Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielse i Hof i 1821

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Jeg finner 3 vielser i Hof ved søk etter Einar Iversen Avansert personsøk - Digitalarkivet og lurer egentlig på om det er den samme mannen som gifter seg i 1815 og i 1821.

Lurer derfor på om noen her kan bistå med tyding av navn og stedsnavn da det gjelder vielsen i 1821 Kirkebøker: SAH, Hof prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1816-1822, s. 404-405 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo enkemand i 1821, men finner du den eventuelle første kona, Grete Hansdtr. død mellom 1815 og 1821?

Det står vel pladsen .....(under??).. Knøsen? 

Men er ikke det det samme gårdsnavnet som er brukt for kona Grethe i 1815?

(uten at jeg har noen som helst lokalkunnskap om navnt i dette geografiske omrpdet)

1-1-1815

SAH, Hof prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1790-1815, s. 470-471
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603280332

gifte1.jpg.75233c92d53d9dc26f7eb2d7b7942a08.jpg

Nr. 10:

SAH, Hof prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1816-1822, s. 404-405
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603280463

gifte2.jpg.9b5d56b652c29a5d60407fabbfc05803.jpg

Husk her har Solør Slektshistorielag (som jeg antar innehar lokal kunnskap om navn) gjørt traskriberingen i 1815 mens AMF uten noen tilknytting til norske stedsnavn gjort transkriberingen i 1821.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner at Grethe og Einer får et barn i 1815 og et i 1817 Avansert personsøk - Digitalarkivet

Finner ikke noen Grethe død mellom 1815/1817 og 1821.

Men siden du vel tyder at det står enkemand foran hans navn ved vielsen i 1821, så anser jeg det som svært sannsynlig at det er samme mann.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jav jeg mener det står husmnd Enkemand

hmdenkeman.jpg.a76cccab46254376ded3cbbb07ecf362.jpg

Et tips: I teorien skulle det vel ha vært et skifte da etter hans første kone, utenat jeg har lett etter det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Saken handler om å finne felles aner med en person, tror jeg må fortsette med en litt annen tilnærming, så får jeg se om jeg må spole tilbake og finne et eventuelt skifte.

Endret av May Britt Hanstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, May Britt Hanstad skrev:

Takk for tipset! Saken handler om å finne felles aner med en person, tror jeg må fortsette med en litt annen tilnærming, så får jeg se om jeg må spole tilbake og finne et eventuelt skifte.

Ikke ofte man finner skifter etter husmannsfolk, men unntak finnes.

Mvh Gunnar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider