Gå til innhold
Arkivverket

Olia Olsdatter dåps kilde

KirstenOsa
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet dåpen til Olia Olsdatter i kirkeboken:  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013958474  =>  https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660350 De er ikke numerert så jeg har lagt ved screenshot av siden med rød boks rundt Olia's entry for å vise hvor på siden hun finnes.

På den venstre siden står det hva jeg går ut for at er dåps datoen som er  4de July for Olia.  Men hva er datoen på høyre siden? Hva betyr 'introdusert'?  Det ser ut at det står 'Samme dag' for Olia.  Datoen over ser ut til å være 26 Juli, da kan det vel ikke våre fødselsdag?

mvh Kirsten   

Screenshot 2021-04-05 at 07.58.55.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, KirstenOsa skrev:

På den venstre siden står det hva jeg går ut for at er dåps datoen som er  4de July for Olia.  Men hva er datoen på høyre siden? Hva betyr 'introdusert'?  Det ser ut at det står 'Samme dag' for Olia.  Datoen over ser ut til å være 26 Juli, da kan det vel ikke våre fødselsdag?

Datoen for Olias dåp står noen liner lenger oppe i venstre marg, til venstre for der det står Nordrehoug, det står: "Julii 4de". Samme dato for alle desse borna nedetter, inkl. Olia og eitt barn til, så kjem daten "d(en) 12te (Julii)"

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Richard Johan Natvig said:

Datoen for Olias dåp står noen liner lenger oppe i venstre marg, til venstre for der det står Nordrehoug, det står: "Julii 4de". Samme dato for alle desse borna nedetter, inkl. Olia og eitt barn til, så kjem daten "d(en) 12te (Julii)"

Ja men hvor kan en finne fødsels datoen?  Eller er det kasje ikke murlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dåpen som var den kirkelige handlingen, derfor er det dåpen som er oppført.

Presten førte bare inn den kirkelige handlingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, KirstenOsa skrev:

Ja men hvor kan en finne fødsels datoen?  Eller er det kasje ikke murlig?

Ah, beklager. Nei for kyrkja var ikkje fødselsdato det viktige, Står kun dåpsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider