Gå til innhold
Arkivverket

Tyde et stedsnavn

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Når Tømmermand Olaus Kristiansen Husvig dør står 3 av sønnene oppført med samme bosted (tror jeg det er). Men hva står det etter Olaus og Carl (og for så vidt etter Hans)?

Ligner på Nyark??? men hvor er i så fall det? Eller er det en fiks stavemåte for New York?

Starter med 25: https://www.digitalarkivet.no/sk10101211297139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig, men jeg tror ikke skriveren når dette ble skrevet i 1889, mente Newark. Men skal du lete etter brødrene i USA sjekk både New York og Newark i NJ.

Det er 3 brødre som oppholdt seg der som var sjømenn. Så jeg vil nok tro det er en skrive variant på Nyark = New York. Slik det ble oppfattet av skriveren av den som overbragte opplysningene muntlig.

FONEQ er interessant, spesielt når det er snakk om navn fra et annet land eller «overlevering» av andre navn muntlig sagt med en annen dialekt eller morsmål. Det er mye «morsomme» navn skrevet i emirasjonsprotokollene.

Phonetic Variations: There are other name matching algorithms that we can use to help identify records to consider for your results. If you choose phonetic, we will identify appropriate algorithms that apply to specific data collections and if a record has one of those names, we will use it as a possible record for your results set.

En god doktoravhandling for referanse om norske sjømenn i New York:

The colony that rose from the sea : Norwegian maritime migration and community in Brooklyn, 1850-1910 av David C. Mauk

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit nærliggande spørsmål er vel kor godt folk i Sem (spesielt lensmannen, som har skrive dette) var kjende med stadar i utlandet.

Kva for stadar var så godt kjende at ein skreiv dei opp utan noko vidare heimfesting?
Rett nedanfor står "Callais i Frankrike".

"Alle" visste nok kvar New York var. Men visste alle kva(r) Newark var? 

Det aller mest sannsynlege tolkinga er nok New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eit nærliggande spørsmål er vel kor godt folk i Sem (spesielt lensmannen, som har skrive dette) var kjende med stadar i utlandet.

Kva for stadar var så godt kjende at ein skreiv dei opp utan noko vidare heimfesting?
Rett nedanfor står "Callais i Frankrike".

"Alle" visste nok kvar New York var. Men visste alle kva(r) Newark var? 

Det aller mest sannsynlege tolkinga er nok New York.

Newark hadde et folketall på over 180000 i 1890. Til sammenligning hadde Kristiania 150000. Newark er nevnt over 400 ganger (engelsk skrivemåte) i norske aviser fra perioden 1850-1899 som er indeksert  på Nasjonalbiblioteket. Hva som er mest sannsynlig er ikke godt å si, men jeg ville holdt en knapp på at Newark er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Newark hadde et folketall på over 180000 i 1890. Til sammenligning hadde Kristiania 150000. Newark er nevnt over 400 ganger (engelsk skrivemåte) i norske aviser fra perioden 1850-1899 som er indeksert  på Nasjonalbiblioteket. Hva som er mest sannsynlig er ikke godt å si, men jeg ville holdt en knapp på at Newark er riktig.

Med same reknemåte er Calais (denne skrivemåten) nemnt berre 6867 gongar (+ 35 som "Callais"), slik at lensmannen legg til at det er "i Frankrike". 

Eg tenkjer eg held på sannsynsvurderinga.

Folketalet er vel eigentleg ikkje så interessant; til dømes talet på norske skipsanløp vil vere meir interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at denne skrivaren er slurvete i skrivinga av a og o, o'ar kan sjå ut som a, og omvendt. Sjå t.d. "Halvbraderen" til Pigen Berte Marie på neste side, eller barn nr. 5 til tømmermannen Olaus, namnet kan lesast "Theador", og han bur på "Näterä". Vi forstår at det skal vera "Halvbroderen", "Theodor" og Nöterö". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå danner vel New York og New Jersey, inkl Newark, et tilnærmet sammenhengende havneområde, så akkurat hvor skipsanløpene fant sted er vel underordnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Matthias Kolberg said:

så akkurat hvor skipsanløpene fant sted er vel underordnet

Her må man vel se på det totale bilde.

Det spiller vel en rolle hvor skipsanløpene er gjør det vel. Det er vel naturlig å ville bo i et maritimt miljo så nært havnen som mulig.

Fortrinnsvis i et norsk miljø som var i Brooklyn NY.

Det man kan lese: Det er 3 brør som var sjømenn som bor i et sted som skriveren tror skrives Nyark eller som Richard påker det kan være Nyork.

Og utfra avhandlingen til David Mauk vet vi at det var et stort norsk maritimt miljø i  New York. Det bodde sikkert nordmenn i Newark også, men hvor mange av dem var sjømenn?

Jeg har ikke boken til David forran meg nå, da jeg er på en nødvendig jobbreise. Både New York og Newark var store byer på den tiden i norsk mållestokk.  Men hvor bodde det norske sjøfolk. Det er noe jeg vil tro David har analysert hvis jeg kjenner ham riktig.  

Hvis man finner de 3 brødrene for eksempel i Amerikanske kilder som FT1900, kan man se bostedet.  

Når Mathias nevner antall treff på Newark, bør det vel også nevnes at "New York" har 1 783 975 treff i aviser på NB og Chicago har 700 453 treff i aviser på NB. Chicago er en av byene med flest nordmenn etter Oslo, Bergen og Trondheim (jeg husker ikke helt om det var flere norske byer med flere nordmenne enn Chicago) på den tiden.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for alle innspill!

Jeg hadde helt glemt byen Newark - klart den også kan være en mulighet.

Når Nyark først er plassert i USA tror jeg kan hende hele USA kan være aktuelt som letested. Folk flyttet utrolig mye på seg.

Jeg fant omsider morens dødsfall også og da står det bare "i Amerika" - enkelt og greit!

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her må jo være at skal man lete etter disse nordmennene i USA ville det være tankeløst å begrense seg til søk i New York. Det er ingen grunn til ikke også søke målrettet etter dem i Newark, New Jersey.

Minner om at Ellis Island og Frihetsstatuen også ligger i New Jersey, uten at det blir nevnt i de fleste sammenhenger. Så at New York dukker opp flere ganger enn Newark, er jo irrelevant informasjon i denne sammenhengen.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider