Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tinglysningsmateriale Nord-Hedmark

Odd Frydenborg
 Del

Recommended Posts

Hei Odd, og velkommen til forumet!

Et par tips:

1: Du må endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene. 

2: Hvis det du vil ha tydet er skannet og finnes i DA, bør du legge ut lenke til den aktuelle siden. Da kan vi ‹bla› og forstørre.

3: Dessuten har siden du la ved som PDF flere innførsler. Hvilken er det du ønsker tydet?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Hei Odd, og velkommen til forumet!

Et par tips:

1: Du må endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene. 

2: Hvis det du vil ha tydet er skannet og finnes i DA, bør du legge ut lenke til den aktuelle siden. Da kan vi ‹bla› og forstørre.

3: Dessuten har siden du la ved som PDF flere innførsler. Hvilken er det du ønsker tydet?

Mvh

Hei

Takk for tips til en nybegynner 🙂

1) Endret

2) Så langt jeg finner ut er den ikke søkbar for alle, kan kun bestilles. Men her kan jeg ta feil

3) Egentlig alle innførselene, dvs 34-37, men er mest intr i om det er noe som er relevant for dagens bruk av eiendomen (gjerde, vei etc). Vi kjøpte for 1-2 år siden og prøver å få litt oversikt.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Odd Frydenborg skrev:

2) Så langt jeg finner ut er den ikke søkbar for alle, kan kun bestilles. Men her kan jeg ta feil

Det er lov å ta feil:

SAH, Nord-Hedmark sorenskriveri, H/Hb/Hbb/L0030: Pantebok nr. 30, 1919-1921, s. 123
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070321320124

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Nr. 34 og nr. 37 er skøyte på to ulike eigedomar.  Begge frådelte Storhamar gaard ved delingsforretning 5. jan. 1920

(som sikkert finst nedskrive litt lenger framme).

Det heiter om begge at "parcellen der ligger indenfor det regulerte strøg i Vang".

Den første (nr. 34) har fått namnet "Skogvang" og den andre "Heywood"

I begge skøyta står det (etter kjøpesummen)

"Det paaligger kjøberen at holde parcellen indgjærdet og maa gjærder kun opsættes efter  de

regulerte gadelinjer og skal gadene staa aabne til fri og uhindret færdsel"

Dette tyder vel på at kommunen har regulert offentlege vegar utan å ta over grunnen (det er nokså vanleg).

Du må truleg sjå i reguleringsplanen (før 5. jan 1920) for å sjå kva reguleringa inneber.

nr.35 er ein pantobligasjon for eit lån

nr.36 er avlysing av festekontrakt på parsellen "Heywood" (frå 1915), som

no er selt til ein kjøpar med same etternamn (O.H. Brekke) som festaren (A.H. brekke).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vår eiendom er Heywood (usikker hvor navnet kommer fra). Uansett så var det veldig lite av interrese her slik jeg tolker ditt svar.

Uansett: Dette var kjapt levert, vi har sittet mange kvelder og ikke greide å tyde veldig mye....:)

Takk for hjelpen 🙂

Mvh

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider