Gå til innhold
Arkivverket

Gårder på Nordmøre med mere, mangler noen bygdebøker

Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Leter etter bygdebøker som kan hjelpe meg med brukerne på følgende gårder. Stort sett Nordmøre, noen i Sør-Trøndelag og Hedmark:

Gjersøyen (Sør-Odal 2) = FUNNET

Grønbukt (Averøy 3) = FUNNET

Grønset (Gjemnes 9) = FUNNET (Begrenset tilgang digitalt)

Harstad (Gjemnes 5) = FUNNET (Begrenset tilgang digitalt)

Hasseløy (Averøy 5) - Averøy bind 5, som kanskje aldri ble utgitt. (Noen som vet?)

Holten - Kan være flere steder

Ingeberg (Ringsaker 1?)= MULIG (Begrenset tilgang digitalt)

Kårholt - Ukjent bygdebok Hemne - Ikke skrevet ennå?

Nordvik (Stangvik 2) = FUNNET

Utigard (Nesset 7?) = MULIG

Vågos/Vågås (Gardtales i Valsøyfjord) = FUNNET

Hvis noen skulle vite om noen av dem, så er jeg takknemlig. Om andre skulle savne noen andre på Nordmøre, så kan det hende jeg har funnet dem alt, listen begynner å bli lang, så bare spør.

Geir 🙂 

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Hemne er dette no nye Heim kommune medan gamle Snillfjord kommune (som var ein del av gamle Hemne prestegjeld) no er delt mellom Heim, Hitra og Orkland kommunar. Her finst fyrste band av Gardssoga til Hemneboka i band III, som dekkjer gardsnummer 1-27 i gamle Snillfjord kommune (gardar som no ligg i Orkland og Hitra).

Det er starta opp eit større arbeid med ny bygdebok for nye Heim kommune, men det vil vere fleire år til noko kjem ut. Leiar for dette arbeidet er aktiv her på forumet og kan muligens bistå med informasjon.

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har sett Hemneboka III. Får heller starte egne tråder om Kårholt og Hasseløy. (Litt usikker på om Hasseløy er i Hemne eller på Averøy.)

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. Rygh, norske gårdsnavn.  https://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

gnr.72 Gjersøyen Ullern, S-Odal.

gnr. 52 Grønbugten Bremsnes, Romsdal

"    11 Grønset, Gjemnes Romsdal.

"    41 Harstad, Øre, Romsdal

"   85 Hasseløen, Øre, Romsdal

"   2   Holten, Stangvik,  17 Holten, Øre, Romsdal (Det var bare 2 av de 9 Holten/Holtan i Romsdals amt)

"   24 Ingeberg, Vang, 170 Ingeberg Ringsaker, Hedmark

"  132 Kaarholten, Vinje, 131 Kaarøian m/Kaarholten, Vinje, Hevne.

"  17  Norvik, Eid,  51 Norvik, Stangvik, Romsdal.

"  20 Utigaard, Eresfjord, Eresfjord og Vistdal, Romsdal

"  98 Vaagosen, Valsøfjord, Romsdal

Endret av Berit Knudsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Eg kjenner ikkje til og finn ikkje noko Hasseløy i Hemne, som gard eller anna stadnamn.

Ok. Takk. Litt usikker på hvor jeg har det fra.

13 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

O. Rygh, norske gårdsnavn.  https://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Tusen takk, Berit. Skal se om det hjelper meg videre.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berit Knudsen skrev:

O. Rygh, norske gårdsnavn.

Da begynner jeg å finne noen. Takk for hjelpen. Oppdaterer førstepost med hvilken bygdebok etter hvert. Noen av dem er dessverre for nye til å være tilgjengelig digitalt hos Nasjonalbiblioteket, så da får jeg se om de kan skaffes på gamlemåten om de trengs.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berit Knudsen skrev:

2   Holten, Stangvik,  17 Holten, Øre, Romsdal (Det var bare 2 av de 9 Holten/Holtan i Romsdals amt)

Må se om jeg kan finne noe som indikerer hvilken av dem først, tenker jeg, så ikke det bare blir leting på måfå. 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er status følgende:

Disse har jeg funnet i digital utgave, med bygdebok i parantes:

Gjersøyen (Sør-Odal 2), Grønbukt (Averøy 3), Nordvik (Stangvik 2), Vågos/Vågås (Gardtales i Valsøyfjord)

Samt antagelig Utigard (Nesset 7), men der er det flere bruk med det navnet. Må studere dem etter tur.

Så har jeg funnet disse, men de er så nye at det bare er begrenset digital tilgang:

Grønset (Gjemnes 9), Harstad (Gjemnes 5) 

Og muligens Ingeberg (Ringsaker 1?)

Hasseløy skulle angivelig omtales i Averøy 5, men jeg klarer ikke å finne om den noensinne ble utgitt. Ser det ble prøvet minst to ganger.

Kårholt tilhører Hemne/Heim, disse er under arbeid, men noen år unna i følge svar fra Håvard Moe over.

Holten er det mange steder som heter, så her må jeg eventuelt finne litt sikrere stedsangivelse på mine aner før jeg søker.

Takk for all hjelp.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2021 den 11.04, Geir Fjærli skrev:

Holten - Kan være flere steder

Får ikke oppdatere førstepost lenger, men "min" Holten var Holten i Bøverdalen i Surnadal, nærmere bestemt Utistua på Holten, gardsnummer 83, bruksnummer 2.

1014462053_Skjermbilde2021-04-09kl_21_16_00.png.ba341f2cf57fc81eb52da66e4305021b.png

Geir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider