Gå til innhold
Arkivverket

Bård Knutson Solem, angivelig født på Hakstad (1713?) død 1771

Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Trenger litt flere kilder på Bård Knutson Solem, angivelig sønn av Knut Bårdson Hakstad og ukjent mor. Jeg har sjekket Solheim og Solem i begge bygdebøkene til Hyldbakk (Gards- og ættesoge for Surnadal. 2 og Heimar i Surnadal. 1) , uten å finne ham.

Her er det jeg har av info: Jeg finner i Folk og heimar i Åsskard, side 334 at vi har følgende ledd:

1. Steinar Hakstad

2. Bård Steinarson Hakstad (1615 - 1680), gift først med Ane Olsdatter Bævre, senere med Maret Knutsdotter Tellesbø. Over til Gards- og ættesoge for Surnadal. Der finner vi på side 441 en passende Maret. Det står riktignok at hun var gift med en "Einar Torsteinson Mogstad (Hagstad?)", men det er en fyr jeg ikke finner andre spor etter i farten.

3. Knut Bårdson, ukjent hustru, ukjente årstall. Om han står det i bygdeboka at vi bare kjenner én sønn,

4a. Henrik Knutson, som overtar på Hakstad.

Men ulike slektssider synes å vite om to til:

4b. Bård Knutson Solem (1713? - 1771) og 4c. Ingeborg Knutsdatter Hakstad (1715 - 1772). Begge er mine aner i ulike greiner.

Her er sidene litt uenige. Noen har to av disse, noen alle tre, noen som halvsøsken. Siden vi ikke vet hvem moren/mødrene var er det vanskelig å finne noe tydelig om det.

Her ser vi et åpenbart problem: Bård og Ingeborg er i så fall født 100 år etter farfaren. Det er drøyt. Men det kommer jo an på når farmoren Maret er født. Kanskje som kone nummer 2 var hun mye yngre enn Bård Steinarson. Så vet vi ikke når Knut Bårdson levde, så det hjelper oss ikke. Vi vet heller ikke når Henrik er født, men vi vet fra bygdeboka at han har barn som født i 1739 og 1749.

Edit:

Bård Knutsen er først gift med Guro Andersdatter fra Kvendset. Se Heimar og ætter i Stangvik. 2, side 426. Takk til Grethe Flood som fant den! Guro dør tidlig angivelig i 1742.

Så har jeg funnet at Bård Knutsen havner på Solem og gifter seg med Mali Jonsdatter Drøpping. Det finner vi i Heimar og ætter i Stangvik. 2, side 309: at Jo på Nestua hadde en datter Mali gift med Bård Knutson Solem. De får en datter:

5. Ingri Bårdsdatter Solem (1746 - 1828?). Hun er gift med en annen av mine problem-aner, Lars Erikson Solem, men han har en egen tråd 3-4 måneder tilbake: Leter etter aner til Lars Eriksen Solem, 1729/39 - 1793, gift med Ingri Bårdsdatter Solem. Så det mysteriet kan godt fortsette der. Men der har Grethe også linket til skiftet etter Bård og Mali, og det kan være interessant her.

Tilbake til 4c. Ingeborg Knutsdatter. Hun gifter seg med Knut Nilsson Sæterbø (1715 - 1793). Det finner vi i Folk og heimar i Åsskard : bygdebok, side 405, og også sønnen deres som er min ane i den greinen.

Så da er altså det svake leddet 3. Knut Bårdson. Er han far til 4b. Bård Knutson og 4c. Ingeborg Knutsdatter? Er de søsken eller halvsøsken? Hva med 4a. Henrik? Bror/halvbror.

Hvis Knut ikke er faren, hvor kommer Bård Knutson Solem fra?

Jeg ser noen slektssider opererer med to Knut Bårdson, en er sønn av Ane Olsdatter og en er sønn av Maret Knutsdatter. Men det er vel bare en duplikat som har oppstått når de har matchet med sider som har ulike mødre for Knut. Så jeg går ut fra at det er bare en, og at det er Maret Knutsdatter Tellesbø som er mor til dem begge.

Noen ideer eller kommentarer?

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Så har jeg funnet at Bård Knutsen havner på Solem og gifter seg med Mali Jonsdatter Drøpping. Det finner vi i Heimar og ætter i Stangvik. 2, side 309: at Jo på Nestua hadde en datter Mali gift med Bård Knutson Solem

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110300017?page=307&searchText="Bård knutson solem"

Under Kvennset finner jeg følgende opplysninger:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110300017?page=427&searchText="Bård knutson solem"

Bård Knutson 2.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Under Kvennset finner jeg følgende opplysninger:

Ser nå at jeg hadde notert Guro Andersdatter også. Hun døde angivelig tidlig, i 1742, så var Mali Jonsdatter kone nummer 2. (Og min ane.)

Skal oppdatere førstepost med det.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Geir Fjærli skrev:

2. Bård Steinarson Hakstad (1615 - 1680), gift først med Ane Olsdatter Bævre, senere med Maret Knutsdotter Tellesbø.

For ordens skyld:

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1457
Permanent bilde-ID: sk11216101301457
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301457
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk11216101301457.jpg

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1458
Permanent bilde-ID: sk11216101301458
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301458
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk11216101301458.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

For ordens skyld:

Tusen takk for all hjelp! Jeg skulle ønsker jeg var flinkere til å søke selv. Det samt å tyde gotisk skrift. (Her var det jo lett forståelig... 🙂 )

Men det er selvsagt en avveining mellom innsats og utbytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er anetreet til Bård Knutson og Ingeborg Knutsdatter på farssiden, om vi antar at de var søsken og barn av Knut Bårdsen Harstad. Det er det sentrale spørsmålet: Var de det? Moren er ukjent.

.Hakstad.thumb.png.7617cf0989fd6abcd9c04f2842370604.png

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.