Gå til innhold
Arkivverket

Hva er ordet etter Lars Larsen Møller?

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Står det Lars Larsen Møller eller Molle??? Men vidare synest også eg at det kjem ein B:

image.png.7a94b32b4f240b1f97bf7627ff7155ce.png

For meg ser det ut som to ord, det første startar med B, det neste med D. Men eg klarer ikkje å tyda det, og er kanskje langt ute på eit eller anna jorde?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

For meg ser det ut som to ord, det første startar med B, det neste med D. Men eg klarer ikkje å tyda det, og er kanskje langt ute på eit eller anna jorde?

Takk Richard, der satte du meg på sporet!

Jeg begynte å tenke på yrker som begynner på D - og så kom jeg på Dreier - det kan se ut som en "i" midt i ordet! Og da var det bare å slå opp i Ordbog over det danske sprog - og der fant jeg en liste under Drejer, derunder håndverkere som dreier tre, horn, metal! Horn og Ben er i samme gate, og da kan ordet være "Benn Dreier".

Det fantes en "Benn Drejer" i Christiania 1801, noe som støtter at det kan ha vært et yrke. Er jeg på rett spor?

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=drejer

Du kan ha rett i at etternavnet kan være Molle, men en av fadrene het Møller og var possementmager. En bror? Og b-en i Benn har en knekk som kan ligge på r-en i Møller?

Endret av Sølvi Løchen
rettet et ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der trur eg du traff blink!. Eg tenkte også på "Been", og "Dr", men så stoppa det opp. Og eg vil på ingen måte insistera på Molle, argumentasjonen din for Møller er god!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Eg hang litt fast i Elses lesing "...een". Eg ser no at det er mogleg å lesa det både Benn og Been, men for eigen del heller eg mest mot det siste. Det er vel også den vanlegaste skrivemåten, trur eg. Ingen treff på "Benndrei/jer" i nb.no, fleire på "Beendrei/jer".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Hm. Eg hang litt fast i Elses lesing "...een". Eg ser no at det er mogleg å lesa det både Benn og Been, men for eigen del heller eg mest mot det siste. Det er vel også den vanlegaste skrivemåten, trur eg. Ingen treff på "Benndrei/jer" i nb.no, fleire på "Beendrei/jer".

Det er det mest sannsynlige. Det var fint å få dette løst 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Der trur eg du traff blink!. Eg tenkte også på "Been", og "Dr", men så stoppa det opp. Og eg vil på ingen måte insistera på Molle, argumentasjonen din for Møller er god!

Virkelig rett tyding😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider