Gå til innhold
Arkivverket

Moss: Amund Frederiksen og Gunild Helgesdatter (gift 1819)

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Maren Frederiksdatter, f. 28.9.1784

Helene Frederiksdatter, f. 26.9.1786

Ole Frederiksen, f. 14.10.1789

Johan Ludvig Frederiksen, f. 8.5.1791

Amund Frederiksen Grystad, f. 21.5.1795

Johanne Frederiksdatter, f. 18.4.1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Grystad ble dømt for deltakelse i tyveri og heleri i 1830.

Først 3 måneders straffearbeid ved Christiania Tugthus avsagt av byfogden i Moss 5.7.1830,  deretter redusert til 2 måneder av Aggershuus Stiftsoverret 16.8.1830.

Også dømt til å betale 1 Speciedaler til kjøpmann Niels Bergs enke.

https://www.nb.no/items/a7535231b8d0858d15eba0ad2256bb4d?page=4&searchText="Amund grystad"

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Amund Grystad ble dømt for deltakelse i tyveri og heleri i 1830.

Hans partner in crime Johan Steenberg er tilfeldigvis bror til min 4xtippoldemor, så takk for den opplysningen. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Takk, Mathias. Alltid artig å få høre litt mer om personene 🙂 

Jeg var så opptatt av arkivverket og kirkebøker at jeg rent glemte å søke på Nasjonalbibliotekets sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men dessverre ikke mer å hente på NB, ser det ut til. Til Amunds forsvar får man vel si det tross alt synes å være en mindre forbrytelse han har blitt blandet inn i. Men det er interessant at sporene etter familien i Moss slutter nettopp i 1830. Kanskje Amund følte seg sosialt utstøtt etter dommen og at han derfor flyttet til Fredrikstad? Og kanskje tok Gunhild og barna en annen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er spennende! Det hadde hjulpet å finne ut hvor Gunhild kom fra, for de har kanskje reist til hennes familie.

La du merke til at det var 3 kvinner blant de som var med på tyveriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at dommen i Stiftsoverretten var «deels en Stadfæstelse og deels en Skærpelse», så det er mulig de to månedene kom i tillegg til de tidligere idømte tre.

Jeg fant en Gunnild Helgesdatter i Skiptvet født 1789, men hun dør tre uker gammel, så da er hun utelukket

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider