Gå til innhold
Arkivverket

Skifte, 1809, Lier

Anders Presterud
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lenge forsøkt å lese dette skiftet, lagt det vekk noen måneder, og håpet at jeg skulle klare det neste gang osv... Noen bruddstykker klarer jeg, men ikke nok til å få bildet.

Skiftet er etter min 3xtippoldefar Niels Christophersen Ovenstad, Lier. Jeg kjenner til hans kone Anne Mortensdatter (1771-1858) og deres sønn Christen Nielsen (1803-1862) som nevnes i skiftet.

Det jeg leter etter er først og fremst opplysninger om Niels’ opprinnelse; fødested, søsken, foreldre, fødselsår/alder etc. Står det noe om hans oppholdssted da han døde, og dato for død/begravelse?

Link til skifte: https://media.digitalarkivet.no/view/25473/222 (venstre side/s. 218b)

På forhånd takk,

Mvh

Anders Presterud

Endret av Anders Presterud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anders.

Velkommen i forumet!

Det eneste som står angående Niels Christophersen er at han bodde på plassen Rødningen under Ovenstad, var soldat og døde og ble begravet ved Garnisonen i Fredrikstad. Ingen dato. Ingen opplysninger om alder, foreldre eller fødested etc.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står kanskje ei opplysning til...

om verje for den umyndige sonen (Christen) "blev beskikket Niels Aslachsen Ulven, som ligeledes var tilstede"

Det står ikkje noko om slektskap, men etter lova skulle verje vere næraste mannlege slektning.

Det vil seie, så sant han var i stand til det (hadde god nok økonomi, og elles var skikka - og ikkje hadde mange verjemål frå før).

Farslekta rangerte før morslekta i elles like ledd. Dvs. at det _kan_ vere ein slektning av avdøde (men det kan også vere ein slektning av mora, eller nokon utanforståande).

Inngifta galdt som slekt; altså ektemann til morsyster eller farsyster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

det står kanskje ei opplysning til...

om verje for den umyndige sonen (Christen) "blev beskikket Niels Aslachsen Ulven, som ligeledes var tilstede"

Det står ikkje noko om slektskap, men etter lova skulle verje vere næraste mannlege slektning.

Det vil seie, så sant han var i stand til det (hadde god nok økonomi, og elles var skikka - og ikkje hadde mange verjemål frå før).

Farslekta rangerte før morslekta i elles like ledd. Dvs. at det _kan_ vere ein slektning av avdøde (men det kan også vere ein slektning av mora, eller nokon utanforståande).

Inngifta galdt som slekt; altså ektemann til morsyster eller farsyster.

Og herved fikk jeg noen etterlengtete juridiske opplysninger angående vergemål i ‹hine hårde dage›.

Tusen hjertelig takk, Ivar S. ! 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider