Gå til innhold
Arkivverket

Anmerkning ved dåp

Stian Frank
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Ved en dåp finner jeg anmerkningen som under. Dåpen er av et barn født utenfor ekteskap, og det er vanskelig å finne ut særlig mer. Derfor er kommentaren ganske så viktig. Noen som klarer å fylle ut resten?

"Vedkommende som moren oppgir som barnefar er ved dom frakjent fars _____ (antas "rollen"). __ , ikke _________ .

I fødselsjournalen er da også faren strøket, selv om det er leselig. 

dåpsanmarkning.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Stian Frank said:

fars _____ (antas "rollen"). __ , ikke _________ .

Velkomen til formet.

Gjerne legg in lenke til siden teksten står på, det gjør det lettere.

Prøver meg:

farskapen TR/K?, ikke anmeldes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag sånn:
"Vedkommende som moren opgir

som barnefar er ved dom

frakjendt farskap.

TR, ikke anneldt(!) len."  [det står "anneldt", men det skulle vel helst vere "anmeldt"]

Dette er klokkarboka, altså ein kopi. Det kan tenkjast det står meir i presten si bok, men

ho er kanskje ikkje innlevert og skanna(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"F.R. ikke anneldt [anmeldt] her."  Forkortinga F.R. blir brukt i fleire tilfelle, sjå same og  neste side. Kva det er forkorting for veit eg ikkje. Fødselsrgister, kanskje?

Ministerialboka har berre "F.R. ikke anm. her"

SAO, Vestre Bærum prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1916-1930, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040805050032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Forkortinga F.R. blir brukt i fleire tilfelle, sjå same og  neste side. Kva det er forkorting for veit eg ikkje. Fødselsrgister, kanskje?

Ja. T.d. "F.R. 29/20" (Margith nederst på sida) refererer til Fødselsregisteret, jentebarn nr. 29 i året (19)20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider