Gå til innhold
Arkivverket

Nederlandske registrerte testamenter som innbefatter norske borgere - I dette tilfelle Arent (Arend Kierulf fra Kristiansand) er disse også å finne registrert i Norge på ett eller annet vis ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Feks. dette  Testamentet fra  Juni 4, 1766

Registered

Anna Catharina Oran

Fredrik Kierulff

Arend Kierulff

Clara Jacoba van Heemskerk

Hvor Clara Jacoba var kona til Fredrik, og Arend var ikke  sønnen deres Arend . Han ble først født i 1779. Jeg finner heller ikke en Arend blandt Fredriks 11 søsken.  Så hvem var han? 

Eller er det Borgermester Arnt Kierulff  (far til Fredrik) som her er død og testamentet (Nederlandsk) kun omhandler hans barn som bor i Nederland ?  Men hvem er da Anna Catharina Oran ?

Noen som har tanker rundt dette ?

https://archief.amsterdam/indexen/deeds/a3cb51cc-dd48-50ee-e053-b784100a6caf

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Nederlandske registrerte testamenter som innbefatter norske borgere - I dette tilfelle Arent (Arend Kierulf fra Kristiansand) er disse også å finne registrert i Norge på ett eller annet vis ?

Lurer på om vi har noen av dem her http://www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I122826&tree=Hemne Anne Kathrine Ørum hadde vært gift med en Arent Olsen Kierulf. De hadde sønnen Martin Andreas, og kan vel ha hatt andre sønner. Anne Kathrine levde fortsatt i 1766, men ikke mannen.

I 1772 giftet  Martin Andreas Arentssøn Kierulf fra Kristiansand seg http://www.xn--familiertter-2jb.no/2/14694.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk så vidt jeg kan se på side 64c 'syn waarde Moeder Joffruw Anne Cathrine Örum wedwe ... Her Arendt Kierulf'

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger du Inger. Du har selvfølgelig rett at det må være kona til borgermester Arnt Olsen Kierulf. Hennes navn var Anne Cathrine Lythkesdtr Ørum , så det blir naturlig nok Anna Catharina Oran på nederlandsk.

Dette koblet jeg overhode ikke, så tusen takk for klarsynhet i dette virvaret.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et det jeg har om familien Kierulf - Ørum i samme ledd.

Tar gjerne imot korrigeringer etc.  Feks ekteskap osv

Anne Cathrine Lythkesdtr Ørum (Olsen Kierulf)

1789

•  
  •  
    Endre
  •  
    Legg til
  •  
    Mer

Biografi

Bilder & videoer

•  
    Last opp bilder & video av Anne Cathrine

Opplysninger (28)
Legg til opplysning

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å se hva du og en del andre her på forumet kan snuse frem i gamle bøker 🙂 Jeg har dessverre ingen greie på denne slekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider