Gå til innhold
Arkivverket

Marte Rasmusdotter gm Hr. Christopher Olufssøn, sokneprest til Flesberg.

Halvor Kvisle
 Del

Recommended Posts

Kristoffer Olson («Christopher Olufsøn» o.l.), død 1669, var bondeson frå Vad i Sigdal. Han var sokneprest i Flesberg, og hadde dermed ein karriere som ikkje var heilt vanleg, men neste generasjon hensank i bondestanden, og sonen Kristoffer overtok garden Vad etter ein farbror. Presten var gift med Marte Rasmusdotter Moen, og det er henne eg etterlyser.
Eit søk pensar gjerne inn på slektsgranskar-sider som fortel at ho var dotter til Rasmus Moen i Flesberg. Kven var nå det? Dokumentasjon? I Flesberg II står dette:
Kristoffer var gift med Marte Rasmusdotter (Moen), visst dotterdotter til Åse og Kristoffer Dramdal på Eiker. Men til nå har eg ikkje klart å finne koplinga til denne Rasmus.

I «Den gamle Skogerslekten» (Broder Jordbræk) finn ein dette:

Rasmus Stenersen Moen var eier av Store-Moen og Strøm i Strømsgodset, Ulleren på Eiker og Tvedt ved Bragernes. Den siste som han til dels makeskiftet med sine søsken i 1628. Han var en grunnrik mann, og omkring 1640 ble han benevnt som en av byg­das kakser med rådighet over 11½ skippund skyld, dvs. nesten som seks gårder av Moens størrelse. Han hadde sønnen Stener som fikk Store-Moen og Klemet som fikk Flugen og datteren Marthe som ble gift med Christoffer Olsen, som var sogneprest i Flesberg, og endelig sønnen Christoffer Rasmussen, som kjøpte Jordbræk i 1634 og hadde gården til sin død 27. mars 1689.
Kva bygger denne plasseringa av Marte Rasmusdotter på?

Nokon som veit noko, eller har gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema du tar opp!

At Marte skulle være datter av noen Rasmus Moen i Flesberg, kan du trygt se bort fra. Det fins noen Moen-gårder der i Svene sogn (gnr. 113). Disse var ødegårder som ble gjenryddet fra ca. 1590 og utover, og der er det ikke kjent noen Rasmus - heller ikke i den utvidede slektskretsen (se Flesbergboka V fra s. 444). Også i Rollag fins det noen Moen-gårder, men heller ikke der har vi noen Rasmus på den tiden. Navnet Rasmus i det hele ganske sjeldent i Numedal og særlig så tidlig som i begynnelsen av 1600-tallet da Marte nå ha blitt født.

Jeg kjenner ikke noen kilde som skulle bekrefte (eller for den saks skyld avkrefte) at hun var datter av Rasmus Steinarsson og evt. ei Kristoffersdatter fra Dramdal på Storemoen i Strømsgodset. Men jeg tenker at skulle så være tilfelle, bør det ha tilfalt henne både en god medgift og en ikke helt liten arv etter foreldrene hennes, men jeg har ikke funnet spor etter noe slikt gods hos noen av hennes egne barn eller deres ektefeller. Skal dette da evt. kunne bekreftes bør det finnes en eller annen for form mellomværende mellom henne og herr Kristoffer på den ene siden og hennes angivelige søsken på den andre, evt. transaksjoner med tredjepart med gods som kan knyttes til Rasmus. Her har vi med et sosialt skikt å gjøre som pleide å være flittige med å få slikt dokumentert og tinglyst.

Måten dette er formulert på i Flesbergboka forteller meg at heller ikke Sigurd Vinger har funnet noen bekreftelse på Martes opphav, men kun refererer til det som må kalles "tradisjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ein vil jo gjerne tenke at Jordbræks plassering av Marte Rasmusdotter ikkje er tatt ut or lause lufta. (Eller basert på namn som høver.) Eg har sett på skifta etter to av sønene til Rasmus Steinarson Moen. Stor rikdom også i det slektsleddet. Men ikkje nokon dokumentasjon av heimel, td kjøp av systerpartar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dette tilgjengelig her og nå. Om jeg ikke husker feil så kalles Tryg Kristoffersen Dramdal for deres morbror i forbindelse med arv etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider