Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dokumenter fra rettsak/henrettelse - Magne Sjursen Romarheim og Agata Larsdtr. Romarheim

Tore Jamne
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde satt stor pris på hjelp til å tyde skrifta i dokumenter om fire personer langt tilbake i slekta.

Det dreier seg om:

a)    Marta Jakobsdatter Romarheim (født Straume, bnr 1 - Vaksdal) (1686-1746) - mor

b)    Agata Larsdatter Romarheim (1716-1747) - datter

c)    Magne Sjursen Romarheim (1703-1747) – Agatas stefar

d)    Siver (eller Sjur?) Magnesen Romarheim (1747-1746) – Agatas og stefaren Magnes uekte barn

Bakgrunn:

I 1746, samme år som Marta dør, får Agata sønnen Siver med stefaren Magne.

Siver er enten dødfødt eller dør kort tid etter fødselen.

Siden Siver blir født samme år som mormoren Marta dør, så betyr det sannsynligvis at han ble unnfanget mens mormoren levde.

For denne forbrytelsen dømmes både Agata og stefaren Magne til døden ved halshogging og blir sannsynligvis henrettet ved tingstedet Bernestangen på Osterøy året etter.

Har funnet kirkeboka fra 1747på Digitalarkivet men har problemer med å tyde skrifta.

Jeg kan så vidt se at det står noe om at «Magne Sjursen Romarheim ______ 

_____ for legermaal med sin stedatter Agata Larsdatter.»

Her er linker til kirkebøker fra 1746 og 1747 (Hamre, Alversund, Meland, Hosanger, Seim, Mo sokn) Hordaland:

https://media.digitalarkivet.no/view/11465/57

https://media.digitalarkivet.no/view/11465/55

https://media.digitalarkivet.no/view/11465/115

Jeg ønsker å finne opplysninger om følgende:

-       Fødselsdato, dødsdato og dødsårsak til Marta Jakobsdatter Romarheim

-       Fødselsdato, dødsdato og dødsårsak til Siver Magnesen Romarheim

-       Fødselsdato, dødsdato til Agata Larsdatter Romarheim og Magne Sjursen Romarheim)

I tillegg ønsker jeg å finne flest mulig opplysninger om rettergangen. De fleste bøker som omhandler henrettelser i Norge ser ut til å konsentrere seg om henrettelser fra 1770 og oppover, men ikke så tidlig som 1747.

I «Ættebok for Hosanger fram til omlag 1960. D. 2» er det gjengitt et lite utdrag fra domsavsigelsen nederst på side 214 (hvor Magnes navn skrives feil, Sivertsen i stedet for Sjursen):

https://www.nb.no/nbsok/nb/05d02812cf0ad2055ffb709c5da0216c?index=16#226

Takker på forhånd for all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tore Jamne skrev:

Har funnet kirkeboka fra 1747på Digitalarkivet men har problemer med å tyde skrifta.

Jeg kan så vidt se at det står noe om at «Magne Sjursen Romarheim ______ 

_____ for legermaal med sin stedatter Agata Larsdatter.»

Her er linker til kirkebøker fra 1746 og 1747 (Hamre, Alversund, Meland, Hosanger, Seim, Mo sokn) Hordaland:

https://media.digitalarkivet.no/view/11465/57

"Dom 1 p Epiph: Mæland   [8. januar]

...

Magne Sivers. Rommereim publice

absolv: for leyermaal med sin

Stif Dotter E: Agathe Larsd:"

Har du funne kvar dei andre innførslene er - eller trur/veit du berre at dei er ein eller annan stad på desse sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Dom 1 p Epiph: Mæland   [8. januar]

...

Magne Sivers. Rommereim publice

absolv: for leyermaal med sin

Stif Dotter E: Agathe Larsd:"

Har du funne kvar dei andre innførslene er - eller trur/veit du berre at dei er ein eller annan stad på desse sidene?

Tusen takk! 😀 "E" står sikkert for enke. Har ikke funnet de konkrete innførslene, men regner med at de står på disse sidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at henrettede ble begravet på vigslet grunn, og ført inn i kirkebøkene. Det er dessuten forskjell på dødsdømte og henrettede. De dødsdømte kan leve lengre....

Det er vanskelig og tidkrevende å finne sakene i originale tingbøker, men her er lenke til digitaliserte tingbøker: https://www.digitalarkivet.no/content/257/tingbøker-avskrifter

Her er saken i Nord-Hordaland tingbok 1746: https://xml.arkivverket.no/tingboker/tb12001743nh.pdf

Søk på magne s i denne PDF'en viser saken først på side 362 , og så side 372 og videre. Se utdrag nedenfor.

Så alvorlige saker kan man også i blant finne i Lagting retten (her i Bergen?), eller i Danske kanselli saker (Høyeste rett). F.eks ved anke eller søknad om benådning osv.

Her fant jeg dem i sistnevnte:   RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcab/L0031: Norske tegnelser, 1746-1748

https://www.digitalarkivet.no/da20120925620561

Her blir de begge altså pardonnerede på livet, med vilkår: "Hand i nærmeste festning og hun i Trundheimens tugthuus" (Om jeg leser rett)

Så da er spørsmålet om forfatteren av Ættebok for Hosanger vet at de ble avrettet i 1747, eller bare baserer påstanden ut fra dommen på tinget.

Tingbok Side 362:

Fogden Rasmus Smith forestillede at hand haver ind kaldet en bonde Mand af Echanger Skibbreede Ved Navn Magne Sieursen boende paa Gaarden Rom/m/ereim, og Encke qvinden Agotthe Larsdatter som med hinanden Leyer Maal skal have begaaet, og bad Fogden dennem for Rætten fore kaldet derom deres forklaring at avlægge til et Tings Vidnes Erhvervelse. Den indkalte Magne Sieursen Rom/m/ereim fremstod for Rætten, til kiende givende at Være 43 aar g/amme/l og \haver/ Væred udi Ægteskab 15 aar med sin Hustrue Marithe Jacobs Datter, der for Et Aars tiid siden Ved Døden er afgangen, til stoed dernæst at Agotthe Lars Datter som i en 2 aars tiid har opholdt sig udi hans Huus er hands Stivdatter og hands afdøde Hustrues Marithe Jacobs Datters rette Datter, er af ham disværre bleven besvangred, og saaleedis at have brugt med hænde ublue Omgiengelse; Derefter blev qvinde Mennisket Agotthe Larsdatter Confrontered for Rætten som 1746: 230 for Rætten udsagde at Være henved 32 aar gam/m/el og udi 6 aar at have Væred i Ægteskab med Johannes Olsen Otterstad som for 4 aars tiid siden Ved Døden er afgaaed, i hvilken tiid hun Var 1 aar paa Gaarden Otterstad og siden den Tiid stædse op holdt sig hos sin Stivfader Magne Rom/m/ereim saavel da hændes Moder Marithe Jacobs datter Levede som siden hændes død, tilstoed dernæst at Være bleven svanger og frugtsom/m/elig af sin Stivfader Magne Rom/m/ereim, og kand Vænte sig over Juule tiider nestkom/m/ende at falde i Barselsæng, ligesom og at Være Marithe Jacobs Datter kiødelige og rette Datter som hændes Stivfader Magne Rom/m/ereim forhen har havt til ægte Magne Rom/m/ereim efter tilspørsel sagde at det Var 3 aar siden hands Stivdatter Agotthe Larsdatter kom udi hans Huus. Fogden tilspurte Comparenten Magne Rom/m/ereim om hand havde nogen rette og kiødelige børn, hvortil hand svarede, Ney til sam/m/e spørsmaal svarede Agotthe Larsdatter at have en Sønn 3 aar gam/m/el avled med Johan/n/es Otterstad Fogden holdt ufornøden Videre at tilspørge dem men forlangede hvis passeret er sig af Rætten beskreven meddeelt, som blev billiget For Rætten havde ey fleere noget at forrette, hvorfor fogden fremsatte de paa fol: 211 Specificerte questioner som i alt som forhen ved nestforrige ting stæd blev besvared

Side 373 osv.

........................Dom på slutten

Dom afsagt! Det er tilfulde nocksom beviist saa Vel Ved det paa afvigte Aars høsteting d/en 29 Nov: nestleeden Aar tagne forhør som i dag er produceret og for delinquenterne oplæst, som og Ved de indstevnte delinquenters igientagne Tilstaaelse bekræfted, det Magne Sieursen Romereim er Stivfader til Agothe Larsdatter med hvilcken hand har begaaed blodskam hvilcken Synd dismeere er for alle bleven bekiendt Ved det indstevnte Agothe Larsdatter allereede har fød det barn som hun efter egen frivillig Tilstaaelse med bem/el/te sin Stivfader Magne Sieursen Rom/m/ereim i Utugt har avled. Thi bliver her Ved af os for Rætt kiendt og dømt, det saavel Stivfaderen Magne Sieursen Rom/m/ereim som hans Stivdatter Agothe Larsdatter der begge imod Guds og Kongens Lov har begaaed blodskam bør i følge Lovens 6te bogs 13 Cap: 14 Art: begge 1747: 237 straffis paa deres Liv, og kroppene naar de hals hugne ere kastes paa en Ild og opbrendes; Hvad enhver deres boeslodder angaar, da bør sam/m/e i følge Lov efter Sagens beskaffenhed at Være til deres Maj/este/ts Casse hiem falne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er iallfall innført s. 228 (t. høgre) nr. 133

"d 14 Xbr (desember) Et uægt barn Siver. mod:

Agatha Larsd. Faderenn angiven ma-

ne Siversen Rommereim. fad: Baar og

Mons Rommereim, Anders L. Nedal,

brite ibid og Gunille Rommereim."

"Hosang:"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrifta er noko samantrykt, men  mor Marte kan vere gravfesta s. 54.lengst til venstre

"Dom Judica ...  Hosanger   [5. s. i fasta; 27.mars i 1746]

...

gfæst: Marte Jacobsd Rommereim gl. 63 1/2 Aar" 

Eg kan ikkje finne barnet Siver/Sjur gravfesta 1746-1747 (men eg kan ha oversett noko).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne ble gravlagt i Bergen. Hva Anatomia Kammeret var vet jeg ikke. Kanskje har han arbeidet seg i hjel på Bergenhus festning?

Magne Siursen Romereim(mann)       kom paa Anatomia Kammeret 1749-03-17 avdød Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1731-1785 (1301M2)

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000512255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard Hjorteland skrev:

Magne ble gravlagt i Bergen. Hva Anatomia Kammeret var vet jeg ikke. Kanskje har han arbeidet seg i hjel på Bergenhus festning?

Anatomikammeret var eit disseksjonsrom.

Straff-fangar/slavar vart framleis rekna som samfunnet sin eigedom etter døden - og lika kunne disponerast til anatomistudiar.

https://www.uib.no/igs/65245/fra-bartskjærlaug-til-legeforening-et-400-årsjubileum (søk på sida etter anatomikammer)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Håvard Hjorteland skrev:

Jeg tror ikke at henrettede ble begravet på vigslet grunn, og ført inn i kirkebøkene. Det er dessuten forskjell på dødsdømte og henrettede. De dødsdømte kan leve lengre....

Det er vanskelig og tidkrevende å finne sakene i originale tingbøker, men her er lenke til digitaliserte tingbøker: https://www.digitalarkivet.no/content/257/tingbøker-avskrifter

Her er saken i Nord-Hordaland tingbok 1746: https://xml.arkivverket.no/tingboker/tb12001743nh.pdf

Søk på magne s i denne PDF'en viser saken først på side 362 , og så side 372 og videre. Se utdrag nedenfor.

Så alvorlige saker kan man også i blant finne i Lagting retten (her i Bergen?), eller i Danske kanselli saker (Høyeste rett). F.eks ved anke eller søknad om benådning osv.

Her fant jeg dem i sistnevnte:   RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcab/L0031: Norske tegnelser, 1746-1748

Her blir de begge altså pardonnerede på livet, med vilkår: "Hand i nærmeste festning og hun i Trundheimens tugthuus" (Om jeg leser rett)

Så da er spørsmålet om forfatteren av Ættebok for Hosanger vet at de ble avrettet i 1747, eller bare baserer påstanden ut fra dommen på tinget.

Tingbok Side 362:

Fogden Rasmus Smith forestillede at hand haver ind kaldet en bonde Mand af Echanger Skibbreede Ved Navn Magne Sieursen boende paa Gaarden Rom/m/ereim, og Encke qvinden Agotthe Larsdatter som med hinanden Leyer Maal skal have begaaet, og bad Fogden dennem for Rætten fore kaldet derom deres forklaring at avlægge til et Tings Vidnes Erhvervelse. Den indkalte Magne Sieursen Rom/m/ereim fremstod for Rætten, til kiende givende at Være 43 aar g/amme/l og \haver/ Væred udi Ægteskab 15 aar med sin Hustrue Marithe Jacobs Datter, der for Et Aars tiid siden Ved Døden er afgangen, til stoed dernæst at Agotthe Lars Datter som i en 2 aars tiid har opholdt sig udi hans Huus er hands Stivdatter og hands afdøde Hustrues Marithe Jacobs Datters rette Datter, er af ham disværre bleven besvangred, og saaleedis at have brugt med hænde ublue Omgiengelse; Derefter blev qvinde Mennisket Agotthe Larsdatter Confrontered for Rætten som 1746: 230 for Rætten udsagde at Være henved 32 aar gam/m/el og udi 6 aar at have Væred i Ægteskab med Johannes Olsen Otterstad som for 4 aars tiid siden Ved Døden er afgaaed, i hvilken tiid hun Var 1 aar paa Gaarden Otterstad og siden den Tiid stædse op holdt sig hos sin Stivfader Magne Rom/m/ereim saavel da hændes Moder Marithe Jacobs datter Levede som siden hændes død, tilstoed dernæst at Være bleven svanger og frugtsom/m/elig af sin Stivfader Magne Rom/m/ereim, og kand Vænte sig over Juule tiider nestkom/m/ende at falde i Barselsæng, ligesom og at Være Marithe Jacobs Datter kiødelige og rette Datter som hændes Stivfader Magne Rom/m/ereim forhen har havt til ægte Magne Rom/m/ereim efter tilspørsel sagde at det Var 3 aar siden hands Stivdatter Agotthe Larsdatter kom udi hans Huus. Fogden tilspurte Comparenten Magne Rom/m/ereim om hand havde nogen rette og kiødelige børn, hvortil hand svarede, Ney til sam/m/e spørsmaal svarede Agotthe Larsdatter at have en Sønn 3 aar gam/m/el avled med Johan/n/es Otterstad Fogden holdt ufornøden Videre at tilspørge dem men forlangede hvis passeret er sig af Rætten beskreven meddeelt, som blev billiget For Rætten havde ey fleere noget at forrette, hvorfor fogden fremsatte de paa fol: 211 Specificerte questioner som i alt som forhen ved nestforrige ting stæd blev besvared

Side 373 osv.

Dom afsagt! Det er tilfulde nocksom beviist saa Vel Ved det paa afvigte Aars høsteting d/en 29 Nov: nestleeden Aar tagne forhør som i dag er produceret og for delinquenterne oplæst, som og Ved de indstevnte delinquenters igientagne Tilstaaelse bekræfted, det Magne Sieursen Romereim er Stivfader til Agothe Larsdatter med hvilcken hand har begaaed blodskam hvilcken Synd dismeere er for alle bleven bekiendt Ved det indstevnte Agothe Larsdatter allereede har fød det barn som hun efter egen frivillig Tilstaaelse med bem/el/te sin Stivfader Magne Sieursen Rom/m/ereim i Utugt har avled. Thi bliver her Ved af os for Rætt kiendt og dømt, det saavel Stivfaderen Magne Sieursen Rom/m/ereim som hans Stivdatter Agothe Larsdatter der begge imod Guds og Kongens Lov har begaaed blodskam bør i følge Lovens 6te bogs 13 Cap: 14 Art: begge 1747: 237 straffis paa deres Liv, og kroppene naar de hals hugne ere kastes paa en Ild og opbrendes; Hvad enhver deres boeslodder angaar, da bør sam/m/e i følge Lov efter Sagens beskaffenhed at Være til deres Maj/este/ts Casse hiem falne.

3 timer siden, Håvard Hjorteland skrev:

Tingbok Side 362:

Side 373 osv.

Tusen takk for iherdig innsats og utdrag fra tingboka! Det er noe som ikke stemmer med pdf'en. Når jeg søker på Magne, så kommer bare denne saken opp (og sidetallet går ikke lenger enn til 336b):

1744:95b 9. Ellev Erichsen Heigernesses givne Afkald til Magne Sieursen Rom/m/erem for hans Hustrues tilfaldne Arv dat: 27 8ber 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pussig. Når jeg klikker på lenken spretter den opp i Google Chrome med dokument navn: Microsoft Word - Tingbok 41.docx

Jeg får da opp 524 sider. Det samme viss jeg laster ned PDF file og åpner den i Adobe Acrobat reader.

Da kopierer jeg inn hele teksten fra den siste delen i 1747. Den første delen fra 1746 kopierte jeg i sin helhet.

Jeg glemte å nevne at Agata fikk livstid på Trondheim Tukthus. Det må jo utvilsom være rett person?, innsatt 1748, død sent 1749

Så reflekterer i alle fall jeg på om Kongens benådning, i dette triste tilfellet, var så veldig "nådig" for dem likevel. Kontra et sverd i nakken på Berentstangen. 

De fikk jo et kort liv i etterpå, sikker med mye smerte. Til og med disekrering "etterpå", som Ivar fant ut. Wergeland hadde visst et dikt ser jeg nå: 

PIGEN PAA ANATOMIKAMMERET (1836)

Og det er sikker mer å finne. Bygdeboken har i alle fall feil, de ble ikke avrettet.

Angående barnet Sjur;

"bem/el/te hændes fødde barn levede ikkun 8te dage, da sam/m/e er \død/ bleven begraved"

PS: Etter min erfaring, fra Rogaland, er det ikke feil å skrive verken Siver(t) eller Sjur. Det var samme navnet, og blei brukt ommanidom som me seje her.

---------------------------

Extra-Ting 1747 d/en 7de Febr: indfandt jeg mig paa Ting stædet Bernes Tangen i følge Deres Excellence H/er/r Stiftsbefalings Mand á Meunichens skriftlige Ordre under 16 jan: inde værende Aar, for sam/m/e stæds at holde Extra Rætt over 2de af fogden Rasmus Smith paa Justitiens Veigne indstevnte Leyer Maals begiengere nemlig Magne Sieursen Rom/m/erem og Qvinde Mennisket Agothe Larsdatter, og blev Retten sam/m/etiid af efter følgende og opnevnte Laug Rettes Mænd betient sc: 1. Erich Yttreeide 2. Aamund Aschevig 3. Johannes Ascheland 4. Anders Echnes 5. Hans Lie 6. Johannes Jordahl 7. Iver Aschelan

og 8. Elling Yttreeide som alle ere uvillige Mænd og de paa gieldende ey i ringeste Maade beslægtiged Deres Excellences Bevilning om Extra Tings holdelse udi bem/el/te Sag er saaleedis lydende. Hvor da for Rætten frem stoed paa Kongl/ig Maj/este/ts Foged Sing/neu/r Rasmus Smithes Veigne hands fuldMægtig Jørgen Vang, som i Rette lagde Velbem/el/te fogeds til denne Sags Afhandling udstædde skriftlige Stevnemaal Contra Magne Sieursen Rom/m/ereim og Agothe Larsdatter som til dette Ting er indvarsled Dom efter Sagens forefindende beskaffenhed at lide 1747: 236 saa er og indstevnt Delinquenternes anbefahlede Forsvar Magne Esem med Videre Stevne Maalets formeld som findes at Være dateret d/en 18de Jan: 1747 som for Rætten blev oplæst. Lens Manden Magne Esem som af Deres Excellence H/er/r Stiftsbefalings Mand er beskicked til de indstevnte Delinquenters Forsvar fremlagde bem/el/te sin Constitution teigned paa det beskrevne Tingsvidne som paa avigte Aars Høsteting blev udi bem/el/te Delinquenters Sag taget, og i øvrigt Vedtoeg Lovlig at Være stevnt De indstevnte Delinquenter Magne Sieursen Rom/m/ereim med Stivdatter Agothe Larsdatter mødte begge for Rætten til kiende givende Lovlig til dette Ting Tiid og Stæd at Være indstevnt for Sagen Stevne Maalet indeholder. Actors fuldMægtig producerede et d/en 29 Nov: 1746 tagne forhør over Contra Citanterne som hand begierede for Rætten maatte Vorde oplæst, sam/m/e lyder saaleedis Til det forelæste forhør havde Comparenterne ey noget til forandring at til føre, da saavel Magne Sieursen Romereim tilstoed at Agothe Larsdatter Var hands Stivdatter hvormed hand havde begaaed den syndige blodskam og barne Avling, som og Agothe Larsdatter atter til stoed for Rætten af sin Stivfader bem/el/te Magne Rom/m/ereim at Være bleven besvangred og allereede 8te dager for Juulen nestleeden Aar \at have/ fød det barn som hun i Utugt har avled med bem/el/te sin Stivfader, bem/el/te hændes fødde barn levede ikkun 8te dage, da sam/m/e er \død/ bleven begraved i øvrigt var begge Delinquenternes tilstaaelse om deres begangne forseelse i alt med deres forhen aflagde forklaring paa nestleeden Høste ting overensstem/m/ende Actors fuldMægtig sagde at som Sagen Ved det forhen i Rætten frem lagde document og Contra Citanternes egen bekiendelse og tilstaaelse er oplyst saa holdt hand ufornøden Videre at lade tilføre men paastoed Dom over Magne Sieursen Rom/m/ereim og Agothe Larsdatter i Anleedning af Lovens 1747: 236b 6te bogs 13 Cap: 14 art: Lens Manden som beskicked forsvar for Delinquenterne fremstoed, og tilkiendegav det hand mod de indstevntes Udsiigende og frivillige Tilstaaelse ey havde noget til forsvar at fremsætte, uden at Submittere Sagen til en Naadig Dom, i henseende denne af Delinquenterne forøvede Gierning Var deels af Taabelighed paa Qvinde Menniskets Side, deels af Uforstand paa Magne Sieursens Side bedreved og begaaen ligesom det og er (var?) røgte om det Magne Siursen ey altiid har Væred Ved fuld samling, hvis aarsage hand paa deres Veigne Vil under kaste Sagen til Guds og Kongens Naade der kand formilde Straffen. De indstevnte Delinquenter blev til sluttning atter tilspurdt om de Videre til deres forsvar havde at erindre, hvortil de svarede Ney, og underkasted Sagen til Doms, ligesom Delinquenten Magne Sieursen paa Tilspørsel svarede det hand undertiiden Vel har Væred svag i hovedet, men dog ingensinde rasende eller gandske af med sin forstand Actors fuldMægtig Refererede sig til sit forrige og paastoed Dom Dom afsagt! Det er tilfulde nocksom beviist saa Vel Ved det paa afvigte Aars høsteting d/en 29 Nov: nestleeden Aar tagne forhør som i dag er produceret og for delinquenterne oplæst, som og Ved de indstevnte delinquenters igientagne Tilstaaelse bekræfted, det Magne Sieursen Romereim er Stivfader til Agothe Larsdatter med hvilcken hand har begaaed blodskam hvilcken Synd dismeere er for alle bleven bekiendt Ved det indstevnte Agothe Larsdatter allereede har fød det barn som hun efter egen frivillig Tilstaaelse med bem/el/te sin Stivfader Magne Sieursen Rom/m/ereim i Utugt har avled. Thi bliver her Ved af os for Rætt kiendt og dømt, det saavel Stivfaderen Magne Sieursen Rom/m/ereim som hans Stivdatter Agothe Larsdatter der begge imod Guds og Kongens Lov har begaaed blodskam bør i følge Lovens 6te bogs 13 Cap: 14 Art: begge 1747: 237 straffis paa deres Liv, og kroppene naar de hals hugne ere kastes paa en Ild og opbrendes; Hvad enhver deres boeslodder angaar, da bør sam/m/e i følge Lov efter Sagens beskaffenhed at Være til deres Maj/este/ts Casse hiem falne.

Endret av Håvard Hjorteland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tusen takk for all hjelp. I denne sammenhengen dukket det også opp noe annet som det hadde vært greit å finne ut av. Jeg lurer på om Magne Sjursen Romarheim kan være i slekt med en felespiller som heter Ola Sjursen Romarheim, f. i 1832. Har også sett navnet hans skrevet Ole, og vet at han lærte hardingfeleslåtter av Ola Mosafinn og at han utvandret til Minnesota. Har prøvd å lete i bygdebøker og Arkivverket, men har ikke funnet ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider