Gå til innhold
Arkivverket

En del usikre ord i en husmanskontrakt

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet mesteparten av en husmannskontrakt men har satt noen spørsmålstegn der jeg er usikker.

Det ble en del etter hvert...

Flott om noen kan hjelpe meg med disse spørsmålstegnene 🙂

Link til originalen (den starter på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080626350441

Her er teksten jeg har:

01           Huusmandscontract. Underskrevne Ulrich Frederich Bøyesen Sognepræst

02           til Ullensager Præstegjeld gjør herved vitterligt at have overladt til John

03           Gulbrandsen Hinden af Næs den under Ullensager Præstegaard beliggende

04           Plads Skibakke kaldet til Brug og Beboelse i 2 paa hinanden følgende Aar, nemlig fra 14de April 1833

05           til 14de April 1835, et Tusinde, otte Hundrede og fem og tredive paa følgende Vilkaar: 1. Han svarer i aar-

06           lig Afgivt af Pladsen 20, er tyve, Spd, som erlægges til mig inden hvert Aars 11te Decbr. Til Sik-

07           kerhed for at denne Afgivt rigtig og betimelig bliver mig betalt tilligemed hvad han ellers kan

08           blive mig skyldig, forbeholder jeg mig 1ste, første, prioritet i Pl .Skibakkens samtlige Avling

09           og Afgrøde. 2. Det tillades ham, at samme med saamange Kreature om Sommeren paa Præst-

10           gaardsmoen, som han af Pladsens Avling kan føde om Vinteren. 3. Han er pligtig at over-

11           lade mig sin Hæst til 4 – fire – Dager Høstpløining naar jeg samme maatte forlange og u-

12           den Betaling. 4. Pladsen maa han ikke udvide. Dens Gjærder skal han stedse holde i forsvar-

13           lig Stand, og naar han flytter fra Pladsen, leverer disse, i aabodsfri(?) Forfatning,

14           eller efter uvillige Mænds Skjøn, betale mig hvad (?) Istandsettelse vil Koste.

15           Gjødselen tilhører Pladsen og maa aldrig bortføres fra samme.

16           Ligeledes maa han ei afhende(?) eller fra Pl. bortføre nogen Slags Fourage, Høi, Halm eller Ærteriis(?).

17           Hvad av samme maatte være til(?) naar han fraflytter Pladsen forbeholder jeg

18           mig, imod at betale ham efter Tidens Priser eller efter uvillige Mænds Skjøn.

19           Han maa ikke holde Krohuus(?) eller Skjænkestue, eiheller maa han indtage Inderster.

20           5. Han lader sig med de andre Hussmænd tildele et Stykke af den Skigaard, som gjær-

21           der mellem Fæhaven og Præstemoen, at den bliver saa Høi og stærk,

22           saa at intet Kreatur(?) kan bryde igjennem eller hoppe over. 6. Brænde-

23           veed, Tømmer og alt hva der kan bære Navn af Trær maa han ikke un-

(ny side)

01           derstaae sig at hugge paa Moen uden min Tilladelse. Derimod skal det være hans saavelsom de an-

02           dre Huusmænds Pligt, at have Indseende med min Skov, og strax at melde, naar nogen Ska-

03           de mig der tilføies(?), hvis han ei selv vil være udsat for mistanke. 7, af min Rug og Hvede

04           skal han og hans Kone aarlig skære to Maal uden Betaling, naar han dertil (?) til-

05           sagt. Desforuden skal han uden Betaling og efter Tilsigelse skære to Maal enten Byg eller

06           Havre. Ligeledes er hans Kone pligtig til, i Forening med de andre Huusmænd at indfinde sig

07           i Præstegaarden Morgenen Dagen før 1ste Juledag, for at hugge saameget Brændeveed, som

08           jeg Julen igjennem behøver. Mere Arbeide end her ovenfor er anført er ham ei for-

09           pligtet til at Svare. 9. Naar ovennævnte (?) ere udrundet, skal han være forpligtet til,

10           Lovens 1ste Faredag 1835 et tusinde ottehundrede og fem og tredive, at fravige og ryd-

11           gjøre Pladsen under Udkastelsestvang paa sin egen Bekostning. Det bemærkes, at da Plad-

12           sens Huse ere John Gulbrandsen tilhørende, skal disse, naar han fraflytter Pladsen, tilbydes mig

13           efter Taxation af uvillige Mænd, og hvis jeg da ei vil beholde dem, skal han bortføre

14           dem af Pladsen og samme være røddiggjort til foremeldtes(?) Lovens Faredag. 10, Om jeg

15           finder forgodt, at lade denne Kontrakt Thinglæse, da skal dette (?) paa John Gulbrandsens Be-

16           kostning. Ullensager Præstgrd 14de April 1833. U F Bøyesen. Dette Vilkaars vedtager jeg

17           John Gulbrandsen til Opfyldelse i alle Dele. John Gulbrandsen m. p. P. Til Vitt. M. P. Høvden Ruud Olsen

18           Stokstad. _

På forhånd mange takk!

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

14 . . . sammes Istandsettelse

17 . . . tilovers

04 . . . vorder(?)

09 . . . 2 Aar

15 . . . skee

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Even!

Hva tenker du om "Ærterriis" her?

image.png.0a36ad4db7da5ff7662182819ac795b6.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet ord som jeg fremdeles er usikker på er denne:

image.thumb.png.18b4c56ad29d52081269ef6cf1a0d2a7.png

"2. Det tillades ham, at have(?) med saamange Kreature osv."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Et annet ord som jeg fremdeles er usikker på er denne:

image.thumb.png.18b4c56ad29d52081269ef6cf1a0d2a7.png

"2. Det tillades ham, at have(?) med saamange Kreature osv."

.. at havne ...

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Takk for hjelpen Even!

Hva tenker du om "Ærterriis" her?

Det er vel greit nok; stilkar og blad av erteplanter var nok utnytta som fór - og det skulle han ikkje avhende.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider