Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker data for utvandring og innvandring til Norge i årene 1949 til 1954

Toralf Sandø
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber med å skrive historien til en familie, der en gren utvandret til Argentina, trolig i juni 1949. Da hadde hovedforsørger gjort unna fire års fengselsstraff for landssvik. Familien besto av mann (34), hustru (31) og to gutter på henholdsvis 4 og 5 år. De reiste med båt, muligens fra Sverige. Jeg vet ikke hvilken havn de reiste til, men kan ha vært Rio de Janeiro. De bosatte seg i Salta. Jeg vet ikke når de reiste hjem igjen, men ifølge muntlig kilde var det vanskelig å livnære seg i Argentina på den tiden, noe også andre opplevde. Hvor kan jeg finne data for utvandring og innvandring? Og hvilke opplysninger kan jeg finne om oppholdet i Argentina. Ingen av de fire lever i dag.

Hilsen Toralf Sandø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1946 var kommunene pålagt å føre folkeregister. Hver person bosatt i kommunen skulle ha sitt registerkort. Nå har enkelte serier med registerkort gått tapt i årenes løp, men i utgangspunktet skal det være mulig å finne hovedregisterkort for denne familien, med anmerkning om utvandring og innvandring.

Folkeregisterarkivene er under digitalisering og finnes i Digitalarkivet, men hovedregisterkortene er klausulerte pga. høy frekvens på sensitive og taushetsbelagte opplysninger. Du må derfor be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Det er ikke gitt at norske arkiver har opplysninger om oppholdet i Argentina, men om familien var i kontakt med legasjonen/ambassaden i Buenos Aires, kan det kanskje finnes noe i legasjonens/ambassadens arkiv: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000002743738

Lenke til kommentar
Del på andre sider