Gå til innhold
Arkivverket

George Ericson deltok i WWI , ble gift , men slet med sterke traumer i årevis - døde senere av selvpåførte skuddskader i 1931 i Pelican Rapids i Otter Tail County . Er det mulig å finne avisklipp rundt hans død eller obit's ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei .....George Erickson deltok aktivt i WWI .

Hans Draft registration var den 5 juni 1917 i Lida i Otter Tail County i Minnesota . Han forlot Brest i Frankrike den 21 april 1919 med fartøyet Agamemnon og ankom Arr Hoboken den 29 april . George Erickson tjenestegjorde som PVT 1 CL FA  i  Battery A, 305th Field Artillery  .  Service Number 2,150,707 . 

Den 18 september 1921 ble George Erickson gift med Olga Teigen i Grove Lake Lutheran Church i Otter Tail County i Minnesota .

Den 5 juni 1931 døde George Erickson som følge av selvpåført skuddsår .  ; Self-Inflicted Gunshot Wound; he had health problems upon return.  

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/13309194/person/400093881930/facts 

Er det noen som helst muligheter å finne avisklipp om og rundt George Erickson samt obits / alt er av interesse ? 

På forhånd tusen hjertelig takk for gode funn svar og innspill 

krympet.png

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Cloud Times (Saint Cloud, Minnesota)

11 Jun 1931, Thu

Page 9

image.thumb.png.2e02121644d997ec450542429ee964a8.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Brainerd Daily Dispatch (Brainerd, Minnesota)

06 Jun 1931, Sat

Page 1

image.png.93a1f0e722557813533d610dcc3872e0.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig Frank , Egil og Anton for gode funn 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person dør og kommer fra et lite sted feks i MN og man vil ha en gode avisutklipp.

Prøv å bruk de små lokale avisene for de kan være en gullgruve.

Står det noe i de større reginale avisene som i dette tilfelle kan man ofte finne en mer detaljert historie i en lokal avis.

Ikke alle er tilgjengelig på nettet, da må man spørre om oppslag, for eksempel i et lokalt historilag.

Det er slike historier som kryddrer en slektshistore. I dette tilfelle med en tragisk historie.

I andre tilfeller kan man lese om hvem som har vært på besøk til hvem og nesten på det detaljenivået om hvilke kaker som ble servert til kaffen.

Avisutklippet nedenfor er fra en slik liten lokal avis:

ObitGeorgeerickson.thumb.jpg.090f1f778064a88e9d3a9da40922337b.jpg

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Avisutklippet nedenfor er fra en slik liten lokal avis:

Flott at du har funnet dette, og veldig fint om du også opplyste hvilken avis, dato for publisering og side 😉!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Egil Johannessen said:

veldig fint om du også opplyste hvilken avis, dato for publisering og side 😉!

Det kan jeg gjøre så godt jeg kan, enda jeg hadde tenkt å sende dette som en PM til Bjørn.

Det antok meg at det måtte finnes en lengre artikkel lokalt enn de som ble postet på denne tråden fra mer regionale aviser.

Så jeg kontaktet likegodt en venn i MN som jeg har besøkt over 20 ganger, som har røtter fra Ottertail County, Sammen har vi besøkt Otter Tail County Historical Society (otchs.org) flere ganger.

Jeg sendte så en epost til ham og spurte om lokale aviser på nett som kunne ha noe beskrevet om denne saken.

Da han fattet interesse av denne saken (han har bekjente i Pelican Rapids som heter Erickson samt er generelt over normalt interessert i slektsforskning og saker tilknyttet til WW) Sendte han likegodt en forespørsel til OTCHS hvor han kjenner bestyreren meget godt etter svært mange besøk og samtaler.

Så i går kveld dukket denne notis opp i min innboks.

Avisside og avisnavnet er jeg ikke sikker på, mange er ikke så nøye med å skrive ned slikt. Jeg har selv PDF av flere bøker fra et county i MN med mange 1000 nekrologer uten noen slik referanse.

Jeg forsto det slik at stedet hvor klippet er ifra er Vergas et lite sted nord i Ottertail county. Stedet hadde 323 innbyggere i 1930.

I følge “Minnesota Place Names A Geographical Encyclopedia Author Warren Upham” er Vergas en sted i seksjon 24 og 25 av Candor Township.

Så det var en litt mer omfattende prosess å få tak i denne artikkelen enn et raskt oppslag på for eksempel Newspapers,com, hvor man enkelt kan hente ned utklipp med referanse til avis og side.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Oddgeir for et fantastisk funn .....selv om dette er bare så veldig tragisk .....så er det så detaljert dette at det gir meg så mye infomasjon om George Erickson .

Nok en gang Oddgeir ....tusen hjertelig takk 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.