Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kan det stå Ingebor Pape 58(59?) [år] 29. jan [1699] som gravlagt her?

Recommended Posts

I kirkeboka for Vang på Hedemarken finner jeg på venstre side, som 7. oppføring i tredje kolonne fra høyre (og ut linjen) noe som jeg tolker som i tittelen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070512890030

eller ser jeg noe jeg ønsker å se?

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste (endå meir) usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Denne er nyttig, synest eg, når du vil sjekka raskt om du har lese rett bokstav: http://www.hist.uib.no/gotisk/gotiskalfa.htm, (i tillegg til andre nettstader og bøker)

Endret av Richard Johan Natvig
Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Denne er nyttig, synest eg, når du vil sjekka raskt om du har lese rett bokstav: http://www.hist.uib.no/gotisk/gotiskalfa.htm, (i tillegg til andre nettstader og bøker)

Ooookeii, jeg legger meg så flat som mulig – har tydeligvis ikke sett nøye nok på dette.

Mvh

9 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

<snip>  Eg kan ta feil, gjett om eg har gjort det før!

Og du er i så fall så langt fra å være alene om dét!

Veldig kjekt å kjøre litt ‹tospann› til tider! (Og trespann og firspann, for den del.) Samarbeidet her, er dét som gjør meg så lykkelig – og avhengig. 🙂

God Påske, forresten!

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
33 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

For all del, Even, sjå gjerne nøyare på det, 

Okey. Ad. «se nøyere på» Her må ærlig innrømmes fra min side, at selv om jeg til tider har lykkes med å knekkke den gotiske ‹koden› hva angår endel ‹dannede› og relativt sirlige sytten- og attenhundretalls-skrivere, så har seksten-hundretallets ditto voldet meg adskillig besvær. Skulle så inderlig ønske at jeg kunne, om ikke direkte beherske, så i hvert fall klare noenlunde å begripe teksten. Av og til har jeg ‹skutt papegøyen› takket være en sirlig skriver. Men, summa summarum: Jeg bør nok holde meg langt unna tyding av 1600-talls-gotisk.

Så: RJ – «I leave it to You».

Mvh

Endret av Even Stormoen
1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste (endå meir) usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Jeg leser det som "Ingebor Hoel".

46 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Men jeg kan ta grundig feil, det har skjedd før...

Med fare for å bli oppfattet som flåsete –  og uten evner til selv å bidra ytterligere i dette emnet –

Else B. : Jeg vil anta at din ‹feilmargin› angående tydning kan regnes i promiller. 🙂

Kunne ikke dy meg. – det var bare ment som en slags hyllest, og samtidig en gylden anledning til å ønske God Påske. 🙂

Mvh

Edit. Oioi, dette kunne så de grader misforståes. Promiller i forhold til prosent hva angår feil-tydninger. Ikke promille i blodet!!

(Å hjelpe meg!)

Endret av Even Stormoen

Godt for en gangs skyld å se at "ekspertene" ikke er enige...  

Pape / Jore / Hoel - jeg får vel følge flertallet og gå for Hoel...?

Grunnen til at jeg tenkte Pape var fordi jeg lette etter ytterligere oppføringer på en Henrik Pape som var fadder i 1689 og 1690, men som jeg ellers ikke har funnet. Så dette KUNNE være en datter / hustru og i det minste et "bevis" på at han bodde og hadde familie i området. Så da brast vel det håpet...

Men, som vanlig, 1000 TAKK for innsatsen!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
På 30.3.2021 den 22.41, Even Stormoen skrev:

Edit. Oioi, dette kunne så de grader misforståes. Promiller i forhold til prosent hva angår feil-tydninger. Ikke promille i blodet!!

(Å hjelpe meg!)

Jeg skjønte hva du mente, Even😉

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.