Gå til innhold
Arkivverket

SF Førde: Ingebjørg Rasmusdtr Furebø, f.1906 - konfirmert i Gloppen 1920 - hjelp til å identifisere på fotografi -

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Dette blir som å skyte mot månen, men det KAN hende ein treffer då og. Jenta i overskrifta er tald heime hos foreldra i 1920 - sjå lenka.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074057001408

10 oktober same år er ho konfirmert i Gimmestad kyrkje i Gloppen, med oppgjeven opphaldsstad Rindebø. Det er 47 konfirmantar på gruppebiletet, og vi har no identifisert ca 40 av dei, så det har gått litt prestisje i å greie alle 😄

Dei seks uidentifiserte jentene er lagt ved her (med nokre gutar på kjøpet). Er det nokon som tilfeldigvis har kjennskap til denne familien og kan sjå etter kjende trekk?

1920rest.doc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg nok ikke hjelpe deg med Aase.

Men siden dere har klart å identifisere 40 av 47, så går jeg ut fra at dere har navn på alle konfirmantene i det kullet. Men ikke vet vilke navn som hører til hvor. Kanskje det hadde vært en ide å legge ut de sju navnene dere har og som dere ikke klarer å plassere?

Kanskje noen da kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dei andre namna er knytte til Gloppen og i ferd med å fall på plass - men denne er så heilt "utanfor sirkelen" at vi ikkje eingong kan få hjelp på den garden der ho er sagt å ha bustad ved konfirmasjonen; ingen hugsar noko om henne. Furebø ligg i Sunnfjord, ei dagsreise unna Gloppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår problemstillingen.

Men ved å få på plass de andre vil du til slutt sitte igjen med en ukjent og det må være jenta fra Førde. Det er ofte slik at det er enklere å begynne bakfra ved å eliminere bort de andre. Håper noen kan hjelpe deg med dette. Lykke til.

Jeg ser at Ingebjørg ble gift 23.06.1933 i Førde med Henrik Johan Øen, Førde født 1900. Det burde være mulig å finne noen som kjenner dette paret og som kan hjelpe deg med å identifisere Ingebjørg på bildet.

Ingebjørg og Henrik bodde på Førde Prestegård bruk 17 og fikk sønnen Roald i 1935. Han giftet seg med Kari Gjørven og var bosatt i Sogndal. De hadde disse barna: Irene 1963, Sissel 1964, Helge 1968 og Jonny 1974. Finner du noen av disse kan de sikkert peke ut bildet av farmor Ingebjørg Rasmusdtr./Øen.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det ligg ein haug med bilete på Geni, m.a. dette portrettbiletet lagt ut av Tor Christian Øen Solevågseide:

Fantastisk, tusen takk! Eg finn henne faktisk ut frå dette biletet og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.