Gå til innhold
Arkivverket

Jon Kårholt gjennom 4 generasjoner på 1700-tallet, med en gjenvendende Marit Jonsdatter, noen som kan hjelpe med Kårholten på Hemne?

Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Hei! Det stemmer at det fremdeles er noen år igjen til det kommer bygdebok for denne delen av Heim. Men kildeavskriftene er forsåvidt ferdigstilte, så jeg tenkte jeg kunne sjekke litt rundt problemstillingen med de første generasjonene du har ført opp. Jeg ser umiddelbart at det går an å gå seg vill i disse Jon'ene.

Den Jon Olsen som det er skiftet etter i 1719 var som nevnt her i tråden gift med Guru Jonsdatter, og ved skiftet er det nevnt fire barn - Joen, Maritte, Maritte den yngre og Mali, på henholdsvis 5, 3, 2 1/2 og 1/2 år. Jon er sjelden gjengitt med farsnavnet i kildene, men vi finner en Joen Olsen Karholt i lista over Krigsstyr i 1718. Ingen av barna i skiftet heter Ole (som skikken skulle tilsi), så det kan ha vært enda en sønn - men at han døde innen skiftet ble holdt. Jeg ser at det er antatt at sønnen Jon Jonsen er identisk med den Jon som ble gift med ei Marit Jonsdatter i 1747. Det ser ikke ut til å kunne stemme, slik jeg ser det.

Som nevnt her i tråden finner vi ei Guru Jonsdatter gift med en Jon Korholt i 1720, og ifølge kirkeboka ser det ut til at de fikk sønnen Jon Jonsen i 1722. Men i så fall var det ikke denne sønnen som giftet seg med Marit Jonsdatter i 1747.

For: Guru Jonsdatter må ha blitt gift på nytt med en Jon Larsen, ifølge skiftet etter henne. Skiftet etter Guru Jonsdatter ble holdt i 1750, og arvingene var: Enkemannen Jon Larsen, barna Maritte (gift med Jon Korholt), Mali (gm Erich Waslie) og Marite. Sønnen Jon fra skiftet etter Jon Olsen er ikke nevnt, men datteren Marit (den eldre) er gift med en Jon. Her kan det meget fort skje forvekslinger! Hvis vi ser på plansjen, tyder skiftet etter Guru på at Jon Olsen og Guru ikke er foreldre til den John som ble gift med Marit Jonsdatter. De kan imidlertid være foreldrene til hans kone Marit Jonsdatter. Sønnen Jon som er nevnt i skiftet etter Jon Olsen var enten hans særkullbarn, eller så døde han barnløs innen skiftet etter Guru Jonsdatter. Det ser ikke ut til at Guru fikk noen barn med Jon Larsen. Det kan selvfølgelig tenkes at Jon Jonsen var Jon Olsens særkullbarn, og at han ble gift med en annen Marit Jonsdatter.

Skiftet etter Guru Jonsdatter (1149a): https://media.digitalarkivet.no/view/24643/305

Ellers ser jeg at det er nevnt en leilending ved navn Joen Siursen Kor-Holt i tingboka i 1730, som bruker av 18 marklag. Joen Siursen er dessuten funnet nevnt i matrikkelen 1715 og ei liste fra Generalveimesteren Nordafjells i 1725. Det er vel trolig også han som er nevnt som sønn på gården i MT 1701 (Joen Sifuersøn, 18 år - sønn av oppsitteren Sifuer Jonsøn Karholt. Hvor han kommer inn i bildet er jeg usikker på, for jeg har ikke konferert kirkebøkene så nøye i denne omgang. Men det viser tydelig at det var flere Jon på Kårholten rundt samme tid.

Flere opplysninger fra tingbøkene:

I 1741 fikk en Joen Joensen bygselseddel på 18 marklag i Korholten. Hvilken Jon dette er har jeg ikke konkludert med enda.

I 1749 fikk så (en annen?) Joen Joensen bygselseddel på 18 marklag i Korholten. Det høres usannsynlig ut at samme person ble tildelt bygselseddel på samme gård to ganger på rad.

I 1753 ble en Joen Joensen Korholt og kone stevnet for "for tidlig sammenleie" - altså at de fikk barn før de ble gift. Konas navn er ikke oppgitt.

Det trengs nok en grundig gjennomgang hvis man skal greie å sortere ut alle disse Jon (og de andre) på Kårholten. 

Endret av Knut Totland
Satte inn et patronymikon
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2021 at 7:10 PM, Geir Fjærli said:

Heisann. Forstod av svar i min tråd om manglende bygdebøker at Hemne/Heim er en av de som er under prosjektering, men ennå årevis fra publisering. Nå sliter jeg litt med en grein som kommer fra Kårholt/Korholt, og håper kanskje noen har kjennskap til denne.

Her er greinen som den ser ut i dag. (Navnet Jon med eller uten h.) Mye takket være Hemneslekt...

960253319_Krholt.thumb.png.f2a78679790cb7be5b6a47c540956e5c.png

1. Som dere ser starter vi med en Jon Kårholt. Ingen dato, bare Kårholten, Vinje. Gift 07.01.1720 med Guru Jomsdatter. 

Minst en sønn:

2. Jon Jonsen Kårholt er født i 1722. Gift med

Marit Jonsdtr 25.06.1747. De har 3 barn:

3a. Guru Jonsdtr. Kårholt, f. 1749

3b. Jon Jonsen Kårholt, f. 1754

3c. Jon Jonsen Kårholt, f. 1760

Jeg antar at den første Jon døde som barn, jeg har 1757 med ukjent kilde, og at nestemann derfor fikk samme navn.

Men så dukker det opp en Marit Jonsdatter til:

3d? Marit Jonsdtr, f. 1777.

Noen har henne som en datter også, og jeg har illustrert det slik over, men det er jo 28 år etter den førstefødte, og det er drøyt. Hemneslekt har henne ikke.

Jon Jonsen (3c)  gifter seg først med

Berit Andersdtr Sødal. Så med

Randi/Ragni Halvorsdtr Grøtan, f. 1758, gift 09.06.1783.

Dør Berit i barsel?

Med Randi får han 6 barn:

4a. Jon Jonsen Kårholt,   f. 1784
4b. Gurue Jonsdtr. Kårholt,   f. 1788
4c. Halvar Jonsen Kårholt,   f. 1788
4d. Jon Jonsen Kårholt,   f. 1791
4e. Halvar Jonsen Kårholt, f. 1791
4f. Marit Jonsdtr. Kårholt, f. 1799

Alle i følge Hemneslekt. Men merk igjen, en ny Marit Jonsdatter, født lenge etter de andre barna. Denne gange også hos Hemneslekt, som henviser til "Kirkebok for Hemne".

Igjen er min grein sønnen Jon Jonsen, 4d. Her har Hemneslekt 2 partnere:

Marit Johansdtr. Vuttudal, f. 1783

Ane Paulsdtr. Øvrebakk, f. 1794

Jeg har pr. idag Ane Paulsdtr, men ikke Marit Johansdtr i mitt tre. Derimot har jeg to andre:
Gunhild Andersdatter Vingsbakken, 1804 - 1878, og

Marith Hansdatter Ålmo, 1804. Hun er min ane. Da har Jon flyttet til Ålmo i Aure.

Sammen får de i følge mitt tre 8 barn, deriblant datteren

Beret Jonsdatter Ålmo 1825 - 1915

Merk at navnene Marit Johansdtr og Marit Hansdatter er så like at det kan være en forveksling. Marit J er 8 år eldre enn Jon, Marit H er 13 år yngre. Ingen av delene umulig.

Ålmo er såvidt jeg ser omtalt i Aure bind 2, det har jeg notert som "ikke digitalisert", så det har jeg ennå ilke sett. Så her er begge sider i ekteskapet hentet fra tertiære kilder.

Så da er spørsmålene:

A. Ser rekkefølgen av Jon Jonsen riktig ut? 

B. Er de matchet med riktig(e) partner(e)?

C. Hva med alle disse Marit'ene? og hvem er 1777-utgaven?

D. Viktigst av alt: Stemmer det at 4. generasjons Jon blir bonde på Ålmo og således min tipptippoldefar?

Geir 🙂

Gardtales i Aure, bind to, er nå tilgjengelig  Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/5a1e91dbc3e4758c2043e5a8622fc277?page=435&searchText=aure gardtales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Knut Totland skrev:

Hei! Det stemmer at det fremdeles er noen år igjen til det kommer bygdebok for denne delen av Heim. Men kildeavskriftene er forsåvidt ferdigstilte, så jeg tenkte jeg kunne sjekke litt rundt problemstillingen med de første generasjonene du har ført opp. Jeg ser umiddelbart at det går an å gå seg vill i disse Jon'ene.

Tusen takk, Knut! Utrolig hjelpsomt og snilt. Jeg får jobbe meg gjennom det og se hvilken vei det tar meg. Det er ikke alle grener i slektstreet som er like levedyktige, noen vokser, men noen har jeg måtte sage av etter at jeg fikk mer informasjon. Men det er jo litt av moroa.

2 timer siden, Henrik Ormbostad skrev:

Gardtales i Aure, bind to, er nå tilgjengelig  Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/5a1e91dbc3e4758c2043e5a8622fc277?page=435&searchText=aure gardtales

Takk, Henrik! Det blir bygdebok 43 på listen min over kilder, og gård nummer 100 som jeg nå har info om fra slike bøker.

Geir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det ser ikke ut til at jeg klarer å knytte 4. generasjons Jon til de foregående, så da tror jeg at jeg kapper hele Kårholtgrenen, men lar ham stå som "Usikker" ektefelle til Marit Hansdatter på Almo. Takk igjen for hjelpen!

Geir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider