JanMKeus Skrevet April 29, 2021 Del Skrevet April 29, 2021 Hei, Jeg håper at vedlagt bilde er godt nok for tyding. Det gjelder enkefru Caroline Colbiørnsen på St Croix (i byen Christiansted). Kvalitet på originalene er dårlig, mest som følge av dårlig oppbevaring, samt klima. Jeg håper likevel at noen kan tyde det som står her. Det er særlig interessant for meg hvilke to plantager det er snakk om her. Hilsen JanM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet April 29, 2021 Del Skrevet April 29, 2021 (endret) Den eine plantasjen er omtalt kun som "denne Plantagen", namnet må stå tidlegare i dokumentet. Den andre plantasjen: "Ovog [meiner eg] Plantagen Cornhill beliggende i Kompagniets Qvarter No 18 paa StCroix". Både Kompagniets Qvarter og No 18 er avmerka på dette kartet: funne her: https://no.wikipedia.org/wiki/Saint_Croix Endret April 29, 2021 av Richard Johan Natvig Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet April 29, 2021 Del Skrevet April 29, 2021 2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev: Den andre plantasjen: "Ovog [meiner eg] Plantagen Cornhill Kan det være Qvæg? (Kveg) Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet April 29, 2021 Del Skrevet April 29, 2021 17 minutter siden, Even Stormoen skrev: Kan det være Qvæg? (Kveg) Høh! Det falt meg ikkje inn sjølv om eg ei stund tenkte at første bokstaven kunne vera Q! Så gjekk eg bort frå Q ettersom denne bokstaven har ei anna form i ordet "Qvarter", men eg trur du har rett likevel, og plantasjen har namnet Cornhill. Takk Even! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet April 29, 2021 Del Skrevet April 29, 2021 (endret) 5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev: Høh! Det falt meg ikkje inn sjølv om eg ei stund tenkte at første bokstaven kunne vera Q! Så gjekk eg bort frå Q ettersom denne bokstaven har ei anna form i ordet "Qvarter", men eg trur du har rett likevel, og plantasjen har namnet Cornhill. Takk Even! Ikke takk meg for tidlig, ser nå forskjellen på ‹Kuene› 😉 (Q/O?) og ble derfor veldig usikker på buskapen . . . Endret April 29, 2021 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 Ja, det ville være besynderlig med en kvegplantasje. Man planter jo ikke kveg...? Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 Søk på "Qvægplantage" i Chronicling America-avisarkivet (https://chroniclingamerica.loc.gov/) gir 58 treff, frå avisa St. Croix Avis: https://chroniclingamerica.loc.gov/search/pages/results/?state=&date1=1777&date2=1963&proxtext=Qvægplantage&x=0&y=0&dateFilterType=yearRange&rows=20&searchType=basic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 29 minutter siden, Matthias Kolberg skrev: Ja, det ville være besynderlig med en kvegplantasje. Man planter jo ikke kveg...? Jeg ler så jeg nesten ikke klarer å taste – det har du selvfølgelig aldeles rett i. Jeg trekker herved mine kyr tilbake 🙂 Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 (endret) 2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev: Søk på "Qvægplantage" i Chronicling America-avisarkivet (https://chroniclingamerica.loc.gov/) gir 58 treff, frå avisa St. Croix Avis: https://chroniclingamerica.loc.gov/search/pages/results/?state=&date1=1777&date2=1963&proxtext=Qvægplantage&x=0&y=0&dateFilterType=yearRange&rows=20&searchType=basic Ooops, så ikke denne før jeg ‹lo› til Matthias (over) Klarer ikke se hva du viser til R.J. – får dessverre ikke nettleseren min til å produsere treff på Qvægplantage i lenken din – men duverden: Jeg stoler på deg! I ethvert henseende 🙂 Mvh Mvh Endret Mai 2, 2021 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 For eksempel: St. Croix avis. [volume], December 08, 1865, Even Stormoen og Matthias Kolberg reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Mai 2, 2021 Del Skrevet Mai 2, 2021 På 29.4.2021 den 21.06, Richard Johan Natvig skrev: Høh! Det falt meg ikkje inn sjølv om eg ei stund tenkte at første bokstaven kunne vera Q! Så gjekk eg bort frå Q ettersom denne bokstaven har ei anna form i ordet "Qvarter", men eg trur du har rett likevel, og plantasjen har namnet Cornhill. Takk Even! Grunnen til at Q-ane er ulike, er at Qvæg er eit dansk ord og blir skrive med gotisk Q, og Qvarteer er eit latinsk ord, og blir skrive med latinske bokstavar. :) Even Stormoen, Richard Johan Natvig og Matthias Kolberg reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanMKeus Skrevet Mai 3, 2021 Forfatter Del Skrevet Mai 3, 2021 På 29.4.2021 den 13.31, JanMKeus skrev: Hei, Jeg håper at vedlagt bilde er godt nok for tyding. Det gjelder enkefru Caroline Colbiørnsen på St Croix (i byen Christiansted). Kvalitet på originalene er dårlig, mest som følge av dårlig oppbevaring, samt klima. Jeg håper likevel at noen kan tyde det som står her. Det er særlig interessant for meg hvilke to plantager det er snakk om her. Hilsen JanM Hei Jeg følger dialogen mellom dere experter med stor interesse. Særlig henvisning til amerikanse aviser var brukbar. Jeg har selv forsøkt å få en helhet i teksten. Det dreier seg altså om plantage Diamond. Jeg tar gjerne imot forbedringer. Nr 8 Ditto/d/? denne Obligation af 16 Novb 1814 til Caroline Colbiørnsen for rdl (?) 30.000 med 6te (?) Prioritet i denne Plantage og 1te Prioritet i Qveg Plantage Cornhill beliggende i Compagniets Quarter Nr 18 paa St Croix. Resten ???? Til slutt, hva står der: S? 16 Novb 1814 Janm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 3, 2021 Del Skrevet Mai 3, 2021 (endret) Har berre få utfyllingar/smårettingar/fjerning av spørsmålsteikn der eg meiner du les rett, og så er det to ord eg ikkje klarer å tyda mot slutten: Nr 8 Ditto/do/ + [= og?] Hustrue deres Obligation af 16 Novb 1814 til Caroline Colbiørnsen for rdl (?) 30.000 med 6te Prioritet i denne Plantage og 1te Prioritet i Qvæg Plantagen Cornhill beliggende i Kompagniets Qvarter Nr 18 paa St Croix. ...fæstet ...Forretning Læst 16 Novb 1814 Endret Mai 3, 2021 av Richard Johan Natvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsbjørg Susort Skrevet Mai 3, 2021 Del Skrevet Mai 3, 2021 3 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev: Qvarter Nr 18 paa St Croix. ...fæstet ...Forretning ...vedhæftet vurderings ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 3, 2021 Del Skrevet Mai 3, 2021 1 minutt siden, Åsbjørg Susort skrev: ...vedhæftet vurderings ... Takk, Åsbjørg! 🙂 Åsbjørg Susort reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 3, 2021 Del Skrevet Mai 3, 2021 33 minutter siden, JanMKeus skrev: rdl (?) Eg veit ikkje, men her er ein wikipedia-artikkel om valutaen: https://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_vestindisk_rigsdaler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå