Gå til innhold
Arkivverket

Skedsmo, Lørenskog i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 9 (1830-1853), Døde og begravede

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Dødfødt 7 des. (side 263 Ungk. Emilius Gulbrandene og Pige Anne Gundersdatter.

Denne er interessant. Derfor lurer jeg på om noen vil transkribere hele teksten.

Bakgrunden er at Syverstuen under Braate har vært i min families eie side ca. 1880. Jeg har vokst opp der.

Jeg solgt plassen i 2011 etter at veievesenet hadde tatt mye av eiendommen.

Akershus fylke, Skedsmo, Lørenskog i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 9 (1830-1853), Døde og begravede 1846, Side 263
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060306020627

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1846. Decbr. 7de.

Ungk. Matros Emilius Gulbrandsen og Pige Anne Gundersdr., Begge fra Christiania, men Barnet født i Syverstuen under Braate, medens Moderen, som gik om med Smaahandel, tilfæltigviis opholdt sig der efter at være kommen dit den foregaaende Dag. - Fødselen foregik i 8de Lejermaaned; Fosteret var af Qvindtkjøn. Aarsagen til den fortidlige Nedkomst antages at have været en særdeles sterrig Hoste; Fosteret kom naturligt; der var intet Liv i det??, hvorimod det allerede var i stærk Forraatnelse; Moderen har ei tilforn født deslige Børn. Gjordemoder: Marie Poulsd. Valstadbraaten, som har givet skriftlig Anmeldelse af 7de s M.

Naar og af hvem anmeldt: 7de Decbrt. af Gjordemoder Marie Poulsd. Valstadbraaten.

Remi 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står  streng Hoste og at Liv i det er riktig. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.