Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst i kirkebok - Johanne Larsdatter født 22.7.1822 i Ringsaker

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Heisann

Er det noen som ønsker å prøve seg på å tyde hva som står her;

Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1822, side 15-16, nr 5.

https://media.digitalarkivet.no/view/6010/10

Her står det noe under navnet på barnet Johanne som jeg ikke klarer å lese.

Det samme gjelder teksten under barnemor og barnefar. Resten av teksten er lesbart og tydet.

Hvorfor har presten laget dobbeltstrek under moren og farens fornavn mon tro?

Ringsaker prestekontor, L/La/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1821-1823, s. 28-29, nr 701.

https://media.digitalarkivet.no/view/9077/86417/14

Her sliter jeg også med hva som står under moren og farens navn. Trolig forkortelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge innførsler er Johanne innført som hhv. Uægte/Uægtefødt. Mor er Pige, faren er Gift mand, Noe som kanskje ‹inspirerte›  presten til å sette en spesiell dobbelstrek under disse navnene. Én ting er at far var gift og derfor bedrev ‹Hor›, men i KLOK står det også at dette var Hendes 5te Leiermaal. Så  . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det stemmer.

Har problemer med å finne denne faren selv om han er gift. Tenkte det kunne være noen flere spor nevnt i den delen av teksten som for meg var vanskelig å lese.

Denne moren ble forøvrig aldri dømt for Leiermaal. Imidlertid måtte hun 2 ganger stå for presten og avgi "offentlig skriftemål - OS", med sansynligvis også en posjon moralpreken fra presten.

Men hadde hun ikke fått sitt 5 barn, hadde nok ikke jeg kommet til verden.

Takker igjen for hjelpen E.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.