Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg leter etter en person som bodde i et hus i Son den gang matrikkelnummer og husnr var det samme i folketellingene (i allefall skulle vært), f.eks. folketelling 1900. Men siden jeg ikke får det til å stemme med et kart over husnummer jeg har, stusser jeg over "Bostednr". Hva er det og er bostednr i det hele tatt noe relevant for å lete etter en person? I mitt tilfelle er treffet Bostednr37 og Husnr 39. Jeg skulle gjerne hadde svaret til bli nr. 39. Er svaret 39?

Paul Sporsheim, Son

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/272378-bostednr-vs-husnr-i-folketellinger/
Del på andre sider

Bostednumrene i de digitaliserte folketellingene viser til rekkefølgen de ulike bostedene er talt og registrert i, innenfor hver tellingskrets. Bostedsnumrene har derfor ingen direkte sammenheng med matrikkelnumrene, selv om bostedene i en del del tilfeller er talt og registrert etter stigende matrikkelnummer.

Hei.

Og takk for svar. Det var omtrent som jeg trodde, men veldig fint å få det bekreftet av dere i Arkivverket.

Bostednumrene i Son ligger svært tett opptil matrikkelnumrene og det var en del unøyaktigheter med husnumrene, det har jeg sett i ommatrikuleringen i forbindelse med kommunesammenslåingen i 1964.

Men altså takk takk!

Paul Sporsheim, Son

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.