Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde skiftet på Øvre Halla

Liv Randi Bjerklisveen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/sk20081211690435

Kirsti Andersdatter forlanger skifte etter avdød ektemann Peder Sørensen da hun overdrar gården til svigersønnen. Jeg klarer ikke å tyde skriften bortsett fra "gården øvre Halla på Brøttum i Ringsaker sogn". Klarer noen å se hvem som eventuelt er verge for Kirsti Andersdatter? Jeg er interessert i alle Personnavn som nevnes, utenom han Heroniumus. Nevnes Onsum i skiftet på en eller annen måte? 

Jeg leter etter etterkommere av Anders Johansen på Onsum, skogfinne. Geografisk nærhet og alder gjør at Kirsti (f.ca. 1662 iflg. kirkeboka ved død) kan være etterkommer. Anders hadde 5 døttre, men ingen er navngitt. Jeg vet at en datter var gift med en Erik, som jeg ikke har patronymet på han. Han er omtalt som Erik Undsum i en eiendomstvist i 1705/06, men jeg finner ingen Eriks-"barn" tilknyttet Undsum i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken Kiersti Andersdaatter
Barna: Eldste datter "Berthe Pedersdaatter gifft med tilstædeværende Torchild Christensen der bruger denne Gaard",
Yngste datter "Marte Pedersdatter 27 aar gl. Paa hendes Veigne tilstæde hendes halv Sødsters mand Lars Olsen Bruget."
Paa Enchens veigne som Laugværge Peder Nielsen Houchnæs.

Skiftet er utsatt til 21. oktober.

Hieronymus er sorenskriveren...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken: Kirsti Andersdatter, verge Peder Kielsen(?) Houchaas(?)

Døtre: Berthe, gift med Torchild Christensen der bruger denne Gaard, Marte 27 år, på hennes vegne møtte halvsøsterens mann Lars Olsen Bruget(?)

Ellers nevnes bare lensmannen og hans oppnevnte 2 Mænd som vel ikke har noen slektskap med de involverte. Kan ikke se Onsum nevnt Dessverre.

Mvh

EDIT: Lærer aldri å oppdatere siden før jeg poster. Der ‹slo› du meg igjen, Else. Beklager.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Liv Randi Bjerklisveen skrev:

Tusen takk for hjelpen! Bør jeg slette tråden da?

Nei, det trenger du ikke – men du kan hvis du vil, selvsagt. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så er hver tyding gode eksempler for alle som ønsker seg å lære å tyde gotisk. La alle stå for videre læring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg anbefaler INGEN å slette tråder! Det kan vel være at noen andre har nytte av den!

Enig!

1 minutt siden, Remi skrev:

Dessuten så er hver tyding gode eksempler for alle som ønsker seg å lære å tyde gotisk. La alle stå for videre læring.

Og Enig!

Jeg var nok litt for ‹raus› ovenfor. 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Fannt ikke ut hvordan jeg skal slette heller, så da får det uansett bli værende.. Takk for innspill😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider