Gå til innhold
Arkivverket

Kan det stå Ingebor Pape 58(59?) [år] 29. jan [1699] som gravlagt her?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste (endå meir) usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Denne er nyttig, synest eg, når du vil sjekka raskt om du har lese rett bokstav: http://www.hist.uib.no/gotisk/gotiskalfa.htm, (i tillegg til andre nettstader og bøker)

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Denne er nyttig, synest eg, når du vil sjekka raskt om du har lese rett bokstav: http://www.hist.uib.no/gotisk/gotiskalfa.htm, (i tillegg til andre nettstader og bøker)

Ooookeii, jeg legger meg så flat som mulig – har tydeligvis ikke sett nøye nok på dette.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, Even, sjå gjerne nøyare på det, men eg samanlikna med andre P'ar og H'ar og konkluderte slik eg gjorde. Eg kan ta feil, gjett om eg har gjort det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

<snip>  Eg kan ta feil, gjett om eg har gjort det før!

Og du er i så fall så langt fra å være alene om dét!

Veldig kjekt å kjøre litt ‹tospann› til tider! (Og trespann og firspann, for den del.) Samarbeidet her, er dét som gjør meg så lykkelig – og avhengig. 🙂

God Påske, forresten!

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

For all del, Even, sjå gjerne nøyare på det, 

Okey. Ad. «se nøyere på» Her må ærlig innrømmes fra min side, at selv om jeg til tider har lykkes med å knekkke den gotiske ‹koden› hva angår endel ‹dannede› og relativt sirlige sytten- og attenhundretalls-skrivere, så har seksten-hundretallets ditto voldet meg adskillig besvær. Skulle så inderlig ønske at jeg kunne, om ikke direkte beherske, så i hvert fall klare noenlunde å begripe teksten. Av og til har jeg ‹skutt papegøyen› takket være en sirlig skriver. Men, summa summarum: Jeg bør nok holde meg langt unna tyding av 1600-talls-gotisk.

Så: RJ – «I leave it to You».

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg trur det er ønsketenking. Ingebor, ja, alder 54, gardsnamnet trur eg startar på ein stygt skriven H, neste bokstav kan vera o? neste (endå meir) usikker, siste antakeleg e? Uansett: ingen P eller p.

Jeg leser det som "Ingebor Hoel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Ingeborg Hoel", les eg. Alder "54 a"

Jeg tolker det også som "Ingebor Hoel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Men jeg kan ta grundig feil, det har skjedd før...

Med fare for å bli oppfattet som flåsete –  og uten evner til selv å bidra ytterligere i dette emnet –

Else B. : Jeg vil anta at din ‹feilmargin› angående tydning kan regnes i promiller. 🙂

Kunne ikke dy meg. – det var bare ment som en slags hyllest, og samtidig en gylden anledning til å ønske God Påske. 🙂

Mvh

Edit. Oioi, dette kunne så de grader misforståes. Promiller i forhold til prosent hva angår feil-tydninger. Ikke promille i blodet!!

(Å hjelpe meg!)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Så: RJ – «I leave it to You».

Då lever du farleg!

God påske alle!

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for en gangs skyld å se at "ekspertene" ikke er enige...  

Pape / Jore / Hoel - jeg får vel følge flertallet og gå for Hoel...?

Grunnen til at jeg tenkte Pape var fordi jeg lette etter ytterligere oppføringer på en Henrik Pape som var fadder i 1689 og 1690, men som jeg ellers ikke har funnet. Så dette KUNNE være en datter / hustru og i det minste et "bevis" på at han bodde og hadde familie i området. Så da brast vel det håpet...

Men, som vanlig, 1000 TAKK for innsatsen!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2021 den 22.41, Even Stormoen skrev:

Edit. Oioi, dette kunne så de grader misforståes. Promiller i forhold til prosent hva angår feil-tydninger. Ikke promille i blodet!!

(Å hjelpe meg!)

Jeg skjønte hva du mente, Even😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider