KnutGGranmo Skrevet April 5, 2021 Del Skrevet April 5, 2021 (endret) Skulle gjerne hatt hjelp til å transkribere vitneutsagnet linje 16-20 på høyre side her: SAT, Gauldal sorenskriveri, 1/1A/L0006: Tingbok 5, 1773-1781, s. 232b-233a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090422390236 (jeg) kan icke sige meg frie for hende osv Kan kort nevne at saken handler om en gift mann som er beskyldt for å være far til et uekte barn. Han fører her et vitne som har overhørt en annen person si noe som kan tyde på at det er han som er faren i stedet På forhånd takk. Endret April 5, 2021 av KnutGGranmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet April 5, 2021 Del Skrevet April 5, 2021 Ikke enkel denne skriveren, men jeg forsøker: 16 kan icke sige mig fri for Hende. Hvorved Vidnet forstod Kiersti Henrichs 17 Datt. Det kan jeg sige for mig, andre kan sige for sig. Derhos sigendes 18 til Vidnet dersom Du bliver Stevnet, kan Du sige hvad Du hører, jeg 19 vil gierne hjelpe Manden, hvorved Vidnet forstod Jens Haas, dersom 20 [jeg] kunde, og %jeg% kunde bringe(?) Sagen(?). Videre vidste Vidnet ej at forklare Mvh KnutGGranmo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KnutGGranmo Skrevet April 7, 2021 Forfatter Del Skrevet April 7, 2021 Tusen takk til Even. Det er et par linjer lengre nede jeg er usikker på også. Linje 31-33 fra toppen (høyre side): Jeg har prøvd å skrive av, og får til noe sånt som Anshus den Dag Kirsti Henrichsdatters Barn kom til Jorden at ….. Ole Hansen sige disse ord: Nu faer? Barne mit, og jeg som fader blev icke buden til følge Kommentarer til dette? Ser det riktig ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet April 7, 2021 Del Skrevet April 7, 2021 Det ser riktig ut, det manglende ordet er begraves. Barnet døde tydeligvis. Og ja – faer. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KnutGGranmo Skrevet April 7, 2021 Forfatter Del Skrevet April 7, 2021 Ah, med ordet "begraves" så ga jo dette mening! Tusen takk for hjelpa! Mvh Knut Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå