Gå til innhold
Arkivverket

Flytter søstrene Olea og Elisabeth (Lisbet) Johannesdatter fra Norderhov til Jevnaker på 1790-tallet?

Kristin Ødegård
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til min ane Olea Johannesdatter.

Olea Johannesdatter gifter seg med Johan Ludvig Runge den 3 desember 1795 på Jevnaker:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070603810144

Jeg har ikke funnet Olea døpt på Hadeland, men jeg har funnet en Olea Johannesdatter døpt i Norderhov 5 februar 1775: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660006

Dette stemmer godt med hennes alder, for ifølge folketellingen 1801  for Jevnaker, skal hun være født ca 1775: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058261000413

Da Olea døper sitt barn Lovise Sophie i 1799, heter en av fadderne Elisabeth Johannesdatter. Dette er trolig den Elisabeth som gifter seg med Peder Gudmundsen på Jevnaker i 1796.

Da Elisabeth Johannesdatter døper sitt barn Johannes i 1801 er Olea Johannesdatter Glassverket fadder.

Den Olea Johannesdatter som er født i Norderhov  1775, hadde en søster Elisabeth som ble født i 1770.

Foreldrene deres het Johannes Andersen og Marte Nilsdatter, og dette er de barna jeg har funnet for dem:

·         Anders født 1764 Dæla

·         Anne født 1767 Hagen

·         Elisabeth født 1770 Elvigen

·         Olea født 1775 Elvigen

·         Nils født 1778 Hoffseie

Johannes og Marte giftet seg 1 mars 1764 i Norderhov: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313650572

Når de ble trolovet bodde Johannes på Nærstadeie, og Marte på Dæhla. Johannes bodde på Rognerudeie ved vielsen.

Jeg finner en Olea Johannesdatter Baarnaaseie, 16 år, konfirmert ved Norderhov i 1792, og en Lisbet Johannesdatter Hønefos, 16 år, konfirmert ved Houg i 1790. Men jeg finner ingen Olea eller Elisabeth/Lisbet Johannesdsatter i Norderhov i Folketellingen 1801.

Er det noen som kjenner til denne familien, og vet noe om hvor Elisabeth og Olea kan ha havnet senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et svært interessant innlegg. Jeg har ikke sett den mulige søskenforbindelsen mellom Elisabet og Olea. Jeg kjenner ikke denne familien på Ringerike. Familien må ha flyttet en del? Dæla og Rognerud ligger langs Ådalselva, mens Bårnås er i Soknedalen, og Elvika er i Åsa (eller finnes det Elvika i Ådal?). Det er ikke lett å finne fram i kirkebøkene for Norderhov. Du har vært dyktig.

Det er mulig at Marta Nilsd 61 år er enke hos dattera Anne Johannesd 35 år gift med Peder Larsen 39 år, som er husmannsfolk på Lundstad i Norderhov 1801 - uten barn. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058270002992  Ei Marte Nilsd ved Støa dør 11.9 1813, enke 76 år  - samme person?  https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002029702

Martes fødselsår kan bli ca 1737-1739. Jeg finner ingen holdepunkt for at hun eller mannen Johannes Andersen kom fra Jevnaker. De andre barna?

Men det er klart at folk flyttet, fra Jevnaker til Norderhov og omvendt. Etter hvert som kildene blir mer og mer tilgjengelige - og digitaliserte, vil en kunne nøste opp i slike tidligere gåter.

Hvorfor har Elisabet og Olea kommet til Jevnaker? Mest trolig som tjenestefolk. En bør nok leite etter en mulig eldre slektsforbindelse til Jevnaker, men jeg ser ingen nå. At Elisabet gifter seg med en husmannssønn er vel ikke så rart. De fikk også en sønn knapt 3 mnd etter vielsen. Elisabet var på Rustad - i Nordre Jevnaker - ved vielsen, mens Peder Gudmundsens familie bodde da under Nordby. Det var mer uvanlig at ei tjenestejente giftet seg inn i en glassverkfamilie. Kanskje noen vet noe mer om foreldrene til jentene?

Jeg har heller ingen flere holdepunkter for en forbindelse mellom disse to enn at de to kvinnene er fadder EN gang til hverandres barn. Man har antatt at glassverkmiljøet var ganske lukket på denne tida, og fortsatt var det få ekteskap med andre i bygda. På Glassverket var det nesten 100 % fadderskap innen verkets folk, og det var sjelden verkfolket var faddere til husmannsfolk utenom verket. At Elisabet Johannesd var fadder til Rungebarnet på Glassverket i 1799 og Olea Johannesd fadder til Nordby i 1801 støtter sterkt hypotesen at de var søstre.

Du spør om hvor Elisabet og Olea havnet seinere i livet. Jeg har mest oversikt over Hadeland

Her er Elisabet/Lisbet Johannesd

Peder Gudmundsen Nordbytangen     gmJ 17.11 1796             Elisabet/Lisbet Johannesd, Rustad

dp Velostue 17.8 1766                                                                            f ca 1773, 28 år 1801

d 12.7 1829, 62, HM under Nordby og Brørby                             d Fikerud = NordbyE 2.1 1856, 91 år! 

Hennes begravelse: (nr 7) https://media.digitalarkivet.no/view/8966/244

Hans foreldre: Gudmund Olsen Haga-J (?f Korsrudbakken 1736?), trolig d Nordby 1809, 76 år som Gudmund Pedersen gm 30.12 1765 Marte Ellingsd Igelsrud 1741-1810, døde i Falla = RoenE, på Vestsida av fjorden.

De var husmannsfolk under Nordby, kanskje på Nordbytangen til 1810, deretter til plassen FIKERUD som ligger opp og vest for plassen ÅSEN, på Vestsida. Fikerud kalles nybyggerplass i 1817.

Barn:

1  Marte Pedersd           dp Nordbytangen          12.2 1797     b 13.8 1797, ½år

2  Gudmund Pedersen   dp NordbyE      9.9 1798           d Fikerud 1872

umJ - 1830 Randi Gudbrandsd NordbyE 21 år (ei dp Vestern 1807)

gmJ 28.3 1835 Gro Larsd BrørbyE 37 1/2 år, f Ål i Hallingdal, d Fikerud 1884 f 1803

HM i FIKERUD

3  Johannes Pedersen    dp Nordby        8.2 1801    d 1879

gmJ 4.11 1824 Dorte Gudbrandsd Falla 1802 /g.jens; til Amerika 1880

HM i FIKERUD, FALLA mm; mange etterkommere

4  Ole Pedersen             dp NordbyE      13.11 1803  b 27.1 1811 fra Nordby

5  Petter Pedersen         dp NordbyE      7.12 1806   d 23.5 1820, 13 år, av krilla

6  Marte Pedersd           f NordbyE        12.11 1810  k1826

gmJ 17.11 1840 Østen Nilsen Skuteseter 1811- /N.Henriks

GM SKUTESETER på Vestsida, etterkommere

7  Olia Pedersd             f Fikerud          13.6 1815   d 16.9 1817 "på Figerud, nybyggerplass!"

HM = husmann, GM = gardmann, gmJ er gift i Jevnaker. Datoene er fra kirkebøker fra Jevnaker

Om Olea Johannesd

glasfabrikant Johan Ludvig Runge gmJ 3.12 1795 Olea Johannesd, Nøkleby

FT 1801 Jevnaker glassverk, han glasfabricant 36 år, hun 26 år. Begge døde ifølge Geni på Gjøvik

Familien flyttet til Gjøvik ca 1813. De hadde 8 barn til dåpen i Jevnaker, og fikk noen flere på Gjøvik. Han kalles etter hvert bare Ludvig til fornavn ved dåpsinnførselene. Jeg kjenner ikke denne familien godt med unntak av datter nr 2

Maren-Sofie Runge dp GV 24.9 1797, d 1872, gmJ 5.3 1821 Engebret Tronsen SkuteE i Gran 1794-1867

FT 1865 HM i SKUTELANDET under Skute 371a i Gran

De fikk 10 barn

Engebret Tronsen hadde ei yngre søster som også ble giftet inn i en glassverkfamilie, Det var

Mari Tronsd SkuteE  dp DileE  26sTr 1799, d 1833; avgangsliste - til J 27.2 1824

gmJ 1.4 1824 Kristian-Ludvig Hansen Wentzel fc 1793 (f i Hurum?)

P: Hans-Henrich-Christopher Wentzel gm? < 1789 Lovise Charlotte Runge

De kom til Jevnaker glassverk ca 1795, er der 1801   

Mari og Kristian fikk 4 barn, det ene døde som nyfødt. Han gift igjen.

Maren Sofie f 1797 og Kristian Ludvig f ?1793 var søskenbarn

Det er en lengre artikke fra 2019 om Runge, på Slekt og Data: En innvandrerfamilie i Oppland på 1700-tallet.

https://slektogdata.no/nb/en-innvandrerfamilie-i-oppland-pa-1700-tallet

Se også Anne Minkens bok: Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres… :

https://www.bokkilden.no/sosiologi/innvandrere-ved-norske-glassverk-og-etterkommerne-deres-1741-1865-anne-minken/produkt.do?produktId=137237

Men dette vet du kanskje.  Jeg har mye mer familien i NordbyE/Fikerud og familien på Skutelandet. Er du kjent på Hadeland?

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har også lagt merke til Anne Johannesdatter, Peder Larsen og Marta Nilsdatter på Lundstad i 1801. Det ser ut til at Anne og Peder ikke hadde noen barn,

ellers hadde det vært veldig interessant å se fadderlister til deres barn for å se om Olea eller Elisabeth hadde vært faddere (før de evt flyttet til Jevnaker). Det er også en Anders Johannesen som er tjener på Næs i 1801, som kan være den eldste broren til Olea og Elisabeth, men han var ugift. Broren Nils finner jeg ikke i Norderhov.

Jeg tenkte også dette med at glassverksfamiliene var lukket, og det skulle mye til at lokale folk var faddere. Elisabeth kalte jo også sin yngste datter for Olea, etter at (søsteren) Olea Johannessdatter hadde flyttet til Vardal.

Jeg tenkte mest på hvor Elisabeth og Olea fra Norderhov  havnet senere i livet dersom det ikke var dem som flyttet til Jevnaker. Jeg burde ha vært klarere i dette spørsmålet, ser det nå.

Jeg er etterkommer etter Engebret og Maren Sophies eldste datter Marthe. Jeg har ganske god kontroll på familiene på Skutelandet. Lars Peder Skute har skrevet en interessant artikkel om Skutelandet i Årbok for Hadeland (2018). Jeg er ganske godt kjent på Hadeland, har bla vært på Skutelandet et par ganger 🙂

Takk igjen for interessant info!

Hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider