Gå til innhold
Arkivverket

Arkivet for 1940/41 etter krigsadvokaten i Trøndelag

Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter dokumenter i arkivet for tiden etter krigsutbruddet 9. april 1940 etter krigsadvokaten i Trøndelag (usikker på den administrative inndelingen). Asm. Schiefloe, Steinkjer, var fungerende krigsadvokat 1940 og 1941. Men hvor er det arkivet? Jeg har prøvd å lete i Arkivportalen, men forgjeves ...

Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet krigsadvokaten for Trøndelag i 1940 på Arkivportalen. Men håper at opplysningen under likevel kan være til hjelp ved videre leiting.

I Statskalenderen står Asmund Schifloe i Steinkjer oppført som høyesterettsadvokat. Det kan tyde på at han har fått en midlertidig oppnevnelse på å virke som krigsadvokat. Altså kan han ha oppbevart dokumenter som gjelder dette. På Arkivportalen finner vi at IKA Trøndelag har mottatt et privatarkiv etter ham, men det er oppgitt å starte først i 1956: https://www.arkivportalen.no/entity/no-TKAT_arkiv000000229996?ins=TIKA

Generaladvokaten under forsvarsdepartementet hadde overoppsyn med krigsadvokatene og blei nedlagt 1922 og gjenoppretta 1945 under justisdepartementet (imidlertid inneholder arkivet en beskikkelse av krigsdommer Nord-Trøndelag 1940 – Da.128.11.)

Krigsadvokaten i London vart oppretta sommeren 1940.

I Håndbok for Statsarkivene  finner vi at da krigsdommer- og krigsadvokatembetene ble nedlagt fra 1923, beholdt de militære sjefene disiplinær- og politimyndighet. Det blei oppretta stillinger som juridiske konsulenter til å assistere disse. Denne ordninga stod fram til 1940. På side 420 i samme bok finner vi at Krigsdommerarkiv fra tiden etter 1940 er i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I Troms og Finnmark inngår materiale fra Krigsadvokaten for Nord-Norge i statsadvokatarkivet.

Jeg vet ikke om det også kan være tilfellet i Trøndelag?

Mvh

Svein Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Svein Nilssen skrev:

Ut fra katalogen ser det ikke ut til å være noe fra krigsadvokaten der dessverre.

Hvor kan jeg da finne arkiver for 1940 etter krigsadvokaten i (Nord-)Trøndelag? I militære arkiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider