Gå til innhold
Arkivverket

Jens Olaus Johannesen konfirmert på Bremsnes, Averøya i 1840

Lars Egil Kjønø
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har fått mye hjelp fra dette forumet tidligere og prøver meg igjen på tyding av skrift i kirkeboken for Bremsnes ved dåpen til Jens Olaus Johannesen. I kommentarfeltet til høyre under Kristendomskunnskap og flid er det skrevet en lengre setning som jeg trenger hjelp til å tyde. Denne Jens Olaus havnet senere i Slaveriet i Trondhjem og kanskje det ligger noen betraktninger i denne teksten som kan lede opp til det som skjedde senere i hans liv 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 568/L0803: Ministerialbok nr. 568A10, 1830-1853, s. 228 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyverie er eintal, Tyverier er fleirtal. Her er det i eit uttrykk, "begaaet Tyverie", som godt kan dekka fleire tjuveri (som på moderne norsk). Straffen på eitt kvartal i tukthus tilseier vel at det faktisk var fleire tjuveri denne konfirmanten hadde begått.

Endret av Richard Johan Natvig
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Straffen på trekvart år i tukthus

Et fjerdingsår er vel 3 måneder...?

Og ellers står det vel Kdskaber ikke Kundskaber 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Et fjerdingsår er vel 3 måneder...?

Ja. Mot betre vitande skreiv eg først "trekvart år", men retta det straks etter til eitt kvartal. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

men "Tyverie" er vel fleirtal...?

Hadde det vore fleirtal, hadde det stått "begangne Tyverier".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen. Jeg har gravd litt videre på Jens og lurer på om jeg kunne fått litt hjelp til å "oversette" tekstsetningene i de to siste kolonnene her i forbindelse med at han ble far til en "uekte" datter Ingeborg Sophie i 1848. Jeg kan lese noen ord her men hele teksten gir jo som regel litt mere mening

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 568/L0803: Ministerialbok nr. 568A10, 1830-1853, s. 111 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

65 | Mai 23 | s. D. | %Ingeborg Sophie Br: S:% | Ingeborg Sophie Br: S: | uægte | Ungk: Jens Johannessen Langø Pige Berit Jacobsdr. Langøe | Md Johannes Erichs: Langø, Md Ole Larss: Mellemsæt, do Erich Johanness: Langø, K Berit A. Pedersdr: Hendbugt(?) P Inger Jacobsdr: Henden p Jacobine Jacobsdr: Henden | Hjdbt af Gjordemoder Mad. Vold | Barnefaderen angav sig selv. Begges 1ste Leiermaal |

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jeg ser ordet vold. Da kan man vel tenke seg her at det voldtekt. Jens havnet jo i Slaveriet i Tronhjem i 1865 for en alvorlig forbrytelse så han hadde jo et urent rulleblad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars Egil Kjønø skrev:

Jeg ser ordet vold. Da kan man vel tenke seg her at det voldtekt.

Madam Vold er jordmor...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en viktig avklaring. Lesing av slik tekst er jo da ikke for amatører. Madam Vold er jo heller ikke et vanlig navn her ute

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Madam Vold er jordmor...

. . .  som foretok hjemmedåpen Hjdbt (hjemmedøbt) af . . .

Skjønner jeg må bli flinkere med forklaringer. Beklager, Lars Egil.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. Det var klart nok. Jeg var nok litt rask på lesingen her. Datteren døde forøvrig samme året

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takker for all hjelp så lang i denne tråden . Håper på litt hjelp her igjen med å tyde en dåp. Her er det mange leiermål og kompliserte relasjoner på 1800 tallet. Ane Fredriksdatter som jeg tror er den samme som var gift med Jens Olaus får et "uegte" barn Fredrikke i august 1864. Hvis dette er riktig person får hun da et barn med en annen person (Knud Bjørnsen?) mens hun var gift. Tyding av denne dåpen med teksten i kirkeboken kan kanskje kaste lys over denne historien. 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 568/L0804: Ministerialbok nr. 568A11, 1854-1868, s. 134 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

128. Født 12 Juli, døpt s.d. altså den siste datoen skrevet over 7. Aug. Fredrikke, Kv. S. uægte. Foreldre: Pige Ane Fredriksd. Rugset og Ungk. Knud Asbjørnsen Rugset Hs. 1ste, Hdes 3de Leierm. Fadderne er vanskelige med det utydelige blekket, men den første er "Md. Erik Fredriks. Rugset. De andre er jeg for usikker på og heller ikke lokalkjent på gårdsnavnene. Rugset er nok gården Rokset på Averøy i dag.

Remi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider