Gå til innhold
Arkivverket

Hestøya, Brønnøy, 1790

Tone Nilsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om Karen Bergitte Pedersdatter, født 1790 på Hestøya i Brønnøy. Hun var "uekte" og foreldrene var ikke fra området. Hun døde i Hopen (Velfjord?) i 1830. Noen som vet noe, evt hvor foreldrene kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er dåpen hennes (4. innføring nedenfra på høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20071001660535

Nå er ikke jeg verdensmester i å lese disse gamle, håndskrevne sidene, men det ser ut for meg som om moren heter Siri Simonsdatter og kom fra Trondheim, mens faren er oppgitt som Peder Lund fra Kristiansund.

Men det KAN være lurt å kontrollere min "tolkning" ved å be om lesehjelp (i annet forum her på Digitalarkivet) fra folk som er mye flinkere enn jeg...

LYKKE TIL!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Sirina Simonsdatter, 70 år, lægdslem på Frilstad(?) er ført inn rett før dødsfallet til Karen Birgitte. Alderen passer til henne fra ft. 

nr. 2 her:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 812/L0175: Ministerialbok nr. 812A04, 1820-1833, s. 264-265
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071002620604

Transkribert:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007098368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et forsøk på transkribering av fødselen uten garanti, blant annet på kilde-trohet:

Et uægte barn kaldet Karen Birgitte Lund,moderen er Siri Simonsdtr. som kom fra Trondhiem i vaar og tog teneste paa Sømnæs, nu logerer i Hestøen: Faderen angives at være Peder Lund som var i tjeneste kan hende i Christiansund. Faddere Jo Jacobsen  Hæstøe, Anne Olsdtr. ibid, Inger Pedersdtr. Ibid, Herman Olsen ibid, Martha Fyhn Boende i Sognet.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Martha Fyhn Boende

😁 Litt forsiktig prøver jeg med Martha Fyhn Brönöe  - - .

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Peder Lund som var i tjeneste kan hende i Christiansund

eg les: ... var i Tieneste med hende i Christiansund  

ho må altså ha vore i teneste i Kristiansund før i Trondheim

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at moren først var i tjeneste på gården Sømnes som lå i nåværende Sømna kommune. Bygdeboka derfra forteller ikke noe om henne, men det er et par andre der som heter LUND, så kanskje det kan være en "sammenheng" mellom disse og faren Peder LUND:

Brukerpar på 1790-tallet var Østen Angell og Else Marie Greger - og de hadde bl a en datter, Inger Marie f. 1767 som 1801 ble gift med en Tarald Eriksen LUND. De (siste) reiste fra bygda etter å ha fått en datter som døde en dag gammel i 1801 - til Vennevika i Foldereid Nord-Trøndelag.

Bruker 1805-1814 het Erik LUND og var født ca 1767 og døde i 1814 - og han hadde mange barn.

Bygdebokforfatterne, som alltid la ned en masse arbeid i å finne hvor "innflyttere" kom fra og, som du ser, i hvor det ble av "utflytterne" har ikke klart å finne ut noe om Taralds og Eriks opphav eller hvor de kom fra.

Håper dette likevel kan være til noe hjelp...

PS.

Det skal være en gård ved navn Lund i gamle Brønnø - de KAN jo ha navn derfra?

Endret av tom askerøi
la til et lite PS...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider