Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Stephansdatter Dringelberg. Presteenke i Rollag.

Jan M. Larssen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et notat hvor det fremgår at Ingeborg Stephansdatter Dringelberg, f. ca. 1615 på Stord, d. 29. des. 1669 i Rollag, var gift med fire sammenhengende sogneprester i Rollag.

Hun var med rimelig sikkerhet gift med Lauritz Samuelsen Arctander, f. ca. 1580 i Stjørdal, d. 18. des. 1646 i Rollag. Sogneprest i Rollag 1644–1646. Hun skal da angivelig ha vært enke etter forgjengeren i kallet, Mikkel Christensen Bugge, f. ca. 1608, d. 1644 i Rollag. Sogneprest i Rollag 1642–1644. Så har jeg henne gift med ettermannen, Henrik Hansen Grip, d. 1651 i Rollag. Sogneprest i Rollag 1647–1651. Så har jeg henne videre gift med ettermannen, Knut Jørgensen Winther, f. ca. 1618 i Bisloff, Randers, d. ca. 1682 i Rollag. Sogneprest i Rollag 1651–1682. Det siste ekteskapet kan bekreftet da vi i informasjon omkring Rollag kirke på nettstedet Norges Kirker, i avsnittet Altertavle, finner følgende: «Altertavle fra 1670, forært av sogneprest Knud Winther og hustru Ingeborg Stephensdatter Dringelberg».

Håper her å få bekreftet opplysningene, og håper videre på opplysninger omkring hennes mulige foreldre.

Norges Kirker:

https://norgeskirker.no/wiki/Rollag_kirke

Prester i Brunla prosti:

https://www.genealogi.no/prester-brunla-prosti/      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut til at Ingeborg Stephansdatter Dringelberg kan ha vært gift med Jochum Corsten (Carsten?) Coldevin, handelsborger i Tønsberg.

I såfall kan hun utrolig nok ha hele fem ekteskap bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan -

Veldig interessant emne for meg- jeg er etterkommere etter deres datter Gjertrud- viet med Peder Larsen Opdal.

Som Ingeborg foreldre har jeg Steffen Hansen Gjerdrum.

Står en del om Knut Winther etc. i Rollag bygdebok. 

Kan få noen flere opplysninger av meg om en dag eller to.

mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan -  du finner en god del om disse personer i Rollag bygdebok bind II under Rollag prestegård side 363 etc. og under Prestmoen side 282.

Hvis den ikke ligger digitalisert - kan jeg sende deg noen kopier.

mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epitafiet som nevnes i lenken du la ut fra Rollag kirke, svarer jo på det du spør om:

«Det er vist gode Lesser, at vi alle skal dø, men naar, huor oc huorledis ved vi icke, saa tage oc ingen mod døden med glæde uden den som i tide med Christo sig der til bereder. Der for haffuer ieg nu i min alder 35 Aar Anno Christi 1653 den 7 aug. dette EPITAPHIUM for mig, min K. Hustru oc Børn bekostet, os til en paamindelse om it helligt leffnit. Ti ingen dør udi Herren uden den tilforn leffuer i Herren, Gud unde os alle en hiertens stund her fra at forløsis oc med Jacob inderlig lengis at see vor unge Joseph etc. Ynsker ieg Knud Jørensz W. vale». Feltene på sidene har utydelige latinske tekster. Fyllingene som flankerer storfeltet har hvit innskrift på sort bunn. Til venstre leses: «Anno 1618 den 13 mai er H. Knud fød i Jylland, i Bisloff udi Hørum herit af Gudfrychtige Erlige foreldre hans fader var S. Jøren Knudsøn fordom Borger oc inwoner i Randers, hans Moder Kirsten Winters. S. Her Anders Poulsz, fordom Prest oc Provst i Lysgords Herrit i Jylland, hans datter. Anno 1651 den 17 Julii bleff før. H. Knud kaldet til Sogne Prest at vere her i Rølloug Prestegld(!) hvilket kald hand paa 30 aars tid haufer betient i mellertid er hand strax ao 1652 den 1 Febr. komen i Ecteskab med erlig oc Gudfrychtig Quinde Ingebore S. Stephen Hansøns fordom Fogit ofuer nedre Romerige oc S. Helle Hendricks Datter Dringelbere deris effterladte Datter hun er fød udi Gierdrom Fogedgaard i Romerige».

I høyre fylling leses: «Ano 1643 in Januari hinder haffuer Gud tilføiet i Ectesk 3 Hæderlige Preste Mend, den I vaar S. Her Lauritz Samuelsz. Arctander Hand leffuede med hende paa det 3 Aar, døde Aar 1646 d. 18 decemb: den 2 var S: Her Hendrick Hansøn G som leffde med hinde paa det 4 Aar mellertid gaff Gud dennem l dater hand døde paa Pintzeafften 1651 den 3 er Her Knud Jørensøn Winter, hand oc hun leffuede til sammen paa det 31 Aar imellertid velsinede Gud dennem med 3 sønner oc en dater aff huilcke sønerne ere døde: faderen til dennem døde Ao 1682 d. 16 Febr. Moderen døde ANNO 1683 den 18 Febr. Gud giffue denem al en ærefuld opstandelse Amen. Ætat 70.»

Hun er altså født i Gjerdrum omkring 1613. Denne fogden Stephen Hanssøn har jeg ikke funnet, men navnene Ingeborg, Helle og Henrik går jo igjen i slekten Dringenberg/Dringelberg i Malmø og København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, da har jeg foreløbig følgende:

Lauritz Samuelsen Arctander, f. ca. 1580 i Stjørdal, d. ca. 66 år gammel 18. des. 1646 i Rollag, Buskerud. Gift med enken Ingeborg Stephansdatter, f. ca. 1613 i Gjerdrum, d. 29. des.1669. Arctander var prest ved hospitalet i Oslo 1641-1644, og sogneprest i Rollag 1644-1646. Ingeborg var enke etter forgjengeren, Mikkel Christensen Bugge, f. ca. 1608, d. 1644 i Rollag, sogneprest i Rollag 1642-1644. Hun var første gang gift med Jochum Coldevin, handelsborger i Tønsberg. Hun ble fjerde gang gift med Arctanders etterfølger, Henrik Hansen Grib, d. 1651 i Rollag, sogneprest i Rollag 1642-1644. Hun giftet seg femte gang 1. feb. 1652 med etterfølgeren, Knud Jørgensen Winther, f. 13. mai 1618 i Bisloff, Randers, d. ca. 1682 i Rollag, sogneprest i Rollag 1651-1682.

I hennes fem ekteskap var Ingeborg dermed gift med fire sammenhengende sogneprester i Rollag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig med Anita at Ingeborg var gift 3 ganger.

Tror også at bygdebokskiver for Rollag også har undersøkt dette nøye.

Det er lett la seg rive med av antagelser- men dessverre må dokumenters på en måte.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det var en noe forhastet konklusjon. Innser at vi her kun kan forholde oss til epitafiet.

Ut fra det har Ingeborg vært gift med 1. Lauritz Samuelsen Arctander, 2. Henrik Hansen Grib, og 3. Knud Jørgensen Winther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider