Martin Rikstad Skrevet April 6, 2021 Del Skrevet April 6, 2021 Har arkivverket mottatt vedtak om nye fylkesflagg for de nye fylkene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet April 7, 2021 Del Skrevet April 7, 2021 Arkivverket publiserer kommune og fylkesvåpen her: https://foto.digitalarkivet.no/fotoweb/archives/5003-Kommunevåpen/ Arkivverket har mottatt nytt fylkesvåpen for Vestland. Jeg ser at «Vestfold og Telemark» også er komt med i databasen. Du finner Wikipedias oversikt over fylkesvåpen her: https://no.wikipedia.org/wiki/Fylkesvåpen_i_Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Rikstad Skrevet April 7, 2021 Forfatter Del Skrevet April 7, 2021 Ja, Fylkesvåpen kan jeg se at er mottatt. Men klarer ikke finne noe om Fylkesflagg. Tidligere ble ble våpen og flagg bestemt i forskrift. Feks Hordaland her. Men i den nye kommuneloven er det opp til fykler (og kommuner) å vedta flagg og våpen. §3-2 sier at "Kommunen og fylkeskommunen skal uten ugrunnet opphold sende vedtak om kommunale eller fylkeskommunale våpen og flagg til Arkivverket. Arkivverket skal publisere mottatte våpen og flagg uten ugrunnet opphold." Jeg klarer å finne fram til alle de nye fylkesvåpnene, men siden jeg ikke finner noe om flaggene, anntar jeg at det faktisk ikke er gjort noen vedtak om å opprette flagg. Til sammenligning, har Rogaland både våpen og flagg som ble vedtatt på 70 tallet. Er det slik at arkivverket ikke har mottatt noen vedtak om nye fylkesflagg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet April 8, 2021 Del Skrevet April 8, 2021 Kan se sånn ut; jeg har iallfall ikke klart å søke meg fram til noe sånt i journalen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Rikstad Skrevet April 8, 2021 Forfatter Del Skrevet April 8, 2021 Takk. Er det mulig å se en referanse til vedtaket gjort i fylkene for nye våpen? Det er jo en mulighet her at fylkene har vedtatt nytt flagg, men ikke sendt det inn. Kan også se at Vestfold og Telemark fylke har et fylkesflagg i sin visuelle prifil. Dette kan jo fort da være et flagg som ikke er vedtatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag T. Hoelseth Skrevet April 8, 2021 Del Skrevet April 8, 2021 Av notoritetshensyn er det et minus ved nåværende lov at vedtakene om kommunale og fylkeskommunale våpen og/eller flagg ikke kunngjøres i Norsk Lovtidend slik som tidligere. DTH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet April 9, 2021 Del Skrevet April 9, 2021 Når det ikke er sendt inn til Arkivverket må du kontakte den enkelte fylkeskommune om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå