Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det skrevet ved Nr. 80 Mathias Pedersen sin død ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Forsøk:

10 dec | " | Mathias Pedersen Myrbakken Selv. | 37 | Myrbakken | Selvmorder; været 3 Gange straffet for Tyverie; løsladt af Tugthuset indeværende Aar; ifølge Reqvisition skulde han nu atter paagribes for begaaet Tyverie. Under selve Paagribelsen, medens han var i Lensmandens og Hjælperes Hender fik han Anledning til hurtigen at overstyere(?) Hæsten(?) og Rømde strax efter. |

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forsøk:

10 dec | " | Mathias Pedersen Myrbakken Selv. | 37 | Myrbakken | Selvmorder ; været 3 Gange straffet for Tyverie; løsladt af Tugthuset indeværende Aar; ifølge Reqvisition skulde han nu atter paagribes for begaaet Tyverie. Under selve Paagribelsen, medens han var i Lensmandens og Hjælperes Hender fik han Anledning til hurtigen at overstyere(?) Hæsten(?) og Rømde strax efter. |

Mvh

Fantastiske kjære Even ........hjertelig tusen takk 🙂 ønsker deg en glitrende og vakker dag videre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

...hurtigen at overskjære Halsen og døede strax efter.

Jeg leser (atter en gang!) det samme...

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

...hurtigen at overskjære Halsen og døede strax efter.

5 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser (atter en gang!) det samme...

Åduverden så aldeles rykende feil det er mulig å ta! «overstyre Hæsten». Jeg ler så jeg holder på å ‹gå te› 🙂

Hjertelig takk, begge to.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Even , Gunnar og Else B. 

Noen som tar på seg å sette opp et sammendrag i lesbart nåtidsnorsk på hendelses forløp ? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.