole er jo også møller, ligesom Peder var, og hvis man ser i folketællingen bor der rigtig mange møllere på samme adresse! Måske Korsgaden 3 ligefrem var en beboelsesejendom, som var ejet af Kongens Mølle eller af ejeren af Kongens Mølle? Det kunne man godt fristes til at tro.

Jeg er super glad og taknemmelig for jeres interessante svar - tusind tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder blev gift i Danmark i juni 1865 med Bolette Christensdatter, som efter vielsen flyttede med til Norge. Ved vielsen står, at Peder var møllebestyrer i Christiania. Ved folketællingen står, at han var møllersvend. Det kunne være interessant at finde ud af, om han virkelig var bestyrer af Kongens Mølle (eller en anden mølle i Oslo), eller om han bare pralede lidt rigeligt overfor præsten, da han blev gift med Bolette 😊. Har I mon en god idé til, hvordan jeg finder ud af, om Peder virkelig var bestyrer af Kongens Mølle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongens Mølle var kongens eiendom frem til 1672, da familien Grüner overtok frem til 1911 (med unntak av årene 1758-1803). Fra den tid var nok møllens offisielle navn Nedre Foss Mølle, eller Grüners Mølle. Eierne bodde på Nedre Foss gård.
https://www.oslobyleksikon.no/side/Foss_gård

Det ser ut til at de fleste ansatte møllere bodde i Korsgaden 3 i 1865.
Peder er kun møllersvend i 1865, så han var nok neppe bestyrer. Det virker mer sannsynlig at møller Ole Andersen var daglig bestyrer av møllen.

Korsgaden var (og er) del av et arbeiderstrøk (Grünerløkken) som ble bygget fra 1850-årene og fremover. Populært kalt Ny York på grunn av den hurtige fremvekst og kvadratiske gateløp.

Her er et kart over området fra 1861, der Nedre Foss Mølle er helt øverst til venstre

https://www.oslobyleksikon.no/side/Ny_York

Her er et foto av Korsgata 3 fra 1925, men jeg tror de opprinnelige tømmerhus ble erstattet av murhus omkring 1880

https://digitaltmuseum.no/021015452631/korsgata-3-og-nedre-gate-5

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - så den hedder altså kun Nedre Foss Mølle nu? Rart at vide, for jeg har igen og ign kaldt den Konens Mølle.

Jeg tror egentlig heller ikke, at Peder var bestyrer, selvom det står i kirkebogen ved hans vielse. Jeg tror, at han blev udlært på Nedre Foss Mølle - formodentlig inden 1865. Derefter var han vel ansat i en kortere årrække. I 1668 var han blevet møllermester i Tønsberg, og seneret i Mosby og i Brbu, inden han og familien drog tilbage til Danmark i starten af 1890'erne, hvor han blev møller på en lillebitte møll langt ude på landet.

Tusind tak for stor hjælp og rigtig gode links!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre Foss Mølle ble kjøpt opp av Bjølsen Valsemølle i 1927. Det kan se ut til at den nye eieren også overtok arkivet, og at dette i dag befinner seg i Oslo Byarkiv. Du kan sende en henvendelse å høre om det eksisterer noen oversikter over ansatte fra den aktuelle perioden

https://www.arkivportalen.no/entity/no-OBA_arkiv000000001244?ins=OBA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netop tidligere i aften lavet et opslag på Byarkivets Facebookprofil, hvor jeg spørger om det! Så nu håber jeg, at de ser mit opslag og forhåbentlig svarer, at de ligger inde med sådanne oversigter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider